- 05 jun 2012 13:13
#2143407
Beste T3 fanaten en experts,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.
Mijn T3 van 1982 (1.9 DG waterboxer) heeft een nare ratel en ik kom er niet uit wat het kan zijn.
Vorig jaar zomer nog naar Italië geweest en geen enkel probleem gehad, zelfs niet in de Dolomieten. Daarna twee maandjes weggezet en vervolgens een ratel alsof er iemand met een hamer op een pan slaat. Dat gaat gepaard met vermogensverlies. Na een uurtje rijden kan die ratel ook ineens weer weg zijn.
Hier een kort audiofragment: http://dl.dropbox.com/u/54396531/ratel_bus_kort.m4a
De compressie gemeten, is ok. Ook onder het kleppendeksel niets vreemds te zien.
Mijn vermoeden is dat het aan de hydrolische klepstoters ligt. Ik gebruik nu 15W40. Misschien te dik? Kunnen die klepstoters ook versleten zijn?
Alvast dank voor jullie reactie!
Hartelijke groeten,
Wim
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.
Mijn T3 van 1982 (1.9 DG waterboxer) heeft een nare ratel en ik kom er niet uit wat het kan zijn.
Vorig jaar zomer nog naar Italië geweest en geen enkel probleem gehad, zelfs niet in de Dolomieten. Daarna twee maandjes weggezet en vervolgens een ratel alsof er iemand met een hamer op een pan slaat. Dat gaat gepaard met vermogensverlies. Na een uurtje rijden kan die ratel ook ineens weer weg zijn.
Hier een kort audiofragment: http://dl.dropbox.com/u/54396531/ratel_bus_kort.m4a
De compressie gemeten, is ok. Ook onder het kleppendeksel niets vreemds te zien.
Mijn vermoeden is dat het aan de hydrolische klepstoters ligt. Ik gebruik nu 15W40. Misschien te dik? Kunnen die klepstoters ook versleten zijn?
Alvast dank voor jullie reactie!
Hartelijke groeten,
Wim