VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2147512
Hoi,

Een jaar geleden had ik een probleem met mijn gehele instrumenten paneel , zie hier. Het probleem bleek hem in de accu te zittten welk probleem ook in dit forum voor me werd opgelost, zie hier.

Nu heb ik het probleem dat mijn snelheidsmeter bij het starten niet meer opkomt (naald blijft op zijn plekje liggen). De eerste dagen kwam hij na een paar minuten rijden alsnog in actie maar dat duurt steeds langer en op korte ritten helemaal niet meer. Ook de kilometerteller lijkt niet meer op te tellen.

De andere meters (temp. benzine, toeren), in tegenstelling tot mijn probleem vorig jaar, doen het nog wel. Nu denk ik zelf weer aan de accu, ga ik nog na meten. Maar als iemand al een idee heeft of denkt dat het misschien toch aan het oude probleem kan liggen, dan hoor ik dat graag.

De accu is dus niet vervangen en heeft het dus tot nu toe goed gedaan. Ook aan het instrumentenpaneel is niets aangepast. Alleen de spanningsregelaar is vervangen maar die mag na 1 jaar toch niet al versleten zijn bij normaal auto gebruik.

Ik hoor het graag en laat julie weten wat de accu voor waardes geeft.
Laatst gewijzigd door mivaho op 28 dec 2012 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
#2147523
Het kan de sensor op de bak zijn of een vuil contact in de stekker ervan..

Je kan hem ook eens uitlezen, zie je daar in de meetwaardeblokken geen snelheidssignaal, dan zal de sensor het probleem zijn, Zie je wel een signaal, kan het aan de teller zelf liggen.
#2147596
Vanmiddag rij ik weg en doet hij het gewoon weer, dat is het vreemde van het verhaal. Morgenochtend waarschijnlijk weer niet. Dus vuile contact of stukgaande sensor zou inderdaad kunnen.
MK2-VRT schreef:Het kan de sensor op de bak zijn of een vuil contact in de stekker ervan..
Okay enorme noob vraag gaat nu komen, wat bedoel je precies met "de bak" ? :oops: :) Heb zo'n idee maar zoek bevestiging :)
Je kan hem ook eens uitlezen, zie je daar in de meetwaardeblokken geen snelheidssignaal, dan zal de sensor het probleem zijn, Zie je wel een signaal, kan het aan de teller zelf liggen.
Dan moet ik een lezer aanschaffen. Is dit dan idee? Of zijn er nog goedkopere te koop? Blijf een hollander. ;)
Of moet ik mijn handen niet branden aan dit type en kan ik beter een ander kopen.

Kan aardig met computers overweg vandaar dat ik er een wil aanschaffen die ik met allerhande software kan laten praten.
Laatst gewijzigd door mivaho op 10 jun 2012 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2147638
Wat mk2-vrt bedoeld met uitlezen is dat je vagcom moet gebruiken. De sensor zit op de versnellingsbak ;)
#2189843
Sorry dat het even heeft geduurd voor ik weer reageer maar tot nu toe geen tijd gehad om de boel te controleren.

Vandaag moest ik om een andere reden onder de kap dus ook meteen dat stekkertje op de sensor even bekeken. Die ziet er goed uit, zit goed vast en de draden doen ook solide aan.
Het moet dus de sensor zelf zijn of de tellerbak.

Reden om onder de kap te moeten was omdat mijn olie lampje af en toe op licht. Niet continue en ook niet lang. Bij remmen soms maar ook bij optrekken en soms onder het rijden. Hoewel de auto niet extreem gebruikt is en begin dit jaar de olie ververst is kwam het wel een beejte vreemd over, te snel in ieder geval.

Bij het peilen stond die netjes iets over de helft tussen de min en max stand. Het olie pel kan het dan in ieder geval niet zijn. Maar ga, door het feit dat de toerenteller ook gek doet, haast denken dat het toch in de teller unit zit.

Maar eens een afsrpaak met de garage maken, moet toch op die bak en de lampjes kunnen vertrouwen.
#2197632
Nu ik weet niet of een jaar na dato (dat de spanningsregelaar stuk was) zo'n teller unit de gebreken kan gaan vertonen maar het lijkt er wel op.

Het olie lampje zie ik nu niet meer maar nu doet mijn benzine naald vreemd. Ga vanavond maar weer even de multi meter op de accu zetten en als dat normaal is maar op zoek naar een 2e hands tellerbak want het heeft er nu toch alle schijn van dat het daar aan ligt.

En dit alles natuurlijk nog steeds met de snelheidsmeter die het soms niet en soms wel doet.

Michel
#2198498
Gister avond dus de accu gemeten en inderdaad mooi stabiel 12V in rust 14,3V motor aan en terug zakken naar 12V bij uitschakelen motor.

Gisteren ook getankt en was maar goed ook want de benzine meter is dus niet meer te vertrouwen. Maar eens op zoek naar een 2e hands teller unit.
#2201429
Van het weekend een 2e hands instrumenten paneel opgehaald bij de sloop. Niet te duur met witte platen dus ik in mijn nopjes.

Bij het uithalen van het (vermeende) defecte paneel ging de stekker er wel heel makkelijk uit. Er nog maar eens goed ingedaan om te zien of dat normaal was en dat was niet zo. Het zal toch niet zijn dat het gewoon een losse stekker is? We hebben de boel er goed in gedrukt (met de klik van de haakjes) en sinds dien doet de snelheidsmeter het goed en andere zaken worden ook goed weer gegeven. We gaan nu een paar weekjes zo rond en kijken of het goed blijft werken. Dan kunnen we wat lampjes vervangen uit het gekochte paneel en houden we die voor de zekerheid op voorraad :)

Wijze les, altijd de stekker controleren ook al denk je dat je hem er goed op hebt gedaan.

Michel
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]