VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
door Stooom
#1833458
Hallo,

recentelijk een Golf II uit 1986 gekocht. De kilometer teller deed het niet dus ik vermoedde dat de kabel kapot was. Tellerbak eruit gehaald en een stukje gereden en tot mijn verbazing draaide de binnenkabel wel degelijk.

Vervolgens de boor op de tellerbak gezet en de snelheid sloeg uit, dagteller liep mee en de normale kilometer teller ook. Wel was het witte dopje waar je kmkabel op vast klikt afgebroken. Dit heb ik teruggelijmd.

Vervolgens alles weer teruggezet en toen deed ie weer niets. Nu snap ik het dus niet meer. Ik denk dat er iets mis gaat bij de overbrenging van kabel op meter maar ik zou niet weten hoe of wat?

Ik had al een nieuwe kabel gekocht, maar als de oude draait is het niet nodig deze erin te zetten wel?

Het is een Golf II uit 1986, 1,6 Diesel met een vierbak.

Hoor graag jullie gedachten want ik weet het niet meer.

Thanks!

Groeten,

Stan
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1833603
Stan,

In je km teller zelf zit het dus in elk geval niet..

Dat het stukje van de houder ( wit ) afgebroken is, is opzich niet erg, maar dan moet je tijdens het monteren van de klok wel zeker zijn dat de kabel helemaal aangedrukt word.

Ik denk dat je binnenkabel een stukje mist, bij het aansluiten kan het zijn dat hij dus niet in de teller valt en daarom niks doet..

Even je nieuwe kabel monteren, een kwestie van minuten werk, en genieten maar weer.. 8)

Een andere mogelijkheid, maar dat zie je zelden, is dat het wormwieletje in de versnellingsbak kapot is ( zit aan de kabel vast ) en misschien onbelast wel draait, maar in gemonteerde toestand niet, maar dat heb je snel gezien.

Gr Stefan
door Stooom
#1834396
Hallo Stefan,

bedankt voor je snelle reactie. Mooi dat ik van iemand anders een pb krijg dat de teller dan toch kapot is.

Ik zal van het weekend weer eens kijken waar het aan ligt, een maat van me heeft nog wel een paar tellers liggen dus kan een beetje proberen.

Bedankt in ieder geval en ik laat het wel weten.

Groeten,

Stan
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1834459
Hallo Stan,

Snap niet dat iemand kan zeggen dat toch je teller kapot is, terwijl als je hem handmatig aandrijft hij wel werkt.. :SCRATCH:

Zit die binnenkabel van de km-teller kabel ver naar binnen als je erin kijkt ?

Ben benieuwt wat je kan vinden.

Gr Stefan
door Stooom
#1834473
Hallo Stefan,

ja dat snapte ik ook niet helemaal, maar ik ben geen echte techneut.

Ik heb de kabel vergeleken met de nieuwe kabel en het witte palletje (dat volgens mij dient om de kabel goed op de teller te krijgen) zat er nog in en even ver als bij de nieuwe.

Ik zal eens goed voelen, wellicht dat als ik de kabel iets draai hij nog net iets verder in de teller kan en dat dat net het verschil maakt. Ik heb de kabel ook zien draaien tot een snelheid van 30km per uur ofzo. Ik weet niet of het uitmaakt dat wanneer ik harder ga rijden de kabel er ineens mee op kan houden?

De nieuwe kabel is nog niet teruggebracht dus ik hou alle opties open.

Groet,

Stan
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1834477
Hallo Stan,

Om het makkelijk te testen kun je ook even je oude km teller unit los halen, pak de nieuwe kabel en steek hem in de km teller, draai handmatig even aan het wormwiel en kijk of hij werkt..Zo ja, dan de kabel vernieuwen. :tu:

Gr Stefan
door Stooom
#1834487
Hallo Stefan,

dat is precies wat ik afgelopen weekend gedaan heb. Klokje losgehaald, nieuwe kabel erop geklikt en lopen draaien aan de kabel. Snelheid sloeg uit, dag- en kilometerteller liepen mee. Uit pure interesse heb ik de boor erop gezet en kwam tot de conclusie dat mijn boor 160 km/uur draait en dat de klok dit dus prima aankon.

Ik raakte dus in de war omdat de oude kabel zonder klok draaide als ik een stuk ging rijden. Maar waarschijnlijk is het dus inderdaad dat die kabel op een of andere manier te kort is.

Ik had de oude kabel er al bijna uit. Maar hij zat vast, zal er vandaag even wat kruipolie opspuiten en dan vervang ik m misschien straks nog. Is zo gebeurd en volgens mij kan ik het klokje daarvoor laten zitten.

Bedankt weer!

Groeten,

Stan
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1834527
Stan,

De kabel kan na jaren best vast zitten in de bak..Dat deel wat in de bak valt ( een soort pashuls / rond dopje ) deze kan flink vast zitten, mocht dat zo zijn, dan kun je erop spuiten wat je wilt, maar los komen zal hij niet..

Een spits klein beiteltje nemen en de bus op een paar plaatsen rondom ( je komt niet overal makkelijk erbij ) naar binnen meppen, dan kun je er een tang opzetten en na wat prutsen komt hij los.

Gr Stefan
door Stooom
#1834785
Hallo Stefan,

het kabeltje kwam verbazingwekkend makkelijk los door jouw tip. thanks. Echter toen ik de kabel eruit haalde zag hij er anders uit dan degene die ik gekocht had. Zie beide foto's. Ik heb de oude kabel maar weer even teruggezet want durfde niet te rijden met dat gat in mn versnellingsbak.

Vermoedelijk verkeerde kabel gekregen? Of kan ik dat witte tandwieltje nog omzetten op een of andere manier.

Bedankt wederom!

Groeten,

Stan
Bijlagen:
nieuwe km kabel.JPG
nieuwe km kabel.JPG (1.62 MiB) 2218 keer bekeken
oude kmkabel.JPG
oude kmkabel.JPG (1.46 MiB) 2218 keer bekeken
door Stooom
#1837859
Hallo Stefan,

het witte tandwiel blijk je wel te kunnen omwisselen. Het zat met een borgringetje vast aan de kabel. Dit ff omgezet, kabel in de auto geklust en de meter doet het! yeah! Kilometerteller en dagteller lopen gewoon mee.

Thanks voor alle tips and tricks, het heeft geholpen! :tu:

Groeten,

Stan
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]