VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen T1-6, Multivan, LT & Crafter
door Sjonny58
Ik heb een Crafter uit 2019 gekocht en bouw deze om tot camper. Hij is voorzien van een standkachel en daardoor ook van een 2e accu in de motorruimte. Nu wil ik deze (AGM?) accu (92 Ah) graag vervangen door een ijzer-lithium accu (100Ah). Deze nieuwe accu heeft een grotere laadstroom dan de bestaande. Heeft iemand een idee, zou dat goed gaan? Kan de dynamo dat trekken?
door JUUL
Jouw Crafter is (als het goed is) een Euro6, dwz dat deze voorzien is van een 'slimme' dynamo. Dit herken je aan het zwart kastje aan de minpool van de accu. Wanneer de accu is geladen, zakt de laadspanning tot wel 11v. Op het moment dat de voltage van de accu zakt, schakelt de laadspanning weer om naar 14v. Wat je dan kunt doen is een laadregelaar ertussen zetten, bijvoorbeeld van Victron. Ipv dat de dynamo dan in rust modus gaat, schakelt hij de laadspanning om naar je huishoud accu. Voordeel hiervan is ook dat mocht je ooit met een lege accu staan ergens, jij stroom kan 'lenen' van je huishoud accu. Kijk anders een keer op het Camperforum, je zult doodgegooid worden met advies en staan er tientallen topics omtrent jouw vraag. Succes :tu:

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]