VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
#2669184
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een probleem. Mijn auto wil niet meer starten. Het gaat om een Golf mkII 1.3 carb uit '87.

De startmotor wil goed rond, en de dashboardverlichting en controle lampjes branden ook netjes. Heb eerder wel eens een slechte massa kabel gehad van blok naar frame.

Eerst dacht ik dat het een relais was, daarna dacht ik misschien de verdeler kap. Nu heb ik de bobine getest en die vonkt alleen (van kabel op blok) als ik hem van contact afdraai halverwege een enkele oranje vonk. Als de auto dus niet start hoor je inderdaad dat hij kort aanslaat als ik hem van contact afzet. Daar waar de bobine die ene vonk geeft

Kan het zijn dat de bobine te weinig stroom krijgt door een van de relais? Nadat ik daar had zitten rommelen heeft de auto 't weer twee dagen gedaan, na nogmaals rommelen, weer n tijdje. Sinds gister lukte 't nog twee maal kort daarna niet meer.

Ik heb twaalf plekken voor relais
Op 2 zit relais nr 1
Op 5 zit relais nr 53 (op de kop)
Op 8 zit relais nr 17
Op 10 zit relais nr 19
Op 11 zit relais nr 72
Op 12 zit relais nr 21
De rest is leeg.

De brandstofpomp is mechanisch, en het lijkt me sterk als deze het soms wel doet en soms niet.

De verdelerkap/rotor zou ook nog kunnen maar ik heb deze drooggeföhnd (was niet per se nat).

De kabels zou ook kunnen, maar hij geeft zelfs geen kick.

Ook zit dit allemaal na de bobine pas.

De bobine en kabels vonken ook niet zichtbaar als ik met de plantenspuit wat nevel over de ontstekingsonderdelen.

Hij loopt altijd al wat slecht met koud en nat weer extra slecht, maar nu is hij dr dus helemaal klaar mee.

Wie heeft ideeën of tips? Nieuwe bobine? Een van de relais? Klopt het misschien dat de bobine gevoed wordt door twee kabels vanaf de + en dat één van deze misschien niks levert aan de bobine?

Bijvoorbaat dank!
Laatst gewijzigd door Henkjoost op 18 mei 2015 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2669614
Alleen een zwake vonk bij het terugdraaien van de sleutel dus...
Heb een nieuwe 2e hands besteld voor weinig, om te testen, als dat het is laat ik 'm gelijk zitten...

In afwachting dus

edit:
Lees trouwens net het volgende:
"mijn cherokee (4cil 2,5L carburateur) heeft een tijd geleden de ontstekingsmodule kapot gehad, hierbij wilde de motor niet aanslaan maar gaf bij uitzetten van contact schijnbaar toch nog enkele vonken, want dan liep de motor een paar slagen. ( lijkt op die 2 vonkjes als je het contact afzet )
na het vervangen van de module heb ik geen problemen meer gehad."

Zou het kunnen dat die bij mij ook kapot is (module/ecu)? Of iets vergelijkbaars? Het moet toch iets vóór de bobine zijn denk ik.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]