VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Spacezor
#2402186
Beste forum-chauffeurs..

Aangezien mijn kennis qua audio en hifi voor auto's vrijwel 0,0 is heb ik hier dus wat vraagjes over..

Ik wil graag wat mooier geluid in mijn golfje.. als het goed is kan ik totaal 8 speakers kwijt?
2 tweeters voor in, 2 in de voordeuren, 2 in de panelen bij de achterbank, en nog eens 2 in de hoedenplank..

Wat klinkt het mooist? Het hoeft niet super super te zijn maar gewoon een lekker geluidje voor (natuuuurlijk zoals iedereen wil ;) ) niet te veel..

Het liefst geen subje meer.. neemt te veel ruimte in.. zat te denken aan een composetje ofzo?
Iemand die weet wat ik evt. allemaal zou moeten veranderen?

Als het goed is heb ik nu 2 pioneer ovale speaker in de hoedenplank, 2 tweeters en 2 in de voordeuren..
#2402250
Sub is om de bas lekker vol te laten klinken daar zijn eigenlijk de andere speakers niet speciaal voor.

Hoedenplank is geen goede plek voor speakers. Deze is geen vast deel en de speakers blazen maar de loze ruimte in. Ook moet je de bas van achteren hebben en de rest van voren. Achterin is leuk voor de passagiers maar voor heb je er weinig effect van. Daarnaast ben je dan vaak geneigt alles harder te zetten omdat je de achterspeakers niet hoort.

Mijn standaard geluid in de auto is prima en dan zitten de speakers ook zoals het standaard is.
Speakers in de voordeuren. Tweeters in de achterportieren en 2 speakers in de zijschotten maar weet niet of jouw auto daar ook aan kan voldoen aangezien ik niet weet of het een 4 of 2 deurs is

daarnaast zullen de meningen wel verschillen hier :E


Afbeelding
#2402383
Heb op dit moment voor standaard tweeters en standaard in mijn deur. Deze zitten op een hertz versterker 2x 75watt rms. Hertz is 4 kanaals
Achter heb ik het gewoon op de radio, achter zit een composetje 16,5cm van pioneer, weet niet meer welk type, was 80 euro, was puur voor me achterpassagier.

In me kofferbak zit er een Focal met een bass-reflex kist. 1x150 watt rms 2ohm gebrugd op hertz Reden: diepe en lange bass-tonen
naast me focal zit een een oude Rockford Fosgate Kicker P1 in een dichte kist.. op een Rockford Fosgate versterker 1x300watt rms 2ohm gebrugd. Deze is voor de kicks en harde bass-tonen.

Klinkt goed in me auto, merk dat de standaard speakers op een vermogen van 60% (op me versterker output) het niet meer bijhouden en gaan kraken. Maargoed, 60% vermogen is ook weer het niveau dat je oor pijn krijgt.

Waarom een bass-reflex en een dichte subs, je hoort het geluid als je beide woofers op apparte versterkers hebt afgesteld dat je een mooie overloop hebt in diepe lage tonen icm harde kicks. Niks doormekaar, maar duidelijk hoorbaar. Ik rijd altijd met 30/40% volume, en dat is al goed genoeg om buiten niks meer te horen. Mijn radio van Kenwood 8100BT serie heeft 3 paar uitgang om een versterker op te zetten. Momenteel 2 in gebruik voor front en sub. De rockford heeft een mogelijkheid met 2xrca in en 2x rca uit. Dus deze zit weer op de hertz doorgelust. Had eerst een 1 -> 2 RCA splitter, maar de impendantie werdt gek hoog en begonnen me woofers mee te blére op mijn toerental.

Misschien heb je hier iets aan. In totaal met radio en al, kleine 600 euro kwijt. nieuw gekocht -> achterspeakers, hertz, focal, kenwood. Wat ik al had rockford fosgate + voorspeakers. Het kan altijd beter, maar vind het voor audio goed genoeg :LOL:

Vergeet niet een goede condensator bij te pakken. bij mij zijn er in totaal nu 600 watt aan het spelen. Je merkt het wel aan je interieur en koplampen dat het veel stroom kan trekken.
#2409036
Als je een goede composet erin hebt, is een sub niet nodig.

Ik heb zelf een MB quart PVF 216 compo erin zitten, aangesloten op een A.S. X-ion 160.4.

De composet klonk al heerlijk zuiver..

Later een subwoofer op aangesloten van Hertz, puur om de bassklanken langer na te laten dreunen.
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]