VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door SWatson1963
Na aankoop van deze Beetle cabrio 1.4 uit 2006 ging het mis. Auto liep warm en toen knalde dop van expansietank af. Auto ruikt naar benzine als ie "loopt". Uitgelezen geeft "misfires op alle cylinders " en " manifold absolute". Er lag een oude MAF sensor achter de stoel, dus die is vernieuwd. Compressie gemeten en op alle cylinders 1.3-1.4. Na vernieuwen bougies kwamen de gewiste storingscodes terug. Iemand tips voordat ik de kop eraf moet trekken?
door Mari
... het is beter om de foutcodes te posten dan enkel alleen de omschrijvingen...

Als je foutcodes hebt aangetroffen, zoek deze dan op, op de website van Gerrit Speek. Naast uitleg wat de foutcode precies inhoud staat er vaak ook bij vermeld wat de mogelijke aanleiding is, waar je naar moet kijken en wat wellicht de oplossing is...

Misfires... je hebt de bougies al vervangen, hoe is de staat van de bobines en de bekabeling?
door vwbasm
Bij een compressie 1.3-1.4 bar zou ik me in eerste instantie niet meer zo druk maken over foutcodes. Een gemiddelde benzineauto zou toch zeker wel boven de 10 bar uit moeten komen.
Gezien het feit dat er een te hoge druk ontstond in je koelsysteem vermoed ik in eerste instantie een koppakking.
door SWatson1963
Dank. Zoeken dus. Maar compressie is met 13-14 bar op alle cylinder waarschijnlijk goed. Waarschijnlijk de kop er niet af. Weet jij waar de MAP sensor zit. Kan 'm nergens vinden. Rond spruitstuk zie ik niks.
door Mari
Tik in google eens het volgend in: "location map sensor VW beetle 2006"

Als je op afbeeldingen klikt krijg je te zien hoe deze sensor eruit ziet en kan je hem herkennen als je onder de motorkap duikt...

Where is the Manifold Absolute Pressure Sensor Located? The MAP sensor is typically located on the intake manifold, either next to or on the throttle body itself. (On a forced-induction engine, the MAP sensor can be found on the intake tract before the turbo.
door vwbasm
13-14 bar is inderdaad prima.
Ondanks dat een MAP sensor goed hoort te werken zou ik me in eerste instantie daar niet op richten en zeker niet zomaar als eerste te vervangen.

De misfires uitzoeken lijkt me iets om eerst te doen.

Gebeurt het op alle cylinders willekeurig of is er 1 booddoener? Ik weet niet of je OBD reader dat kan laten zien, anders kan vrijwel elke ELM327 dongle icm een app dat wel.

Je bougies zijn vernieuwd, maar hoe zit het bv met de bobines? Als een bougies geen (hoog)spanning krijgt zal ie nooit een vonk produceren.
Nu bedoel ik niet dat je meteen de bobine(s) moet vervangen, maar meten en uitzoeken of dat gedeelte in orde is lijkt me een goede stap.

Erna controleren of je injectoren nog in orde zijn. Het beste doe je dat met een scope, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen die niet in een hoek hebben liggen.
Maar controleren of er overmatige vervuiling aanwezig is bij de verdachte cylinder is nog wel interessant.

Verder lijken me deze issues en de genoemde foutmeldingen los te staan (of hooguit een gevolg te zijn) van een oververhitte motor.
Weet je die oorzaak inmiddels?
Is er een goede doorstroming, wordt de radiateur gelijkmatig warm, etc.
Ook kun je nog laten testen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
door SWatson1963
Meten is inderdaad weten. Start in principe goed. Je kan er prima mee rijden, maar stinkt enorm naar benzine. Had de codes gewist, maar kwamen terug. Misfires op alle 4 cylinders tegelijk. Dus code "manifold absolute", misfire cylinder 1, misfire cylinder 2 enz... Weet jij toevallig waar die MAF sensor zit? De oude lag in de auto, maar kan kan 'm niet lokaliseren op het blok... Misschien dan onder inlaatspruitstuk bij schutbord. Maar zoals je zij, meten en meten...

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]