VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door KJALMELO
Moet bij me golf 4 1.6 16v met AZD motor de distributieriem vervangen.

Krijg nu alleen met geen mogelijkheid de 12 kantige bout los die voor de krukaspoelie zit.

Geprobeerd met me slagmoersleutel op accu (18v) en met de luchtsleutel maar beide zonder resultaat. ook al flink wat WD40 erop gespoten.

Wanneer ik er een ratel hulpstuk op zet met een grote pijp draait de motor mee, helpt het als ik de auto in de versnelling zet?

misschien iemand nog tips of ideeën?
door KJALMELO
Bertus7 schreef:Blokkeren met een blokkeersleutel.
https://www.gereedschapbestellen.nl/uni ... gK6e_D_BwE
Bedankt voor de info, vanavond nogmaals geprobeerd met een electrische slagmoersleutel van makita.

ding heeft echt flinke power maar de bout wil niet los komen... misschien hebben ze met de montage de krukasbout voozien van loctite, heet stoken en of cola erover laten lopen nog een idee?
door patrickmk3
zoals reeds vermeld blokkeren met een blokeersleutel T10028 (dit model)
of een goeie slagmoersleutel regelen.
heet maken kan maar dan kun je ook gelijk een keering erbij bestellen voor de zekerheid.
handigste is dus 1 van de eerste opties.
door JUUL
Gisteren toevallig de distributie los moeten halen van een 1.6 16v, toen moest ik heel erg aan dit topic denken omdat wij er met geen mogelijkheid uit kwamen. Dankzij onderstaand methode is het uiteindelijk wel gelukt, het is heel erg simpel en heb je er geen extra gereedschap voor nodig.

Als de multiriem los is leg/vouw je hem onder "zichzelf" op de krukaspoelie. Dan loopt hij via de airco compressor, dynamo, vrijlooppoelie en spanrol (zie afbeelding hieronder). Op het moment dat je kracht zet om hem los te draaien klemt de poelie zich vast d.m.v. de multiriem.

Er bestaat een kans dat de multiriem wordt beschadigd, maar als je zo ver bent is het sws aan te raden om alle riemen te vervangen. Ik hoop dat er iemand wat aan heeft :tu:

Afbeelding
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]