VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door LouisTfsi
#1727457
Wat is de goede instelling voor een momentsleutel om 18 inch detroits aan te draaien? Ik heb net een nieuwe sleutel en wil gaan wisselen van type V detroits naar type VI
Gebruikersavatar
door Antera
#1728726
110 Nm normaal voor lichtmetaal en 120 voor staal dit omdat staal harder is en met een te groot moment de velg op de montage punten KAN beschadigen. Dat is de gedachte erachter :E
#1728742
gewoon wat hiet boven beschreven :tu: 110 voor lichtmetalen velgen en 120 voor staal :tu:

ik doe het altijd op de gok manier vast draaien en dan ff poot telen de gewone sleutel ff douw geven en klaar :mrgreen:
#1728744
120 kan ook prima met lichtmetaal, ELSA schrijft dit ook voor.
#1728746
120 moet ook geen probleem zijn want als je boutgaten dan al stuk gaan weet je dat je velgen ruk zijn :mrgreen:
#1728754
Juist :P

En het lijkt me niet dat als ELSA iets voorschrijft, dat het iets kapot kan maken haha.

ELSA geeft ook geen onderscheid aan met staal en lichtmetaal, beide hetzelfde aanhaalmoment.
#1728775
lijkt mij iig wel dat alu meer kan hebben dan 120nm :tu:
Gebruikersavatar
door Antera
#1728777
Staal is harder daardoor kan dit natuurlijk meer hebben dan een ALU velg. Maar neem nooit geen risico. :tu:
#1728809
Alu velgen kunnen een hoop hebben hoor.

De grote Auto's, BMW en Mercedes bv zitten modellen bij die op 150nm vast gezet moeten worden(volgens de fabriek)
#1728820
het heeft ook temaken met waar de auto voor gebouwd is Hoge snelhede zitten stevigere velgen onder en andersom omgekeerd plus dat het gewicht van de auto ook een rol speelt in de sterkte van de velg :tu: reken der maar op dat je bij een 107 de velgen niet op 130 vast moet draaien :lol:
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]