VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1958977
Beste boarders,

Mijn auto is weer redelijk op leeftijd en is toe aan zijn beurtjes.. echter via merk dealers gaat het mij veel geld kosten. Naja in mijn opinie te veel geld.

Ik zelf ben wel redelijk technisch ingesteld maar heb niet alle gereedschappen en gemakken tot mijn beschikking om rustig te kunnen sleutelen.

Bij de vw merkdealer kost een longlife beurt / grote beurt 470 euro.

dan krijg je het volgende:

verversen longlife olie + olie filter ( kan zelf denk wel)
bougies 4x
interrieur filter kan makkelijk zelf
luchtfilter kan makkelijk zelf

pakket kost bij vagtechniek 180 euro... en je heb dan nog een brandstoffilter erbij.,
-brandstoffilter ? hoe vervang je die iemand nog tips? moet ook te doen zijn?


zo ronde de 300 euro rekend de dealer voor onderhoud en controle... ik vind het veel,.,,

Mijn vraag luidt: kan men zelf de bougies vervangen? of zal ik tijdens de montage op problemen stuiten omdat ik simpel weg de bougies niet kan bereiken?

welk gereedschap heb ik nodig? en moeten de standaard bougies nog afgesteld worden? en met bepaalde kracht aangetrokken worden?

heeft iemand nog tips of een duidelijke how to do?

vriendelijk bedankt
#1958984
Heb hetzelfde met mijn 1.6 benzine uit 1998, wil zelf de bougies vervangen, maar dat gaat niet als vroeger (Polo/Vento), moet een aparte bougiesleutel aanschaffen met lange arm en korte knik in 16 mm, Brezan kan hem leveren, en moet voorzichtig zijn met lostrekken van de bougiekappen (vervang nog liever de bougies van een Kever uit 1974).....
#1959087
http://www.vwforum.nl/golf-iv-v-vi-bora ... 35908.html

En Bougie's op moment draaien is wel 't beste maar als de mogelijk heid er niet is. Kan je m ook gewoon vast vast draaien. Niet super strak vast waarbij je al je krachten gebruikt, maar wel strak genoeg om er zeker van te zijn dat ze niet los trillen.

Verder als je kijkt in dat topic zie je mijn advies staan:
Wanneer je de bougies 4 á 5 slagen los hebt even met een compressor en een blaas pistool even het vuil wegblazen wat zich heeft op gehoopt om je bougie heen. Zo voorkom je dat er zand deeltjes in je cilinder komen

Dat advies geef ik jou ook :tu:
--
En olie en filtertje kan je zelf ook prima vervangen. Wel even die rubber ring van het oliefilter in smeren met (oude)olie zodat hij makkelijk glijdt, zodat je er dus zeker van bent dat je het filter goed vast draait. En een nieuwe carterplug gebruiken
#1959110
bedankt voor de tips!

ik zag je topic indd, echter ben ik op zoek naar fotos etc.. om er een beter beeld van te krijgen.. en ook zal ik op zoek moeten gaan naar het aantal nm..waarmee de bougies getrokken moeten worden.

en de afstand van de bougie en diode? of hoe noem je dat ijzere staafje? moet dat ook nog met een voelermaat bijgesteld worden?
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]