Pagina 1 van 1

Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 29 okt 2009 12:42
door Golf2
Motor is uitelkaar geweest, ander onderblok etc. Geen enkele power en auto dashboard etc trilt enorm stationair(maar niet schokkerig)

COMPRESSIETEST:
CIL1: 4.7 bar
CIL2: 4.6 bar
CIL3: 4.5 bar
CIL4: 4 bar

Distributie staat op tijd en ontsteking kan niet verder terug(i.v.m. bevestiginspunten). Op tijd bedoel ik mee:
  • - Krukaspoelie streepje naar boven tegenover het streepje op distributiekap (cil 1 en 4 op hoogste stand dus ook)
    *** - Nokkenaswiel streepje op kleppendekselboogje streepje***
    - Ontsteking naar 1e cilinder wijzend

***Nokkenassen ten opzichte van elkaar staan goed (als je draait komen de puntjes van de tandwielen op een gegeven moment precies tegenoverelkaar te staan aan binnenzijde

****MAAR 4e cilinder staan de uitlaatkleppen in ieder geval naar onderen! Ik heb nagevraagd en deze zouden (beide, inlaat- en uitlaatkleppen) op tuimelen moeten staan, de nokken moeten net op de klepstoters rusten zeg maar, en de 1e cilinder hoort dan op ontsteking te staan ofzo).

Cilinder 1-4 is toch van links naar rechts als je voor de auto staat, kijkend naar het blok(even voor de zekerheid)

Zullen de nokken nu dus 180graden gedraait staan? En als ik de nokken goed zet (1e cil op ontsteken en 4e op tuimelen) zal dan het nokkenwiel helemaal niet op tijd staan?

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 13 nov 2009 09:12
door Golf2
EEN UPJE !

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 13 nov 2009 10:07
door passiewassie
Kort samengevat:

- De nokkenas lijkt goed te staan, maar de compressie is over alle cyninders veel te laag.
- de motor loopt, maar veel te weinig vermogen ( door de compressie)
- de nokkenas staat "goed" op de klepdeksel, maar de stand van de kleppen verklappen wat anders

Iemand goede suggestie om de nokkenas te stellen?
Ook is niet helemaal duidelijk hoe de ontsteking / verdeler gemonteerd moet zitten in dit geval...


Dus als iemand de juiste en gedetailleerde procedures heeft? :mrgreen:

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 14 nov 2009 18:40
door DrHardstyle16v
vergeet ff het nokkenas tandwiel
als de nokken op tijd staan hoe staat dan de ontsteking?
netjes op het streepje?

heb het idee dat de ontsteking er niet goed op zit..
en die compressie is erg laag vogel eens uit waar dat aan ligt

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 14 nov 2009 19:44
door leongti
Cilinder 1-4 is toch van links naar rechts als je voor de auto staat, kijkend naar het blok(even voor de zekerheid)


cilinder 1 is aan de distri kant, cilinder 4 aan de bakkant. Zoals je inderdaad zelf al dacht.

Probeer het blok eens op BDP te zetten door middel van het streepje op het vliegwiel en het gat in de bak. En dan moeten de nokkenassen 100% goed staan! De 2 inlaatkleppen van cilinder 1 zouden nu op tuimelen staan (iets verder en ze gaan open). Als ik het me goed herinner, zou bij cilinder 4 de 2 uitlaatkleppen op tuimelen moeten staan, maar dit weet ik niet meer zeker!

de compressie is veeel te laag. 10 bar zul je toch minstens moeten hebben, en zelfs 13-15 bar moet mogelijk zijn met standaard assen. Ik denk toch dat de nokkenas niet goed staat..

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 15 nov 2009 09:05
door polopower
als je het vliegwiel op 0 graden zet controleren of het streepje bij de poelie ook goed staat.
Als dit het geval is dan moet je de krukas 106 graden in de draairichting verdraaien. hier weer een streepje zetten met een lakstift oid dat dit punt terug te vinden is. Op deze stand laten staan.

kleppendeksel eraf halen en de riem ook loshalen

zorgen dat de 2 nokkenassen tov elkaar goed staan, dit is visueel te controleren door deze te verdraaien zodat de uitlaat van de 1e en de inlaat van de 2e bijna gelijk staan ( allebei naar recht naar boven). (Je kan deze verdraaien zonder de zuigers te kunnen raken.) Dit is dus de 2 merktekens naar elkaar inderdaad. Dit is alleen niet meer zo te zien als ze aan het hobby tunen zijn geweest ( 2 uitlaat assen gepakt oid)

de inlaatkleppen van de 1e cilinder zo zetten dat deze op maximaal openen staan.

nogmaals checken of de krukas nog op 106 graden positie staat

Riem erop leggen en spannen

krukas een paar keer rond draaien en daarna controleren of deze nog goed staat
Nu kun je ook gelijk zien of he merkteken op de nokkenaspoelie goed stond.

Als je een verstelbaar tandwiel zou hebben kan je de inlaatnokkenas helemaal perfect krijgen natuurlijk!

Ik hoop voor je dat de lage compressie door een verkeerde nokstand komt anders heb je weer wat te doen!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders hoor ik het wel!
Succes

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 19 nov 2009 16:40
door passiewassie
Super instructies! Dank mensen.

Zou je wellicht het 106 graden draaien van de krukas eens kunnen toelichten? Bedoel je de 6 graden voortijd? Want dat gebeurd normaliter toch gewoon met de ontsteking?

Re: Nokkenstand 16v KR en compressie!!

Geplaatst: 19 nov 2009 18:37
door polopower
op 0 graden krukas staat zuiger 1 bovenin. als deze naar beneden gaat dan gaat de inlaatklep open om lucht en benzine in de cilinder te zuigen. Als de krukas 106 graden verdraaid is dan is de inlaatklep maximaal open ( dan staat de zuiger op een kwart afstand ongeveer van odp ( onderste dode punt). Hierna gaat de klep weer dicht. Als deze dicht is is de zuiger ongeveer helemaal onderin en gaat weer omhoog en hiermee begint de compressieslag.
als de zuiger dan bijna bovenin is ( 6 graden voor het BDP, bovenste dode punt,) dan vonkt de bougie en heeft dan ongeveer een maximale verbranding als de zuiger bovenin is.

De 106 graden overigens is bij een standaardnok maar kan bij bijv een schrick as iets anders zijn maar dit staat op het specificatieblad van de nokkenas.

Ik hoop dat het zo duidelijker is en anders hoor ik het wel weer!