VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
door GilleVC
Hoi,

Ben helemaal nieuw in het bewerken van carroseriedelen van een auto. Bij mij zou het gaan over de achterklep van men caddy 1. Staat nu net in blank metaal, heb er al zinkspray overgespoten voor roesten te voorkomen maar ben bij het opschuren toch heel wat plamuur en putjes tegengekomen.
Nu zou ik deze graag weer helemaal "putloos" hebben maar heb geen idee hoe ik er zelf met plamuur moet aan beginnen..
Daarom een How-To over plamuren mag hieronder komen ;)

Alvast bedankt aan de schrijver hiervan!! :tu:

Gille
door MK2-VRT
Dan wens ik je succes!

Maak wel een foto van ervoor en erna..We zijn ook benieuwt namelijk.

Alles is idd te leren, maar dit is toch echt wat apart..

Zeker het spuiten naderhand, ook al lijkt de plamuur goed afgewerkt te zijn, als je het spuit zie je vaak nog een en al golfplaat erin zitten. ;)
Ben zelf voorbewerker/spuiter en om iemand dit te leren of uit te leggen,kost best even tijd.
Mijn ervaring is, dat je het op de werkvloer sneller kan leren. Dan b.v. uit een boek.

Wat denk ik wel een optie is. Zijn eventueel filmpjes op youtube bekijken.
Zoekopties: Voorbewerken/autoschade/plamuren en schuren..enz..
Hoop dat je daar wat mee kan.

Is iets niet duidelijk of heb je ergens een vraag over. Laat maar weten. :tu:

Ben je zover dat je aan de slag gaat met de klep. Foto's zijn altijd welkom natuurlijk.
Succes!
door GilleVC
Ben ik al een middagje mee bezig filmpjes zien op youtube over plamuren, schuren, spuiten/rollen..
Maar het zal iets voor dinsdag worden, heb dan me vrije dag en de zink spray moet nog een dagje drogen, wie weet zet ik er zelfs een tweede laag zink spray op..
Alvast bedankt voor de info BIEZELWERKS ;)
door Bartaggio
Zo maar iets helemaal vlak plamuren valt idd niet mee.. laat staan als er ook nog een ronding of iets dergelijks in zit.

Ik ben laatst ook een beetje begonnen met mn bumpers plamuren om er kleine putjes uit te halen en het valt niet mee om het helemaal vlak te maken... vooral bij verschillende kleuren/doffe plekjes/andere structuren enzo.. daarmee lijkt het heel anders.

Maar evengoed zou ik het wel eerst proberen voordat ik het laat doen, je verspilt hooguit een potje plamuur en een spuitbus verf.

Als ik wil kijken of het vlak is ga ik er vaak overheen met de onderkant van mijn vuist,of je buitenkant van je hand. Dat geeft wel een redelijke indicatie. Ook zou ik gewoon niet te veel tegelijk erop gooien. Beter 2x plamuren en een beetje schuren als 1x plamuren en dan een half uur schuren.

Succes :tu:
door MK2-VRT
Het ziet op foto's en filmpjes allemaal mooi uit en werkt goed..

Maar als je het nog nooit gedaan hebt, zul je met wat pech van een koude kermis thuis komen, en die kans is vrij groot..

Als je het jezelf al verkloot om het vervolgens toch door iemand anders te laten doen, ben je vaak ook nog meer kwijt.
door GilleVC
Met welke korrel schuur je plamuur best op? En best met de hand opschuren zeker en niet het schuurmachine?
door GilleVC
Schippersss schreef:Vaak zit het er allemaal zo mooi op als klaar is..maar dan buiten met koud en warm worden van materiaal begint vaak het gezeik.
Wat is dan het belangrijkste om ervoor te zorgen dat je achteraf geen gezeik hebt?
door kevert
Ik zou zeggen , pak een stuk plaat , sla er een lelijke plek in en probeer het eens uit.
Dan hoef je niet meteen op je auto te beginnen met oefenen ;).
Neem erin ieder geval de tijd ervoor.
door Bartaggio
GilleVC schreef:
Schippersss schreef:Vaak zit het er allemaal zo mooi op als klaar is..maar dan buiten met koud en warm worden van materiaal begint vaak het gezeik.
Wat is dan het belangrijkste om ervoor te zorgen dat je achteraf geen gezeik hebt?
Belangrijk is dat je geen dikke lagen in 1 keer gaat doen. Liever meerdere dunne lagen als 1 dikke laag van 5cm ofzo.

Ook moet je het materiaal wat je wil gaan plamuren opschuren zodat het blijft zitten.
door GilleVC
Bartaggio schreef:
GilleVC schreef:
Belangrijk is dat je geen dikke lagen in 1 keer gaat doen. Liever meerdere dunne lagen als 1 dikke laag van 5cm ofzo.

Ook moet je het materiaal wat je wil gaan plamuren opschuren zodat het blijft zitten.
Voor het opschuren maakt het uit dat er zink spray opzit? Wordt deze laag dan beschadigd of niet?
Met welke korrel schuur ik dan best op als voorbereiding en welke gebruik ik best voor achteraf moest het niet mooi zijn of ik wil er een primer opzetten?
Voorstellen + update ID4 2024

Hoi Funky. Aan de auto zal het niet schorten. Ik r[…]

Dag mijnheerdeJonge, Ik heb ongeveer 2 weken geled[…]

Dankjewel ga ik proberen!

Update 12/11/2024 - Golf wederom naar Dealer […]

Golf 5 GTI

De onderhoudsmelding is inmiddels aangesprongen, d[…]

Mijn mk1 gti werkt mijn rechter achterlicht alleen[…]

Oke bedankt Gr Cas

OTA update 3.7

Nee, geen problemen.