VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door robertpaul
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem aan de auto gehad.
Een tijd terug stond ik voor mijn dochter in de mcdrive en omdat het erg warm was had ik de airco aan.
Bij in de rij wachten werd die niet echt heel koud dus ben ik een beetje gas bij gaan geven in de hoop dat de airco fan dan wel draaide.
Het had geen effect buiten dat er ineens het temperatuurlampje op het dashboard ging branden, motorstoring aanging en de temperatuur ineens 130 graden was volgens de meter.

Auto uitgezet om af te koelen en alleen gestart om te rijden en met via de snelweg naar huis was de temperatuur weer snel normaal. Motorstoring na een keer of 4 starten was ook weg.
Het gekke nu is dat het lijkt alsof de ventilator van de radiator niet draait, als ik een half uur gereden heb en de auto stil zet stationair dan gaat die ventilator niet draaien maar de auto lijkt ook niet warm te worden.

Als de auto goed warm is heb ik op beide koelvloeistof leidingen vanaf de radiator druk en warmte. Is er een manier om die ventilator te testen?
door Mari
Gezien je een storingsmelding op je dashboard hebt gezien, begin met de auto uit te lezen met VCDS. Wellicht dat je aan de hand van de aangetroffen foutcode(s) al wat meer te weten komt!
door Tweelinkerhanden
Het lijkt erop dat ik ook een soort gelijke probleem heb met mijn golf 5 1.6 fsi uit 2004. De koelvinnen slaan niet aan de airco werkt niet:(
Ik heb wel alle zekeringen na gekeken maar het mocht niet baten. Ook is de hoge druk sensor vervangen maar helaas nog geen resultaat. Zit te denken om de koelvinnen allebei te vervangen of is er iemand met een andere oplossing?
door Mari
Begin eens met uitlezen of uit laten lezen met VCDS voordat je allerlei onderdelen gaat vervangen!
door Tweelinkerhanden
Ik ben vergeten te melden dat er geen melding met uitlezen te zien is. De auto is al 2 of 3 x uitgelezen alleen een probleem met de NOx sensor maar dat staat er los van.
door patrickmk3
Tweelinkerhanden schreef: 13 jun 2020 22:45 Ik ben vergeten te melden dat er geen melding met uitlezen te zien is. De auto is al 2 of 3 x uitgelezen alleen een probleem met de NOx sensor maar dat staat er los van.
is die ook uitgelezen met vcds dan zoals mari al aangaf ?
of door een ander merk want dan is de kans aanwezig niet alle modules uitgelezen kunnen worden.
door Tweelinkerhanden
Ik ben langs een garage geweest en die heeft de volgende storing gevonden:
00229
- koelvloeistofdruk
- onder de beneden drempel regulatie limiet
- permanent
door Mari
... en wat is de oplossing? Zal de garage je vast ook verteld hebben... of is het bij uitlezen gebleven?
door patrickmk3
systeem op druk getest ?
lekkage gecontroleerd ?
niveau koelvloeistof op peil ?
door Tweelinkerhanden
Monteur zei dat het waarschijnlijk door een defecte compressor komt. Ik denk dat ik hem naar een "aircoboer" breng en daar een diagnose laat uitvoeren, eerst maar wachten tot ik echt een weekendje vrij ben :stuck_out_tongue_winking_eye:

Q&A @patrickmk
systeem op druk getest ?/lekkage gecontroleerd ?
A: nee nog niet gedaan denk dat ik daarvoor naar een "Aircoboer" moet gaan

niveau koelvloeistof op peil ?
A: koelvloeistof is wel op niveau

@robertpaul is jou probleem al opgelost?

Bedankt voor het meedenken allemaal!
door Tweelinkerhanden
Mijn airco werkt weer eerst gewacht op een goed airco vul apparaat van een garagist bleek er een lekkage te zijn. Eerst maar de condensor vervangen volgende dag airco gas bijgevuld en hoppa hij doet het weer ;-)
door robertpaul
Sorry, helemaal dit topic vergeten!
Het uitlezen was zinloos aangezien de foutmelding van een te hoge temperatuur in de motor kwam en dit was te verklaren gezien het feit dat die niet koelde.

Na lang zoeken op internet toch maar besloten om de fans middels een accu te testen en daar bleek dat 1 van de 2 fans niet meedraaide.
Nadat ik een nieuw fan op de sloop heb gekocht (deze uiteraard ook getest op de juiste polen) bleek bij deze allebei de fans draaiden en na inbouwen was het opgelost.
door patrickmk3
dan is de auto al niet goed uitgelezen.
fan die niet werkt moet je zien met de juiste apparatuur.
maar mooi dat het opgelost is :)
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]