Uiteindelijk is het gelukt!
Hier zal ik even het complete verhaal vertellen, voor de boekenwurmen onder ons
:
Na het meerdere uren geprobeerd te hebben, kreeg ik de koppelingskabel niet los. Er was duidelijk te weinig ruimte. Van onder zitten er twee dingen in de weg. De servoveer tussen koppelingspedaal en de wand van de voetenruimte en een plastic schotje (ookwel relaisplaat genoemd) die de bekabeling van de zekeringkast weghoudt van het koppelingspedaal.
Naar aanleiding van een aantal forum posts en deze video (
https://www.youtube.com/watch?v=rYxLYDEXSUQ&t=342s) begon ik met het uitbouwen van de tellerbak in de hoop er van boven bij te kunnen. Helaas zat er bij mijn auto nog een extra plastic beschermplaat aan de bovenkant, waardoor dit niet ging lukken. Een foto maken had geen zin, want er viel niks te zien.
Vervolgens probeerde ik naar aanleiding van deze forum post (
viewtopic.php?p=2415160&hilit=Koppeling+veer#p2415160) toch maar de veer of dat tussenschotje weg te halen.
Op een ander forum (kan de link niet meer vinden) had ik gelezen over een stuk gereedschap (VW 3317) dat de veer ingedrukt houdt om deze makkelijk weg te kunnen halen. Dit had ik via Ebay besteld, maar bleek helaas niet te passen.
Ten slotte begon ik te stoeien met het plastic schotje. Deze is los te halen (zie eerder genoemde link) door een palletje in te drukken en de plaat uit de bevestigingshaken te schuiven (naar boven/richting het dak). Hier vielen twee dingen tegen: het schotje maakt een hoek van 90 graden bovenaan en klemt in de plastic plaat (net ook genoemd) die toegang vanaf de tellerbak hindert, en het kost meer kracht dan mij gerust stelt om deze naar boven te drukken.
Uiteindelijk heb ik, in de hoop geen bekabeling of plastic platen te beschadigen, met gepast geweld de relaisplaat naar boven gedrukt en uit de klemmen van de bovenste plastic plaat gewrikt. Vervolgens heb ik met enige moeite de bedrading uit de klemmetjes op de plaat gekregen en ten slotte de plaat naar beneden gewrikt. Uiteindelijk was de truc om deze, gekeken vanaf het koppelingspedaal, tegen de klok in te draaien en naar beneden te trekken.
Met de plaat eruit was het precies zo makkelijk als andere bronnen het deden lijken. Met alle ruimte vrij, is het een beetje wrikken en trekken en de kabel springt er zo uit. De nieuwe wilt er dan net zo makkelijk in.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de relaisplaat terug te zetten. Waarschijnlijk zal dit hetzelfde rotklusje zijn als deze eruit halen, maar dan in omgekeerde volgorde. Wat ik ook heb ontdekt, is dat je al genoeg ruimte hebt als je de plaat voor de helft naar beneden trekt. Dat scheelt wat gevloek en getier.
Om een lang verhaal kort te maken:
Mijn advies om de kabel te vervangen (voornamelijk bij het pedaal), is om de relaisplaat los te maken (dit is dus mogelijk ondanks de rechte hoek erin, gewoon het plastic palletje indrukken en met gepast geweld naar boven duwen) en half naar beneden te trekken. Let hierbij natuurlijk op bedrading in de klemmen en bedrading die knel kan komen te zitten bij het naar beneden trekken. Vervolgens kom je met groot gemak via de bedrading van de zekeringkast bij de koppelingskabel. Deze heeft niet echt een foefje om 'm lost te krijgen. Met de ruimte die je hebt gemaakt, is deze los en vast te wrikken.
Voor een toekomstig lotgenoot: mocht dit niet helpen, stuur gerust een bericht!
En Juul, nogmaals hartelijk dank voor de info!