VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
door tdimk1
#1836048
Probleem zit denk ik toch anders vanavond even gereden half uurtje ongeveer lampje ging branden van tempmeter, en dop los gedraaid van reservoir kwam er al uit. Waar nu het probleem zit ?

Alles is er nieuw opgekomen ik snap het niet misschien dat thermostaat niet genoeg open gaat?
Kan het kwaad als ik de thermostaat eruit haal ?
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1836245
Zeg maar je tegen u hoor.. ;)

Ja, 2 kabels zijn massa, dan blijven er nog 2 over, ene voor de meter op het dashbord en de ander voor de aansturing voor de gloeiers.

Je moet ook niet na een rit de dop los draaien! Dat is gewoon logisch en normaal dat de kvs er dan uitstroomt of stijgt, het is een gesloten systeem, en bij warme motor staat er altijd druk op het systeem.

Als hij naar het rood loopt, blijft hij dan wel nog warme lucht blazen ??

Je thermostaat eruit laten kan, maar is zeker geen oplossing, dit kom je ook nog wel eens tegen bij auto's die je koopt en waar de thermostaat is uitgehaald, mede door een koelprobleem.

Als je de thermostaat eruit laat, dan komt hij amper nog op temp, zal rond de 70 a 80 graden max blijven hangen, en in de winter of met kouder weer word dat een stuk minder, dat betekend dus op den duur een grotere / snellere motorslijtage en een verhoogd brandstof verbruik.

Heb zelf al 3x een nieuwe thermostaat in handen gehad die 'kapot' was, en dat is soms erg frustrerend..Ik zou eens een garage bezoeken die beschikt over een infra-rood temp meter, als hij nu weer het rood in loopt, maak je de kap open en meet je met die infra-rood meter de werkelijke motor temp, dan kun je al heel wat uitsluiten want, of de motor temp is werkelijk in orde en zit het in de aansturing ervan, of de temp is werkelijk te hoog en zal dan een mechanisch probleem hebben.

Nu blijf je zoeken en proberen maar weet niet precies waar het probleem zit, en dan kan soms lang duren..

Gr Stefan
door tdimk1
#1836337
Toen ik later weer bij mijn garage was toen waren sommige slangen wel hard dat zou weer kunnen duiden op koppakking andere kant zit net nieuwe tussen, enigste is wel ik heb de kop niet gevlakt veel zeggen dat hoeft ook niet bij een diesel. Dat zou ik nog kunnen proberen dan regel ik zo'n infra-rood-meter. Kijken wat de exacte motor temp is.

Kan eventueel een klok lenen van iemand van een diesel kijken hoe dan de temperatuur wordt.
Baal er wel van alles nieuw vervangen en ga je er vanuit dat alles goed is krijg je dit.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1836346
Ja is idd balen, maar eerst maar eens de echte temp achterhalen en dan verder kijken.

Als hij niet warm gelopen is ( dus flink het rood in ) dan is vlakken niet nodig!

Als hij te heet word kan de kop 'krom trekken' maar ook als je hem klakkeloos vast trekt, dus zonder aanhaalmoment en niet in de juiste volgorde kan hij 'vervormen' en dat kan het wel nodig zijn!

Wat je bij deze diesels wel vaak ziet is of een kapotte koppakking of een gescheurde kop..In het laatste geval kan hij dan ook heet lopen, maar zeker niet sporadisch, ook zou hij dan ( als hij het rood in loopt ) meestal koude lucht gaan blazen, worden de kvs slangen keihard en staat er meestal de dag erna ( 's morgens ) nog druk op de slangen, ook kan hij door de druk de kvs uit het reservoir drukken..Maar daar is geen sprake van..

Hoe start de auto en hoe loopt de motor verder ? omdat je ook al de koppakking vernieuwt hebt, staat de timing van de pomp ook goed ? als die teveel afwijkt ( te vroeg ) kan hij ook te warm lopen!
door tdimk1
#1883325
Het is een tijdje geleden ik heb nu een infrarood temperatuur meter en naar een uur gereden te hebben geeft hij aan onderblok 90 à 100 graden en de kop ± 75 à 80 graden dat is goed lijkt mij.
Dus ik denk dat de temp sensor van de golf 3 1900td niet de juiste waardes door geeft nu zat ik aan te denken om de flens van de 1900td te vervangen voor een 1600td flens met sensor want golf 1 is normaal ook maar 1 à 2 draad voor de temperatuur dan moet het goed zijn denk ik ??
door tdimk1
#1884133
MK2-VRT schreef:Zou dan idd de sensor eerst vervangen, dan moet het goed komen..Of meet de weerstand ervan en vergelijk die met een zelfde exemplaar, anders is de teller het probleem.
Zit nu een teller in van een golf 1 1600td dus dat moet wel goed zijn
door tdimk1
#1884800
Heb nu een watertemperatuur klokje gekocht maar er zit een vast sensor aan,
volgens mij kom ik daar niet mee weg in mijn 1900 td ?

Afbeelding

Kom ik met deze sensor weg ? anders ruil ik hem om
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1884925
Met zo'n meter ben je nog niet nauwkeurig en zal altijd wat meer of minder aangeven, ligt er maar net aan waar je deze plaatst!

Je moet je gewoon een T-stuk kopen, die zet je tussen de waterslang ( bovenste op radiateur ) en daar draai je die sensor in, zal een M10x1 zijn ( fijne draad ) en al die sensoren hebben dezelfde draad, je moet alleen even de sensor uit het verloop draaien.
door tdimk1
#1885074
MK2-VRT schreef:Met zo'n meter ben je nog niet nauwkeurig en zal altijd wat meer of minder aangeven, ligt er maar net aan waar je deze plaatst!

Je moet je gewoon een T-stuk kopen, die zet je tussen de waterslang ( bovenste op radiateur ) en daar draai je die sensor in, zal een M10x1 zijn ( fijne draad ) en al die sensoren hebben dezelfde draad, je moet alleen even de sensor uit het verloop draaien.


En als ik de originele flens waar die sensor met 4draads inzit vervang door een 1600td flens waar de sensor in zit dan ben ik ook klaar toch of kan dat niet ? Want dan ben ik 4 draaids sensor ook meteen kwijt en gewoon weer origineel op 1 draad ? of op 2 draads sensor ?
door tdimk1
#1885136
MK2-VRT schreef:Standaard sensor zit toch vast met een klem, deze is met schroefdraad en zal dan niet gaan.
Complete flens vervang wat aan de kop zit waar de de waterslangen aan vast zit dan is goed ja aansluiting zijn zelfde als bij een 1600td
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]