VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2021162
Hallo Forummers,

Omdat het nog maar al te graag gebeurt en voorkomt, maak ik bij deze een korte handleiding over het hoe en wat.

* Vaak gebeurt het dat de carterventilatie dicht vriest bij koud weer..Vaak word er weinig aan gedaan en na verloop van jaren zit er zoveel codens in de olie afscheider en slang, dat dit bevriest en verstopt, het gevolg is dan dat de olie door de dop of peilstok gedrukt word.

Vaak heb je het niet gelijk in de gaten en dan is het mogelijk al 'te laat' Het rode oliedruk lampje gaat branden en dan zit er amper nog olie in het carter.

Vaker heb je ook mazzel als de carterontluchting dicht zit, dan volstaat schoonmaken van slang en olie afscheider, maar in andere gevallen heb je pech, dan zit dus ook het oliekanaal in de kop dicht of heeft te weinig smering gekregen, met als gevolg : Een vast gelopen nokkenas! Meestal loopt de nokkenas van de inlaat vast, wat gebeurt er dan nog meer ? Als de nokkenas vast loopt, loopt vanzelf de distributieriem kapot, de nokkenassen blokkeren namelijk en de krukas draait vrolijk door, dus mis je een hoop tanden van de riem, ook zullen minimaal 2 kleppen krom zijn van de inlaat zijde.

Je kunt het ( als dit het geval is ) relatief goedkoop repareren als je het zelf uitvoerd, je hebt o.a. nodig :

* Nieuwe nokkenas € 100,- per stuk
* Nieuw kleppendeksel € 200,-
* Koppakking € 50,-
* Distributie riemen ( Grote en kleine ) € 75,-
* Olie en filter + Koelvloeistof € 65,-
* Pakkingen voor inlaatspruitstuk, gasklephuis, EGR e.d.
* Kleppen die defect zijn

Als je begint te sleutelen, heb je de kop er in 2 uur af liggen..Tevens een mooie gelegenheid om de olieafscheider te vernieuwen ( € 90,- ) / schoon te maken, ook kun je nu mooi het gasklephuis schoonmaken, net zoals de EGR + pijpje.

Het gaat zich dus om de 1.4 16V motoren in VW, Seat e.d. ( Bij deze een AUA )

Afbeelding

Verwijder het plastic kapje, de bougiekabels, de bobine, de bovenste distributiekap en het luchtfilter :

Afbeelding

Haal de hitteplaat van het spruitstuk los, en draai de bouten van het uitlaatspruitstuk zelf los, tevens kun je gelijk de multiriem verwijderen en de EGR los halen ( De spanner terug draaien en blokkeren met een boortje of stijve draad ) Vanzelfsprekend even de stekkers los halen van nokkenassensor, bobine, EGR e.d. :

Afbeelding

Draai de krukaspoulie met een 19 ( Veeltand ) los :

Afbeelding

Verwijder deze poulie, ontspan de distributieriem en haal hem eraf, draai tevens bij de kleine riem de spanner los en verwijder hem, en haal de kleine riem eraf :

Afbeelding

Hier zie je gelijk de schade als de boel boven blokkeerd, je mist een aantal tanden op de distributie riem :

Afbeelding

Verwijder het kleppendeksel incl nokkenassen en leg deze aan de kant, als je goed kijkt, zie je gelijk welke kleppen krom zijn en gehamerd hebben, in dit geval 2 kromme kleppen van cilinder nr 3 aan de inlaatzijde, op de foto is het wellicht niet goed te zien, maar deze staan lager dan de rest :

Afbeelding

Kleppendeksel + Nokkenassen :

Afbeelding

Haal nu het gasklephuis eraf met de 4 inbus bouten, verwijder tevens de inbusbouten van het inlaatspruitstuk ( let op dat de O-ringen niet eraf vallen en je ze vergeet ) en bind de boel even vast zodat het los van de kop hangt :

Afbeelding

Helaas waren de batterijen van de Camera leeg, maar na dit rest je alleen nog de koelvloeistof af te laten, de slangen verwijderen aan de zijkant van de kop, en de kopbouten los halen, dan heb je de kop in de hand en kun je verder aan de slag..

Word vervolgt :tu:
Laatst gewijzigd door MK2-VRT op 25 mar 2013 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
#2021261
misschien een domme opmerking, maar waarom niet gewoon een ander blok erin lepelen? Volgens mij moet dat toch veel goedkoper kunnen namelijk :tu:
#2021351
lscholten schreef:misschien een domme opmerking, maar waarom niet gewoon een ander blok erin lepelen? Volgens mij moet dat toch veel goedkoper kunnen namelijk :tu:
1) Je moet niet alleen kijken naar wat GOEDKOPER is, maar kijk eerst naar de staat van de bestaande motor, deze heeft 140.000 km probleemloos gelopen en verbruikt nog geen druppel olie.

2) In de tijd dat je de kop kan repareren, heb je nooit een andere motor erin gehangen.

3) Als je een andere ( zelfde motor ) koopt, is de kans groot dat je ook andermans ellende koopt.

4) De prijzen die ik opnoemde, zijn nieuw prijzen van nokkenas en huis bij de dealer omdat ze alleen daar te koop zijn, het KAN nog goedkoper indien je de nokkenas en huis 'gebruikt uit kan halen.

5) Tevens kun je bij deze mooi alles schoonmaken zoals ik beschreef en kan hij weer een hele tijd ertegen aan.

Je moet natuurlijk doen wat jezelf wilt, maar om gelijk een andere motor erin te hangen als de oude nog in perfecte staat is, is natuurlijk wel zonde en afwachten wat de andere motor doet..Het lijkt misschien makkerlijker om gelijk de motor eruit te halen, maar dit stelt ook geen ruk voor.

:tu:
#2021701
Update :

Haal het thermostaathuis aan de zijkant van de kop los, deze zit vast met 3 inbusbouten..Even opzij hangen zodat je niet alles eraf hoeft te halen :

Afbeelding

Verwijder de rolsleeptuimelaars en leg deze op een schoon stuk karton, onderling niet verwisselen en niet in de rotzooi leggen! Draai nu de 10 kopbouten los :

Afbeelding

Haal voorzichtig de kop los en leg hem aan de kant, je kijkt nu op de zuigers :

Afbeelding

Maak de boel nu schoon, maak alles droog en haal de overtollige pakkingresten weg, blaas tevens de gaten waar de kopbouten inzitten goed schoon! Dan heb je weer een fris onderblok :

Afbeelding

Als je dan even naar de kop kijkt ( wat eerst ook al zichtbaar was ) zie je meteen dat 2 kleppen hebben liggen hameren, dat worden dus 2 nieuwe inlaatkleppen :

Afbeelding

Op de foto misschien minder goed te zien, maar ze zijn compleet krom incl steel :

Afbeelding

Nu wachten op de onderdelen..

Hetgeen wat besteld is :

* Koppakking
* Kopbouten
* Lange distributieriem
* Korte distributieriem
* Oliedruk sensor in de kop
* 2 Inlaatkleppen

Kosten voor het bovenstaande € 150,-

Nu alleen nog een nokkenas en het huis uithalen.

Word vervolgt :tu:
Laatst gewijzigd door MK2-VRT op 25 mar 2013 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2021714
Dus voor een kleine 4 a 500 euro heb je je auto weer draaiend? Evengoed is het veel geld maar relatief goedkoper en sneller en betrouwbaarder dan een ander blok :tu:

@Stefan vergeet je niet om de aanhaal momenten van alle bouten te vermelden voor mensen die dit willen gaan doen bij hun 1.4 blok :tu:
#2021727
Dacht ineens aan mn schooltijd als monteur bij elke niet op moment aangehaalde bout koste het een bak koffie :LOL:
#2024897
Zo, vandaag alle onderdelen opgehaald en verder gegaan..

Motor loopt overigens weer perfect 8)

Wat hebben we nog gedaan ?

Met een zelf gefrabiceerde beugel die ik op vele koppen al gebruikt heb, en perfect werkt :

Afbeelding

Kleppen uit de oude kop gehaald :

Afbeelding

2 andere goede kleppen van een andere kop genomen en deze gemonteerd, tevens de kop van alle troep en pakking resten ontdaan :

Afbeelding

Koppakking erop :

Afbeelding

Kop gemonteerd, bouten kruislings aandraaien, eerst 30 NM en erna 2x 90 graden :

Afbeelding

Uitlaatspruitstuk vast gezet, de koelwaterflens aan de zijkant van de kop gemonteerd met 3 inbus bouten en de EGR weer erop gezet :

Afbeelding

Inlaatspruitstuk erop, van te voren een beetje vet op de O-ringen doen :

Afbeelding

Inbusbouten ( M8 ) van inlaatspruitstuk :

Afbeelding

Gasklephuis gemonteerd + EGR pijpje :

Afbeelding

Van 2 kleppendeksel huizen en nokkenassen, 1 goede gemaakt :

Afbeelding

Bij het demonteren van het dubbele tandwiel kwam ik er vandaag ook nog achter dat de spie kapot geslagen was, gelukkig nog ene kunnen regelen hier :

Afbeelding

Inlaat nokkenas even eruit gehaald, voor de zekerheid schoongemaakt en voorzien van wat olie :

Afbeelding

Ook in het deksel even gecontroleerd op beschadiging :

Afbeelding

De boel weer in elkaar gezet en voorzien van een DUN laagje vloeibare pakking, let op dat je NIET teveel gebruikt!! Kijk maar naar de oliekanalen :

Afbeelding

Plaats nu de bovenkant, maar let goed op dat je de rolsleeptuimelaars goed monteerd en dat je ze ook zeker niet verschuift met het monteren van het deksel! M6 bouten vast draaien met 10NM + 90 graden :

Afbeelding

Nu komt de distributie, leg eerst de kleine riem erop en span deze, de wijzer van de spanner moet in het midden staan..Leg de grote riem erop en span deze ook en let erop dat de wijzer van de onderste spanner tegen de rechter markering komt te staan..Zonder speciaal gereedschap lukt dat ook prima, op het krukastandwiel zit een afgeschuinde tand, voor beide nokkenassen kun je een M8 boutje nemen :

Afbeelding

Onderste spanner :

Afbeelding

Draai de motor 2 keer met de hand rond, controleer de merktekens nogmaals en kijk of de spanning ( wijzers ) nog in goede stand staan, zo ja, monteer de onderste distributie kap en draai hem vast, zet de poulie erop en draai het tandwiel vast met 90NM + 90 Graden, bovenste distributie kapje erop zetten en vast klikken.

De carterventilatie pot eraf gehaald en deze geheel schoongemaakt, deze zit trouwens met 3 inbus bouten vast, het beste eraf te halen als het luchtfilter nog niet gemonteerd is :

Afbeelding

Als deze er weer opzit kun je het luchtfilter ook weer erop zetten net zoals de afdekplaat..

Let er wel op dat als je de nokkenassen / huis monteerd, dan de zuigers niet bovenaan staan! Dus draai ze een slag terug, dan gebeurt er ook niks.

Als alles dan goed gegaan is ziet hij er weer zo uit :

Afbeelding

Gelijk voorzien van nieuwe olie, filter, koelvloeistof, luchtfilter en loopt weer als een naaimachine.

Ga niet alles uitgebreid erbij liggen vermelden, met een beetje technisch inzicht en wat gezond verstand moet je toch een heel eind komen..

Als er nog vragen zijn, dan zien we deze vanzelf wel..

:tu:
Laatst gewijzigd door MK2-VRT op 25 mar 2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2028970
Klopt Waldo :tu:

De verwarming zit er idd op, maar gezien deze bovenaan de slang zit is dat niet echt nuttig voor de rest.

De slang zat niet echt dicht, maar meer de olieafscheider zelf + een bevroren kanaal in de kop die de boel heeft doen vastlopen.

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]