VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
#2850981
Hallo,

Sinds 3 weken rij ik met een VW Passat Business 1.5 l eTSI.
Gisterenochtend krijg ik plots een hele rij foutmeldingen bij het starten van de wagen:
- Storing: stabiliseringscontrole (ECS).
- Storing: Start-stop.
- Storing: Auto Hold.
- Storing: Side Assist, uitstapwaarschuwing en uitparkeerassistent.
- Lane Assist is momenteel niet beschikbaar. Raadpleeg instructieboekje, alstublieft.
- Storing: airbag. Front Assist is niet beschikbaar.
- Proactieve inzittendenbescherming is beperkt.
- Storing: verkeerstekenassistent.
- Rembekrachtiging is beperkt.
- Storing: aandrijfsysteem. Werkplaats opzoeken, alstublieft.
- Storing: parkeerhulp

Auto rijdt nog "normaal", maar zonder de extra hulpmiddelen. Volgens mij schakelt de automaat later naar een hogere versnelling waardoor het verbruik hoger zal liggen.

Na telefonisch contact met de garage was het niet nodig om naar de garage te gaan, want dit is een gekend probleem bij de VW Passat momenteel en er is een software update in de maak (tegen eind september staat deze gepland).

Uiteindelijk toch moeten langs gaan bij de garage om te laten uitlezen om zeker te zijn dat er anders geen defecten zijn: resultaat = wachten op de software update.

Zijn er hier nog personen die al van die software-fout gehoord hebben en weten waar ik de status van deze update kan opvolgen?

Alvast bedankt,
FrederiekJ
#2851181
Ik heb dit probleem ook met mijn nieuwe Passat Variant.

De eerste keer krijg ik dezelfde foutmeldingen.
Een tweede keer startte de wagen niet meer, en moest ik uitstappen, deze op slot doen en 10 minuten wachten.
Nadien werkte alles terug 'gewoon'.

Bij VW België hebben ze nog geen weet van een mogelijke software-update.
#2851182
Na 1 week rondrijden met alle foutmeldingen en aandringen bij de garage, heb ik toch verkregen dat de software in de auto geanalyseerd werd.

Daarbij werd gevonden: bij opstart van de software komt er een foutmelding bij het zoeken naar de Heads Up Display waarna de andere sensors ook falen. In mijn auto zit er geen HUD, dus deze hebben ze in de configuratie afgezet en hierna was de helft van de foutmeldingen al opgelost.

Bij verdere analyse bleek dat de andere sensoren geen basisinstellingen (meer) hadden waardoor ze ook niet konden opstarten. Bij deze zijn de basisinstellingen dan geconfigureerd en alle foutmeldingen waren weg.

Volgens de garage kunnen de fouten héél snel terugkomen, maar kan het ook een tijdje duren.
Zoiezo zullen de fouten terugkomen en moet ik wachten op een software update.
Ondertussen rijd ik 2 weken zonder (constante) foutmeldingen (wel laatst gedurende 1 avond geen verkeersborddetectie gehad).

De auto rijdt nu 6 weken rond waarvan 3 zonder fout, 1 met fouten en terug 2 zonder fouten...
Benieuwd wat het volgende week gaat geven...

PS: d'Ieteren (VW België) is op de hoogte van de problemen, want pas als ik hen contacteerde, kwam er reactie vanuit de garage

Beetje late reactie maar lokale schadeherstelbedri[…]

Dag allen Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe ID4.[…]

Golf 7 gte app

Goedemorgen, Ik heb een probleem met de app-bedie[…]

Verhelpen vals olie druk probleem

Inmiddels erachter dat er geen printplaat in het t[…]

Na 1 week rondrijden met alle foutmeldingen en aan[…]

De navigatie plant regelmatig erg onlogische route[…]

Op het scherm zijn twee knoppen die prominent aanw[…]

Gezocht: caddy mk1

Goedendag, Ik ben opzoek naar een harde en zo goed[…]