VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
#2850858
Dag VW'ers

Jeroen hier, nieuw op VW forum. Ik zit meer in de Volvo wereld, veel sleutel ervaring, technisch, niet bang om van alles uit elkaar te trekken. Blok van mijn eigen auto verwisseld, kop er af, distributie, helicoils, ophanging, elektra, uitlezen en resetten, kalibreren, bekleding, ik doe eigenlijk alles wel aan de auto.

Ik heb me hier aangemeld de Golf 5 van mijn vriendin. Een 2.0 TDI 103 kW, motorcode CBAB als ik het goed heb. Van dit specifieke blok/auto weet ik vrij weinig, jullie hopelijk wat meer. Het probleem:
Ze belt op dat de auto traag is. Uitgelezen met een universeel apparaat, code P0299 turbo onderdruk oid.
Luchtfilter gecontroleerd, niet nieuw natuurlijk maar niet vies of vol genoeg voor problemen.
LMM, niet gecontroleerd.
Turbo, endoscoop er in, schoepen zien er ook niet nieuw meer uit maar of daar het probleem ligt, ik durf het niet te zeggen. Zal de foto vanaf de computer nog even uploaden. Het klinkt ook alsof de turbo niet mooi vrij loopt maar het huis raakt.
De motor ratelt ook, mijn eerste idee was misschien de actuator van de turbo. Moet ik nog even controleren op speling van buitenaf.

Tijdens het maken van een filmpje zag ik dat de slang vanaf de intercooler richting blok plat gezogen werd.
Ze verteld ook doodleuk dat de olie er al een tijdje in zit, ik heb een foto van het oliefilter na vervanging, zal ik thuks ook even meesturen. In woorden: dikke drab.
Dat heeft de turbo ook vast geen goed gedaan, en de uitgaande slang van de drukzijde van de turbo is vies en nat van de olie.

Ik heb wat video's gekeken maar kan er niet goed uit komen.
Wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken?
#2850863
Een goede start is om deze pagina eens door te lezen: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

Onderaan deze pagina een lijst die je eens helemaal door zou kunnen lopen ;-)

Sommige forumleden worden kwaad als ik het post, maar bij dit soort problemen ontkom je er bijna niet aan om VCDS te gebruiken, je zal dat ook lezen op de pagina's waarna ik je zojuist verwezen heb.
#2850868
Dankje Mari. Ga ik even proberen. Had al een soort gelijk lijstje gevonden in het Engels meen ik.
Over dat uitlezen, kan ik aan die VCDS komen om de auto zelf uit te lezen? Bij de Volvo's doe ik dat ook, er zijn kopien te vinden van de dealer software en storingen worden dan heel specifiek getoond.
Bestaat dat bij VW ook voor de hobby sleutelaars?
#2850869
Jazeker.
VCDS origineel van Ross-tech uit de USA of de Nederlandse versie via Primus of Randstad car solutions. of ODB-11.
Onderdelen catalogus ETKA is wel online te vinden.
Stroomschema's en handleidingen via Erwin
Erwin kun je online aanmelden en per uur of per dag of voor een jaar flatrate kopen. IK doe meestal een uur en dan zoek ik op wat ik nodig heb en print het dan uit.
#2850875
Als je langere tijd VW (of Audi, Seat, Skoda) blijft rijden dan betaald de originele VCDS zichzelf eenvoudig terug... er zijn chinese clones te koop, voor de mensen met een klein budget... Niet verder naar vragen hier waar en hoe, Google maar even.

IK gebruik voor VCDS de engeltalige versie van de software omdat de NL-talige versies vaak wat achter lopen (boel moet vertaald worden)... Heb de dongle wel gewoon in Nederland gekocht, in mijn geval bij Randstad Car Solutions (mijn eerste dongle had ik in de VS bij Ross-tech vandaan).
#2850893
Heb de video's geupload, met de foto van het ranzige oliefilter.
Eerste is om dat rare geluid te krijgen maar dat lukte dit keer niet echt.
Tweede keer wel, daar zetten we de motor uit en je hoort dan iets slepen. Ik vermoed de turbo die niet meer zo lekker is maar kan het niet bewijzen tot nu toe. Dan zou ik hem moeten uitbouwen. De endoscoop wil net niet lekker door de inlaat slang om de schoepen goed in beeld te krijgen.
Het plat zuigen van die slang tussen IC en blok, verstopte intercooler?

https://www.youtube.com/watch?v=8jHaVF6MZzQ

https://www.youtube.com/watch?v=82gEYPF0ZNI
Bijlagen:
Golf oliefilter.jpg
Golf oliefilter.jpg (153.56 KiB) 170 keer bekeken
#2851111
We zijn niet echt bezig geweest met de auto, nog genoeg te doen verder...
De turbo zit niet echt vast, hij is met de hand wel te draaien maar met draaiende motor doet de turbo niets.
Slang aan de inlaatzijde van de intercooler heb ik los gemaakt, de slang aan uitlaatzijde wordt dan niet meer plat gezogen. IC zit dus niet verstopt.

Aan de inlaatzijde van de turbo is ook eigenlijk niet veel te zien, probleem zal toch aan de uitlaatzijde zitten.
Maar om de turbo er uit te krijgen, moet dan het hele blok er uit? Heb er goed naar gekeken maar van onderaf zitten de aandrijfassen en uitlaat in de weg, kan los natuurlijk.
Van bovenaf heb je eigenlijk geen ruimte?
En hoe kom je met het blok er in bij alle schroeven van het uitlaatspruitstuk waar de turbo aan vast zit?

Voor die aandrijfassen, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Zie in een video een 10mm dop, geen inbus of torx, iets met meer tandjes.

En nog een belangrijke vraag denk ik, welk blok zit er in onze auto? Ik ga uit van een CBAB motor, maar in video's kom ik eigenlijk alles tegen maar deze niet.
De EGR mixer (lijkt mij?) zit links achter het blok, maar die zie ik bijna nergens terug op deze manier.

We zitten nu te denken om het blok er maar (bovenlangs) uit te halen en op zoek naar een tijdelijke knakenbak om in te rijden terwijl de Golf op de operatietafel ligt.
Bijlagen:
Golf motor 3.jpg
Golf motor 3.jpg (125.32 KiB) 46 keer bekeken
Golf motor 4.jpg
Golf motor 4.jpg (107.44 KiB) 46 keer bekeken
Golf motor 2.jpg
Golf motor 2.jpg (133.68 KiB) 46 keer bekeken
Golf motor 1.jpg
Golf motor 1.jpg (144.26 KiB) 46 keer bekeken

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]

Lekstroom

... sluit de motorkap eens... want als het systeem[…]

Aaah zo. Fijn dat je wederhelft af en toe wilt hel[…]

Raar geluid stuurhuis golf 7

Hallo, Ik heb al lange tijd een raar geluid ergen[…]

Lampje Airback gaat branden

Bekend probleem bij de mk4 platform. Voor mijn mk4[…]