VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1731590
De titel lijkt mij duidelijk he,
echter geldt dit natuurlijk niet enkel voor de golf 3, en er zijn 1001 andere manieren om het te doen,
ik deed het zo helemaal zelf (op spuiten na) en dit is het resultaat geworden.
ook ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele falen natuurlijk.

Benodigdheden strak maken bumper golf 3.
- Strijkplastic / polyester plamuur (motip) 2 kg
- Fijn plamuur (motip) 250 gram
- Brede paletmessen
- Schuurmachine met 80 120 150 en 400 korrel
- Terpentine
- Oude doek
- Iets om de bumper op te leggen


Stap 1
Demonteer de bumper:
- Verwijder de grille, dus die klemmetjes voorzichtig induwen met de schroevendraaier en hij komt los
- Daarna de 3 bouten bovenop de bumper losdraaien, 4 onder de bumpers (net boven de roostertjes) en de bumper aan de zijkant losduwen, kan zijn dat daar nog een schroefje zit, draai die dan ook even los. Alles is sleutel 10.
- Vergeet niet de knipperlichten even los te halen.

Afbeelding

Stap 2
Kaal maken:
Demonteer wel even de lip onder de bumper, die is geklikt, en de reflectoren met knipperlichten, voor deze geld hetzelfde.
Schuurmateriaal pakken en beginnen met 80, alles een keer raken maar niet te gek doen, het is maar dat de bovenste laag goed is verwijderd zodat de bumper wit ziet. Daarna doe je de bumper een keer goed met 120 schuren, en dan ben je klaar voor plamuur.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna maak je de bumper helemaal schoon met prepaint.

Stap 3
Plamuren, pak de polyester plamuur en doe een flinke dot op een bord. Mix plamuur en harder met golfbal-erwt verhouding (zoals Edd China zegt) en mengen tot de kleur egaal is.
Daarna smeer de kieren netjes dicht.

Afbeelding
Afbeelding

Waarschijnlijk gaat het je de eerste keer niet lukken hem helemaal netjes dicht te smeren. Geduld is een schone zaak dus dan maar 2 x, moet je na de eerste keer goed schuren, zo glad mogelijk maken met korrel 80. Daarna smeer je eventuele oneffenheden weg met je plamuur.
De droogtijden staan op de verpakking, ik houd die ook aan, smeren half uur wachten, schuren en kijken of er nog een laag nodig is. voor het spuiten laat ik hem een week liggen, zodat de plamuur goed kan settelen.

Stap 4
Afwerken, nu de bumper in de polyester staat, kan je de fijn plamuur gaan mengen. Verhoudingen zoals boven vernoemd. Je krijgt oneffenheden van de polyester plamuur, die smeer je even dicht met dit goedje. Met als resultaat.

Afbeelding
plamuur erop,
Afbeelding
en glad

Stap 5
Schuren voor primer.
Primer kan je zelf gemakkelijk aanbrengen, haal een busje grijze primer bij je automaterialen zaak.
Nadat je geplamuurd hebt met de fijnplamuur kan je schuren met 80, en dit afbouwen naar 150. Daarna raak ik alles nog snel even met 400 en alles is klaar voor primer.
Zorg dat druipers vermeden blijven. Je kan dit ook door de spuiter laten doen.

Stap 6
Als je zelf primer hebt gedaan dan moet je de bumper met 800 nat na schuren. Dit om eventuele oneffenheden van de spuitbus te vermijden. Dan gaat de bumper op pad voor een mooi laagje lak.


Je kan er ook voor kiezen op deze manier je kentekenuitsparing te doen. Dit heb ik wel eens gedaan en het werkt op exact dezelfde manier. Hier zet ik dus enkel fotos van bij.
Je kan er ook voor kiezen de bumper naar de kunststoflasser te brengen. Maar bij gebrek aan geld deed ik dit toendertijd niet.

mn kentekenuitsparing heb ik ook zo gedaan daar heb ik hier nog wat losse fotos van rondslingeren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en uiteindelijk
Afbeelding
Afbeelding

voor eventuele vragen hoor ik het wel,
maar van commentaar hoef ik niets te horen, je MOET het namelijk niet zo doen.

gr martijn
#1737735
Zeer mooie tutorial. :tu:

Maar is dit niet wat riskant opvullen met polyesterplamuur?
Zou dit niet na enkele jaren beginnen scheuren?



Niet voor u topic af te breken of voor discussiëren!!
#1762765
wrm is het nog geen totm :SCRATCH:

echt iedeale manier voor mensen met een kleinere portomonee om ook dit soort updates te kunnen doen :tu:

Een bijzonder voorval. We hebben van onze Golf V 1[…]

T5 Multivan 2004 Raammodule

Mijn raambediening passagierskant J387 heeft geen […]

Ownee wat stom.. het was toch een zekering.. :-o […]

2.0 tdi loopt slecht

Geen foutcodes is wel erg vreemd. Ondanks dat het […]

Als je de foutcode nog weet, zoek deze eens op op […]

Hoi, 2 jaar geleden begon mijn Golf te horten en t[…]

Mf stuur in Tiguan 2011

Hallo, Ik heb een Tiguan uit 2011 Nu wil ik daar e[…]

Onze GTE (wat een geweldige auto) uit 2016 heeft […]