VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
door ruizb
#2850943
Dag allemaal,

Ik zit al een week te prutsen met de koppelingskabel van mijn golf 4 cabrio. Aan de bak was het losmaken appeltje eitje, maar aan het pedaal krijg ik de kabel met geen mogelijkheid los. Ik heb al geprobeerd via de tellerbak erbij te komen (zoals nog wel eens wordt aangeraden bij een golf 3), maar bij mijn auto is het pedaal ook van boven verdomd goed dichtgebouwd. Dus van boven kom ik er ook niet bij.

Kan iemand iets zeggen over hoe de kabel in het pedaal vasthoudt? Overal waar ik zoek hoor ik “til ‘m er gewoon uit”, maar bij mij lijkt de kabel op een of andere manier vastgeklikt.
Gebruikersavatar
door JUUL
#2850969
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is lang geleden dat ik aan een mk3 platform heb gewerkt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoe dit moest. Zie onderdelen 25, 26 en 27. Ik denk dat het T-stuk op de een of ander manier in het pedaal klikt. Dan zou het 'omhoog wippen' best kunnen kloppen. Als bij jou alles dichtgebouwd zit, dan zou je alles eraf moeten schroeven wat in de weg staat. Kun je een foto maken?

Afbeelding

Edit: Het onderdeelnumer voor het koppelkingspedaal is 1H1 721 321 A. Als ik daar op google vind ik dit. Zie aan de bovenkant een gleuf waar het T-stuk evt in zou moeten vallen.

Afbeelding
door ruizb
#2850973
Bedankt weer! Vooral het onderdeelnummer van het pedaal geeft me wat nieuwe inzichten. M’n handen jeuken, maar ik kan er helaas de komende paar dagen niet aan zitten.

Zal later met een frisse blik alles op een rijtje zetten en de voortgang goed documenteren, voor een mogelijke lotgenoot.
door ruizb
#2851060
Uiteindelijk is het gelukt!

Hier zal ik even het complete verhaal vertellen, voor de boekenwurmen onder ons ;) :

Na het meerdere uren geprobeerd te hebben, kreeg ik de koppelingskabel niet los. Er was duidelijk te weinig ruimte. Van onder zitten er twee dingen in de weg. De servoveer tussen koppelingspedaal en de wand van de voetenruimte en een plastic schotje (ookwel relaisplaat genoemd) die de bekabeling van de zekeringkast weghoudt van het koppelingspedaal.

Naar aanleiding van een aantal forum posts en deze video (https://www.youtube.com/watch?v=rYxLYDEXSUQ&t=342s) begon ik met het uitbouwen van de tellerbak in de hoop er van boven bij te kunnen. Helaas zat er bij mijn auto nog een extra plastic beschermplaat aan de bovenkant, waardoor dit niet ging lukken. Een foto maken had geen zin, want er viel niks te zien.

Vervolgens probeerde ik naar aanleiding van deze forum post (viewtopic.php?p=2415160&hilit=Koppeling+veer#p2415160) toch maar de veer of dat tussenschotje weg te halen.


Op een ander forum (kan de link niet meer vinden) had ik gelezen over een stuk gereedschap (VW 3317) dat de veer ingedrukt houdt om deze makkelijk weg te kunnen halen. Dit had ik via Ebay besteld, maar bleek helaas niet te passen.

Ten slotte begon ik te stoeien met het plastic schotje. Deze is los te halen (zie eerder genoemde link) door een palletje in te drukken en de plaat uit de bevestigingshaken te schuiven (naar boven/richting het dak). Hier vielen twee dingen tegen: het schotje maakt een hoek van 90 graden bovenaan en klemt in de plastic plaat (net ook genoemd) die toegang vanaf de tellerbak hindert, en het kost meer kracht dan mij gerust stelt om deze naar boven te drukken.

Uiteindelijk heb ik, in de hoop geen bekabeling of plastic platen te beschadigen, met gepast geweld de relaisplaat naar boven gedrukt en uit de klemmen van de bovenste plastic plaat gewrikt. Vervolgens heb ik met enige moeite de bedrading uit de klemmetjes op de plaat gekregen en ten slotte de plaat naar beneden gewrikt. Uiteindelijk was de truc om deze, gekeken vanaf het koppelingspedaal, tegen de klok in te draaien en naar beneden te trekken.

Met de plaat eruit was het precies zo makkelijk als andere bronnen het deden lijken. Met alle ruimte vrij, is het een beetje wrikken en trekken en de kabel springt er zo uit. De nieuwe wilt er dan net zo makkelijk in.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de relaisplaat terug te zetten. Waarschijnlijk zal dit hetzelfde rotklusje zijn als deze eruit halen, maar dan in omgekeerde volgorde. Wat ik ook heb ontdekt, is dat je al genoeg ruimte hebt als je de plaat voor de helft naar beneden trekt. Dat scheelt wat gevloek en getier.

Om een lang verhaal kort te maken:
Mijn advies om de kabel te vervangen (voornamelijk bij het pedaal), is om de relaisplaat los te maken (dit is dus mogelijk ondanks de rechte hoek erin, gewoon het plastic palletje indrukken en met gepast geweld naar boven duwen) en half naar beneden te trekken. Let hierbij natuurlijk op bedrading in de klemmen en bedrading die knel kan komen te zitten bij het naar beneden trekken. Vervolgens kom je met groot gemak via de bedrading van de zekeringkast bij de koppelingskabel. Deze heeft niet echt een foefje om 'm lost te krijgen. Met de ruimte die je hebt gemaakt, is deze los en vast te wrikken.

Voor een toekomstig lotgenoot: mocht dit niet helpen, stuur gerust een bericht! :)

En Juul, nogmaals hartelijk dank voor de info!

Ik gok dat het deze zijn :tu: https://www.temu.co[…]

VW Caddy 2015

Goededag Lezers, Kan iemand mij helpen aan een ele[…]

Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]