- 14 feb 2012 22:30
#2021162
Hallo Forummers,
Omdat het nog maar al te graag gebeurt en voorkomt, maak ik bij deze een korte handleiding over het hoe en wat.
* Vaak gebeurt het dat de carterventilatie dicht vriest bij koud weer..Vaak word er weinig aan gedaan en na verloop van jaren zit er zoveel codens in de olie afscheider en slang, dat dit bevriest en verstopt, het gevolg is dan dat de olie door de dop of peilstok gedrukt word.
Vaak heb je het niet gelijk in de gaten en dan is het mogelijk al 'te laat' Het rode oliedruk lampje gaat branden en dan zit er amper nog olie in het carter.
Vaker heb je ook mazzel als de carterontluchting dicht zit, dan volstaat schoonmaken van slang en olie afscheider, maar in andere gevallen heb je pech, dan zit dus ook het oliekanaal in de kop dicht of heeft te weinig smering gekregen, met als gevolg : Een vast gelopen nokkenas! Meestal loopt de nokkenas van de inlaat vast, wat gebeurt er dan nog meer ? Als de nokkenas vast loopt, loopt vanzelf de distributieriem kapot, de nokkenassen blokkeren namelijk en de krukas draait vrolijk door, dus mis je een hoop tanden van de riem, ook zullen minimaal 2 kleppen krom zijn van de inlaat zijde.
Je kunt het ( als dit het geval is ) relatief goedkoop repareren als je het zelf uitvoerd, je hebt o.a. nodig :
* Nieuwe nokkenas € 100,- per stuk
* Nieuw kleppendeksel € 200,-
* Koppakking € 50,-
* Distributie riemen ( Grote en kleine ) € 75,-
* Olie en filter + Koelvloeistof € 65,-
* Pakkingen voor inlaatspruitstuk, gasklephuis, EGR e.d.
* Kleppen die defect zijn
Als je begint te sleutelen, heb je de kop er in 2 uur af liggen..Tevens een mooie gelegenheid om de olieafscheider te vernieuwen ( € 90,- ) / schoon te maken, ook kun je nu mooi het gasklephuis schoonmaken, net zoals de EGR + pijpje.
Het gaat zich dus om de 1.4 16V motoren in VW, Seat e.d. ( Bij deze een AUA )
Verwijder het plastic kapje, de bougiekabels, de bobine, de bovenste distributiekap en het luchtfilter :
Haal de hitteplaat van het spruitstuk los, en draai de bouten van het uitlaatspruitstuk zelf los, tevens kun je gelijk de multiriem verwijderen en de EGR los halen ( De spanner terug draaien en blokkeren met een boortje of stijve draad ) Vanzelfsprekend even de stekkers los halen van nokkenassensor, bobine, EGR e.d. :
Draai de krukaspoulie met een 19 ( Veeltand ) los :
Verwijder deze poulie, ontspan de distributieriem en haal hem eraf, draai tevens bij de kleine riem de spanner los en verwijder hem, en haal de kleine riem eraf :
Hier zie je gelijk de schade als de boel boven blokkeerd, je mist een aantal tanden op de distributie riem :
Verwijder het kleppendeksel incl nokkenassen en leg deze aan de kant, als je goed kijkt, zie je gelijk welke kleppen krom zijn en gehamerd hebben, in dit geval 2 kromme kleppen van cilinder nr 3 aan de inlaatzijde, op de foto is het wellicht niet goed te zien, maar deze staan lager dan de rest :
Kleppendeksel + Nokkenassen :
Haal nu het gasklephuis eraf met de 4 inbus bouten, verwijder tevens de inbusbouten van het inlaatspruitstuk ( let op dat de O-ringen niet eraf vallen en je ze vergeet ) en bind de boel even vast zodat het los van de kop hangt :
Helaas waren de batterijen van de Camera leeg, maar na dit rest je alleen nog de koelvloeistof af te laten, de slangen verwijderen aan de zijkant van de kop, en de kopbouten los halen, dan heb je de kop in de hand en kun je verder aan de slag..
Word vervolgt
Omdat het nog maar al te graag gebeurt en voorkomt, maak ik bij deze een korte handleiding over het hoe en wat.
* Vaak gebeurt het dat de carterventilatie dicht vriest bij koud weer..Vaak word er weinig aan gedaan en na verloop van jaren zit er zoveel codens in de olie afscheider en slang, dat dit bevriest en verstopt, het gevolg is dan dat de olie door de dop of peilstok gedrukt word.
Vaak heb je het niet gelijk in de gaten en dan is het mogelijk al 'te laat' Het rode oliedruk lampje gaat branden en dan zit er amper nog olie in het carter.
Vaker heb je ook mazzel als de carterontluchting dicht zit, dan volstaat schoonmaken van slang en olie afscheider, maar in andere gevallen heb je pech, dan zit dus ook het oliekanaal in de kop dicht of heeft te weinig smering gekregen, met als gevolg : Een vast gelopen nokkenas! Meestal loopt de nokkenas van de inlaat vast, wat gebeurt er dan nog meer ? Als de nokkenas vast loopt, loopt vanzelf de distributieriem kapot, de nokkenassen blokkeren namelijk en de krukas draait vrolijk door, dus mis je een hoop tanden van de riem, ook zullen minimaal 2 kleppen krom zijn van de inlaat zijde.
Je kunt het ( als dit het geval is ) relatief goedkoop repareren als je het zelf uitvoerd, je hebt o.a. nodig :
* Nieuwe nokkenas € 100,- per stuk
* Nieuw kleppendeksel € 200,-
* Koppakking € 50,-
* Distributie riemen ( Grote en kleine ) € 75,-
* Olie en filter + Koelvloeistof € 65,-
* Pakkingen voor inlaatspruitstuk, gasklephuis, EGR e.d.
* Kleppen die defect zijn
Als je begint te sleutelen, heb je de kop er in 2 uur af liggen..Tevens een mooie gelegenheid om de olieafscheider te vernieuwen ( € 90,- ) / schoon te maken, ook kun je nu mooi het gasklephuis schoonmaken, net zoals de EGR + pijpje.
Het gaat zich dus om de 1.4 16V motoren in VW, Seat e.d. ( Bij deze een AUA )
Verwijder het plastic kapje, de bougiekabels, de bobine, de bovenste distributiekap en het luchtfilter :
Haal de hitteplaat van het spruitstuk los, en draai de bouten van het uitlaatspruitstuk zelf los, tevens kun je gelijk de multiriem verwijderen en de EGR los halen ( De spanner terug draaien en blokkeren met een boortje of stijve draad ) Vanzelfsprekend even de stekkers los halen van nokkenassensor, bobine, EGR e.d. :
Draai de krukaspoulie met een 19 ( Veeltand ) los :
Verwijder deze poulie, ontspan de distributieriem en haal hem eraf, draai tevens bij de kleine riem de spanner los en verwijder hem, en haal de kleine riem eraf :
Hier zie je gelijk de schade als de boel boven blokkeerd, je mist een aantal tanden op de distributie riem :
Verwijder het kleppendeksel incl nokkenassen en leg deze aan de kant, als je goed kijkt, zie je gelijk welke kleppen krom zijn en gehamerd hebben, in dit geval 2 kromme kleppen van cilinder nr 3 aan de inlaatzijde, op de foto is het wellicht niet goed te zien, maar deze staan lager dan de rest :
Kleppendeksel + Nokkenassen :
Haal nu het gasklephuis eraf met de 4 inbus bouten, verwijder tevens de inbusbouten van het inlaatspruitstuk ( let op dat de O-ringen niet eraf vallen en je ze vergeet ) en bind de boel even vast zodat het los van de kop hangt :
Helaas waren de batterijen van de Camera leeg, maar na dit rest je alleen nog de koelvloeistof af te laten, de slangen verwijderen aan de zijkant van de kop, en de kopbouten los halen, dan heb je de kop in de hand en kun je verder aan de slag..
Word vervolgt
Laatst gewijzigd door MK2-VRT op 25 mar 2013 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Golf 2 R32 BUB '85
Golf 2 1.9 ARL TDI '83 202PK 481NM WMI
Golf 2 VRT 420PK 600NM
Audi RS6 Performance 741PK 1064NM
www.ecu-solutions.com
https://www.facebook.com/groups/312765538928730/
Golf 2 1.9 ARL TDI '83 202PK 481NM WMI
Golf 2 VRT 420PK 600NM
Audi RS6 Performance 741PK 1064NM
www.ecu-solutions.com
https://www.facebook.com/groups/312765538928730/