VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1816648
hallo

ik heb sinds kort een apart euveltje met de toerenteller.
Wanneer ik zeg maar de motor start..en hij best wel koud is.. als ik dan ga rijden en ik wil zeg maar schakelen en trap de koppelingpedaal in dan gaat de toerenteller heel vlot terug, alsof ie zin heeft om uit te vallen, echter doet ie dit natuurlijk niet.. als ie stationair loopt dan loopt ie wel goed alhoewel ook niet perfekt, schommelt wel heel ietsjes.. :oops:

echter wanneer de motor wat meer op temperatuur komt dan heb ik bijna geen euvel met de toerenteller, als ik dan rij en gas loslaat om te schakelen dan loopt de toerenteller heel netjes rustig terug ... iemand een idee waar ik moet zoeken?

dit euveltje was er eerder niet wat ik zo vreemd vind, want daarvoor was de voetpakking van de injectie bovenop de inlaatspruitstuk gewoon lek, net zoals de slang van spruitstuk naar rembekrachtiger

uiteraard loopt ie nu tig keer mooier, maar dit kleine onnozelheid met de toeren begint me steeds meer te prkkelen hehe
terwijl er misschien verder niks aan de hand is

maar iemand een idee wat evt dit zou kunnen veroorzaken?

vervuild gasklep of evt stationair regelapparaat misschien (hier zat ik aan als eerste aan te denken)
maar zal wel niet zo zijn

als iemand me een duw in goede richting geeft dan zal ik blij zijn
alvast bedankt mannen!
#1816665
Het toerental signaal zal bij deze van de bobine komen..als de motor koud is en wat rijker loopt, kan hij zijn dat het toerental ( dus ook de toerenteller ) wat sneller terug valt dan bij een warme motor..

Als hij verder goed loopt, zou ik er verder niks aan doen, anders gezegd, je kan er waarschijnlijk niet veel aan doen, er valt ook niks af te stellen of bij te regelen.

Het schommelen kan een lucht lekkage zijn, of bv een vuile stappenmotor, en dat zie je ook op de toerenteller.

Gr Stefan
#1816704
Bij mij heb ik ooit dat regelapparaat/module defect gehad bij een golf2 1.8 monopointinjectie.
Maar bij mij spookte het toerental echt heel erg , zo erg hoog dat ik m uit heb gezet.
Een andere van de sloop erop en probleem opgelost bij mij.
Een jaar later zag ik ook dat de voetpakking kapot/gescheurd was,geen idee af adt er wat mee te maken had...was wel duur onderdeel toen (rond de 100 gulden) :D
#1816839
Heb bij mijn 1.8 RP ooit eens zonder stappenmotor gereden (vastgeknoopt in motorruimte zodat hij blijft lopen). Deed dit omdat hij hoog stationair draaide met stappenmotor erop.
Toen ik daarmee ging rijden was het ook zo dat de toeren snel zakte, dus misschien eens kijken, zoals gezegt, naar de stappenmotor (stationair regelapparaat). :tu:
#1817473
bedankt voor jullie berichten gasten!

@mk2 vrt

ben er ook bang voor dat ik er niks aan kan doen, zat nog wel aan te denken om de bobine evt te vervangen maar hij loopt verder goed dus dat laat ik dan mooi staan zo :oops:

@20vpatrick

ik zag die stationairregel kastjes ook op ebay voor 40 euro staan, is gewoon nieuw maar van een of andere kleindochter merk van bosch.. oid :oops:
op zich niet zo duur om uit te proberen
dat zou ook wel een optie kunnen zijn


@bartaggio

ja ik heb nog niet gereden met dat regelkastje uitgeschakeld (stekker eruit) dus ik weet niet hoe die zou reageren, wat ik wel laatst tijdens stationair heb gedaan was idd stekker eruit trekken van t apparaatje, en hij liep toen geloof ik iets hoger stationair.. is dit normaal?
laat ik zeggen 1100 toeren.. ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe kastje exact werkt..
in principe "zou" dat apparaatje pas moeten werken wanneer de gasklep teruggaat naar zn ruststand en zo dat knopje op t regelapparaatje indrukt (je trekt voet weg van gaspedaal hehe )

maar jah verdorie, dan heb je nog aan de zijkant nog een gasklep sensor die ook wat regelt, en aan de zijkant rechts ook nog een stekker.. overigens heb ik een 1.8 met motorcode RP wat verder heerlijk rijdt en goed klinkt voor zn km stand (3 ton)
#1817907
met de stekker uit de stappenmotor moet je niet gaan rijden, dan gaat ie bokken vanaf 1500tpm(ervaring mee gehad :LOL: ) daarom hing ie ook bij mij los met de stekker er wel in.

1100tpm stationair is wel wat hoog, maar zou denk ik eerder door bijvoorbeeld vacuum lek komen.
Bij mijn auto gaat hij naarmate het blok op temperatuur komt ook sneller lopen, ook zo 1100tpm op bedrijfstemperatuur, moet ik ook nog naar kijken.

De stappenmotor vangt zeg maar het toerental op als je het gas loslaat. (je rijdt met 3000tpm, je laat gas los, stappenmotor schuift uit zodat de motor langzaam vanaf 1250 of iets dergelijks terugloopt naar stationair).

http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/d ... 36558.html

misschien helpt dit je ook wel, zijn niet precies dezelfde dingen, maar het idee is gelijk.

Ben zelf niet zo weg van "net als orgineel" spul, ik haal liever een stappenmotor van de sloop, kost je voor een goeie rond dezelfde prijs.
#1823091
sorry om weer te reageren maar een kleine update..

nadat ik de + accupool voor een half uurtje eraf had gehaald en toen weer opgezet geen enkel mankement meer, loopt mooi in de toeren, reageert goed op de gaspedaal en teruggaan naar de toeren doet ie nu ook veel rustiger en niet bokken en stotteren onregelmatig lopen..

hij rijdt heerlijk nu en ik ben superblij hahah terwijl ik al nieuwe stationairregel kastje al besteld had verdorie :mrgreen:
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]