VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
#2850858
Dag VW'ers

Jeroen hier, nieuw op VW forum. Ik zit meer in de Volvo wereld, veel sleutel ervaring, technisch, niet bang om van alles uit elkaar te trekken. Blok van mijn eigen auto verwisseld, kop er af, distributie, helicoils, ophanging, elektra, uitlezen en resetten, kalibreren, bekleding, ik doe eigenlijk alles wel aan de auto.

Ik heb me hier aangemeld de Golf 5 van mijn vriendin. Een 2.0 TDI 103 kW, motorcode CBAB als ik het goed heb. Van dit specifieke blok/auto weet ik vrij weinig, jullie hopelijk wat meer. Het probleem:
Ze belt op dat de auto traag is. Uitgelezen met een universeel apparaat, code P0299 turbo onderdruk oid.
Luchtfilter gecontroleerd, niet nieuw natuurlijk maar niet vies of vol genoeg voor problemen.
LMM, niet gecontroleerd.
Turbo, endoscoop er in, schoepen zien er ook niet nieuw meer uit maar of daar het probleem ligt, ik durf het niet te zeggen. Zal de foto vanaf de computer nog even uploaden. Het klinkt ook alsof de turbo niet mooi vrij loopt maar het huis raakt.
De motor ratelt ook, mijn eerste idee was misschien de actuator van de turbo. Moet ik nog even controleren op speling van buitenaf.

Tijdens het maken van een filmpje zag ik dat de slang vanaf de intercooler richting blok plat gezogen werd.
Ze verteld ook doodleuk dat de olie er al een tijdje in zit, ik heb een foto van het oliefilter na vervanging, zal ik thuks ook even meesturen. In woorden: dikke drab.
Dat heeft de turbo ook vast geen goed gedaan, en de uitgaande slang van de drukzijde van de turbo is vies en nat van de olie.

Ik heb wat video's gekeken maar kan er niet goed uit komen.
Wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken?
#2850863
Een goede start is om deze pagina eens door te lezen: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

Onderaan deze pagina een lijst die je eens helemaal door zou kunnen lopen ;-)

Sommige forumleden worden kwaad als ik het post, maar bij dit soort problemen ontkom je er bijna niet aan om VCDS te gebruiken, je zal dat ook lezen op de pagina's waarna ik je zojuist verwezen heb.
#2850868
Dankje Mari. Ga ik even proberen. Had al een soort gelijk lijstje gevonden in het Engels meen ik.
Over dat uitlezen, kan ik aan die VCDS komen om de auto zelf uit te lezen? Bij de Volvo's doe ik dat ook, er zijn kopien te vinden van de dealer software en storingen worden dan heel specifiek getoond.
Bestaat dat bij VW ook voor de hobby sleutelaars?
#2850869
Jazeker.
VCDS origineel van Ross-tech uit de USA of de Nederlandse versie via Primus of Randstad car solutions. of ODB-11.
Onderdelen catalogus ETKA is wel online te vinden.
Stroomschema's en handleidingen via Erwin
Erwin kun je online aanmelden en per uur of per dag of voor een jaar flatrate kopen. IK doe meestal een uur en dan zoek ik op wat ik nodig heb en print het dan uit.
#2850875
Als je langere tijd VW (of Audi, Seat, Skoda) blijft rijden dan betaald de originele VCDS zichzelf eenvoudig terug... er zijn chinese clones te koop, voor de mensen met een klein budget... Niet verder naar vragen hier waar en hoe, Google maar even.

IK gebruik voor VCDS de engeltalige versie van de software omdat de NL-talige versies vaak wat achter lopen (boel moet vertaald worden)... Heb de dongle wel gewoon in Nederland gekocht, in mijn geval bij Randstad Car Solutions (mijn eerste dongle had ik in de VS bij Ross-tech vandaan).
#2850893
Heb de video's geupload, met de foto van het ranzige oliefilter.
Eerste is om dat rare geluid te krijgen maar dat lukte dit keer niet echt.
Tweede keer wel, daar zetten we de motor uit en je hoort dan iets slepen. Ik vermoed de turbo die niet meer zo lekker is maar kan het niet bewijzen tot nu toe. Dan zou ik hem moeten uitbouwen. De endoscoop wil net niet lekker door de inlaat slang om de schoepen goed in beeld te krijgen.
Het plat zuigen van die slang tussen IC en blok, verstopte intercooler?

https://www.youtube.com/watch?v=8jHaVF6MZzQ

https://www.youtube.com/watch?v=82gEYPF0ZNI
Bijlagen:
Golf oliefilter.jpg
Golf oliefilter.jpg (153.56 KiB) 312 keer bekeken
#2851111
We zijn niet echt bezig geweest met de auto, nog genoeg te doen verder...
De turbo zit niet echt vast, hij is met de hand wel te draaien maar met draaiende motor doet de turbo niets.
Slang aan de inlaatzijde van de intercooler heb ik los gemaakt, de slang aan uitlaatzijde wordt dan niet meer plat gezogen. IC zit dus niet verstopt.

Aan de inlaatzijde van de turbo is ook eigenlijk niet veel te zien, probleem zal toch aan de uitlaatzijde zitten.
Maar om de turbo er uit te krijgen, moet dan het hele blok er uit? Heb er goed naar gekeken maar van onderaf zitten de aandrijfassen en uitlaat in de weg, kan los natuurlijk.
Van bovenaf heb je eigenlijk geen ruimte?
En hoe kom je met het blok er in bij alle schroeven van het uitlaatspruitstuk waar de turbo aan vast zit?

Voor die aandrijfassen, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Zie in een video een 10mm dop, geen inbus of torx, iets met meer tandjes.

En nog een belangrijke vraag denk ik, welk blok zit er in onze auto? Ik ga uit van een CBAB motor, maar in video's kom ik eigenlijk alles tegen maar deze niet.
De EGR mixer (lijkt mij?) zit links achter het blok, maar die zie ik bijna nergens terug op deze manier.

We zitten nu te denken om het blok er maar (bovenlangs) uit te halen en op zoek naar een tijdelijke knakenbak om in te rijden terwijl de Golf op de operatietafel ligt.
Bijlagen:
Golf motor 3.jpg
Golf motor 3.jpg (125.32 KiB) 188 keer bekeken
Golf motor 4.jpg
Golf motor 4.jpg (107.44 KiB) 188 keer bekeken
Golf motor 2.jpg
Golf motor 2.jpg (133.68 KiB) 188 keer bekeken
Golf motor 1.jpg
Golf motor 1.jpg (144.26 KiB) 188 keer bekeken
#2851312
Blijkbaar is de motor een keer gewisseld bij een vorige eigenaar. Dit blijkt een BLS 1.9 TDI blok te zijn, en niet de 2.0 TDI zoals op kenteken staat. Na veel zoeken ben ik er achter gekomen.
Daardoor ook wat gerichter kunnen zoeken naar video's over turbo uitbouwen, geen wonder dat ik ze niet goed kon vinden.
Wat een k*tklusje is dat uitbouwen, moet echt veel aan de kant voor je er bij kan.
Inlaat en uitlaatspruitstuk zitten elkaar in de weg voor demontage, geen fijne auto om aan te sleutelen zo'n Golf.
Er zijn video's waar ze zelfs het subframe er uit schroeven, maar met een beetje geluk komt het hier niet zo ver.

Wel duidelijk nu dat de turbo dood is. Het asje heeft aan uitlaatzijde een cm speling, schoepen hebben het huis geraakt en de boel is gewoon zwaar beschadigd.
Ik ga op zoek naar een gebruikte turbo, en het inlaat traject goed schoonmaken want alles zit dicht met roet. Auto zal na de operatie wel een stuk mooier lopen en oppakken ook.
#2851314
... de BLS motoren zijn goed, maar hebben 1 probleem... namelijk de lagerschalen, deze zijn van zeer slechte kwaliteit. Mijn vorige wagen was ook een 1.9 TDI met BLS-motor. Ik kreeg bij de garage een memo in handen gedrukt betreffende dit probleem. Heb de beurt daarop de lagerschalen preventief laten vervangen omdat ik niet zat te wachten op het vervangen van de complete motor als de boel vast slaat.

De vraag is of deze bij jouw motor ook vervangen zijn?

Wanneer je het oliefilter vervangt, draai de dop op het oliefilterhuis niet te strak aan, dan krijg je namelijk een lekkage (dit was bij mij gebeurd bij de afleverbeurt)... Op de dop staat met hoeveel nM je hem mag aandraaien...
Golf 7, Navigatie updaten

Er zijn op dit forum verschillende topics te vinde[…]

Ik haak nog even in op dit al wat oudere onderwerp[…]

OTA update 3.7

... de sterkte van het signaal voor de verbindin[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en een […]

Update 05/11/2024 - Stuur vervangen Op 25/10/[…]

... de BLS motoren zijn goed, maar hebben 1 probl[…]

Stotteren volkswagen touran

Inmiddels,..... hoge druk pomp vervangen . Auto ri[…]

Heb je mss een foto? Wij kunnen het ook niet weten[…]