VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door chris08
#2143476
ik was ook voorbewerker geweest maar dan voor yachten

maar we gingen toen meteen plamuren.. maar de ondergrond was 2k epoxy primer en de 2k plamuur was ook epoxy..

kuilen en gaten op de romp en dak plamuren, deed ik toen in 2x keer als het nodig was 3e keer na HELE DIKKE LAAG primer

dus 1x van links naar rechts en 1x van onder naar boven..
ik gebruikte toen altijd een plank.. zie foto..
zo kan je ook de kuilen opzoeken voor je gaat plamuren..
Afbeelding

plamuur strak schuren doe je met een schuurblok..en bijna nooit alleen met de hand.. ( ik gebruikte korrel onder de 100 voor plamuur..maar het is ook andere soort plamuur hé )
en ALTIJD lange slagen met schuren!!! als je dat niet doet,krijg je er spijt van als de lak erop zit..
vooral als je geen ervaring heb met voorbewerken..

na plamuren kwam er dik laag primer op.. 5 tot 8 lagen dik primer( werkt net als plamuur :P zo dik moest die ) .. na de laatste laag, nevelen met een andere kleur primer....zie foto... het is wel hele slechte voorbeeld van nevelen hoor.. maar kon niks anders vinden op google..
Afbeelding
nevelen is om de kuilen en hele kleine putjes beter zichtbaar te maken na het schuren( nogmaals met een schuurblok ...nooit met een machine als je geen ervaring hebt)

iets spuitklaar schuren deed ik toen met korrel 240 en daarna 320 ( voor andere is het te grof.. maar ik gebruik nog steeds deze methode als ik iets moet voorbewerken) en ALTIJD LANGE SLAGEN ..
door GilleVC
#2145248
Gistere even voor de eerste keer geprobeerd, gelijk alles er weer kunnen afschuren. Ben te voorzichtig te werk gegaan waardoor er te weinig plamuur opzat en had ook veel te veel gemaakt dus heb meer als de helft kunnen weggooien. Wat ik ook merkte als je het plamuur terug wat opschuurt met korrel 240 dat ik vrij veel van de laag zink spray er ook afhaal.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2145255
Je moet eens wat fijner papier gebruiken of waterproof..

En niet te weinig plamuur aanbrengen, ook niet teveel, want dat moet dalijk weer af gehaald worden.

Met wat heb je de plamuur op de auto aangebracht ?
Gebruikersavatar
door Bartaggio
#2145267
GilleVC schreef:Gistere even voor de eerste keer geprobeerd, gelijk alles er weer kunnen afschuren. Ben te voorzichtig te werk gegaan waardoor er te weinig plamuur opzat en had ook veel te veel gemaakt dus heb meer als de helft kunnen weggooien. Wat ik ook merkte als je het plamuur terug wat opschuurt met korrel 240 dat ik vrij veel van de laag zink spray er ook afhaal.
Hoezo moest je gelijk alles afschuren? gewoon opschuren en een laagje erop :tu:

Dat je de zinkspray er ook af haal lijkt me best logisch. gewoon later weer een laagje eroverheen. Maar volgens mij is het trouwens ook de bedoeling dat je op blank metaal plamuurt.. tenminste dat heb ik altijd gedaan :mrgreen:
door jacksters
#2145322
Zorg dat de ondergrond vet vrij is en kaal metaal.
Smeer er plamuur op en laat dat goed drogen.
Als dat eenmaal droog is nevel je de plamuur in met controlezwart en dan pak je je schuurklos en begin je te schuren met korrel 80
Niet in 1 keer teveel afhalen en rustig schuren.
Daarna als je denkt dat je het strak hebt pak je korrel 150 (met 150 kun je ook strak schuren maar 80 doe je even om de een ruwe vorm in te maken anders duurt het veel te lang als je gelijk fijn schuirpapier pakt) om de krassen van P80 er uit te halen.
Als je dat hebt gedaan pak je P240 om de krassen van P150 eruit te halen.
Als dat allemaal gebeurd is kun je er primer overheen zetten.

Spuitklaar maken doe ik doormiddel van voorschuren met P320 en na schuren met waterproof P1200
Ook hier weer controlezwart of poeder gebruiken zodat je ziet wat je doet.
En zo kun je ook zien of je schuurkrassen weg zijn.

Geloof me het is echt niet makkelijk en misschien is het in jouw geval het beste om het ook weg te brengen.
Als je het verkloot heeft de Voorbewerker straks alleen nog maar meer werk mee.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2145493
jacksters schreef:Geloof me het is echt niet makkelijk en misschien is het in jouw geval het beste om het ook weg te brengen.
Als je het verkloot heeft de Voorbewerker straks alleen nog maar meer werk mee.
Die tip gaf ik hem ook al..

En vergeet erna het spuiten niet..Een goed spuitpistool is ook al het halve werk..( Niet gaan spuiten met zo'n goedkoop gamma ding )
door chris08
#2146284
zo is hij wel goedkoper en makkelijker uit ja


maar hij wil het toch proberen,
dus nog een tip over plamuren.. ( het meeste) plamuur is net als spons .. dat het water opzuigt, en dus nooit nat mag schuren.

zo had ik het een paar jaar geleden geleerd..misschien zijn er nu wel meer soorten plamuur waar je wel nat mag schuren enzo

Hier staat een CNG UPje, benzinemeter staat ook op[…]

Toplaag panoramadak laat los

Hoe herkenbaar. Exact hier hetzelfde geval. Super […]

Sinds kort een eigenaar van een tweedehands Golf 8[…]

Radio volume knop

Hoi, ik heb ook precies zelfde geval meegemaakt.[…]

Ik heb ook het probleem dat mijn app zegt "Je[…]

Sleutel. Golf 8

Moest of moet geen batterij vervangen. Was gewo[…]

Koolaanslag

Ben al een tijdje aan het uitzoeken wat de Beetle […]

Trekhaak afneembaar

Dat ligt er aan welke diffuser er nu op de auto ge[…]