VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
door grit
#1265378
Hallo allen,

Ik heb een beetje gek probleem. Het gaat om een GTI met 8v bovenblok en KR onderblok, digifant.

In deze kau startte hij eerst niet - naar de garage geweest, afgesteld, ontsteking vernieuwd, lambda, luchtweger,... hij loopt en start prima.

Nu is het wat kouder en heb ik 2x langs de kant gestaan omdat de motor er toch opeens mee ophoudt. Hij begint te stotteren tot het over is. Opnieuw starten, hij doet het +/- 10s goed, daarna is het weer uit met de pret.

Na de 1e keer pech dus alweer naar de garage geweest, benzinedruk gemeten vervroegingssensor vervangen, allemaal ok. Maar nu dus weer aan de kant. Ik kwam nog net thuis met starten, 10s gassen en dan vrijloop+ doorstart...

Het probleem doet zich voor na +/- 90km afstand afleggen door dit weer, daarvoor niets aan de hand. Kan het zijn dat de pomp dan bevriest o.i.d? Hij maakt niet een overdreven gek geluid.

Als iemand d'r een idee over heeft hoor ik het graag.

Grit
door golfje2
#1265846
Maak je vooral geen zorgen over bevroren benzine, daarvoor moet het nog een stukje kouder worden (richting de -60/-70) ;)

Wat er eventueel aan de hand kan zijn, is dat er ergens vocht in het inlaatsysteem terecht komt wat dan bevriest als je langer rijdt.

Als je nadat ie gek begint te doen een tijdje wacht (langer dan 10sec, dus een kwartier of een half uurtje), doet ie dan nog steeds vreemd?


Misschien nog wat ter info (weet niet of het bij jouw van toepassing kan zijn):

Ik heb ooit zoiets vergelijkbaars aan de hand gehad met m'n vorige golf (monopoint injectie), die begon ook te stotteren en uit te vallen na lagere afstanden in de kou. Bleek dat er ijsvorming plaats vond op de gasklep en rond de centrale injector. Na een tijdje stil staan was er niks meer aan de hand.

De echte oorzaak was toen dat de warme lucht aanzuigbuis tussen uitlaatspruitstuk en achterkant luchtfilter er niet meer op zat. Vaak wordt die buis eraf gehaald of is ie gewoonweg weggerot, bij normale temperaturen is er dan niks aan de hand maar als het koud (en vochtig) weer is dan krijg je van die leuke problemen.
door grit
#1266583
Bedankt voor de reaktie, dat de benzine bevriest was ik ook niet bang voor, maar wellicht dat de pomp gevoelig zou zijn voor koude. Maar de warme aanzuigbuis zal ik eens nakijken. Dat klinkt ook aannemelijk. Ik heb er vanochtend even weer 10min mee gereden en heb nu weer niets geks gemerkt...
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]