VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Thibaut
#1221311
Even voorstellen, ik ben Thibaut, 17 jaar en woon in Herselt (België), binnen enkele maanden heb ik mijn rijbewijs en ben dus bezig met een VW'tje op te knappen :)

Ik ben bezig met een Golf 2 1.6 Diesel van '87, maar hij heeft enkele problemen waar ik niet direct een antwoord op kan vinden en welke wel eens ernstig zouden kunnen zijn.
Het eerste probleem dat verholpen moet worden (zeker met de winter op komst) is dat de verwarming niet goed werkt, het is een erg eigenaardig probleem namelijk;

als je vertrekt met koude motor begint de verwarming na enkele kilometertjes te warmen en doet volledig normaal, maar na zo'n 6 à 7 km gereden te hebben komt er enkel nog koude lucht uit :?
En ook na vele km' ers blijft er enkel koude lucht uit komen. Alleen als je voor een lange tijd stopt en de motor laat afkoelen en dan terug vertrekt werkt de verwarming opnieuw maar na enkele kilometers krijg je dan hetzelfde probleem.


Wie weet wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt,
Thibaut
door golfje2
#1221561
Kijk eens in de motorruimte op de plaats waar de twee slangen door het schutbord naar de kachel gaan (zitten ongeveer in het midden achter de motor redelijk bovenaan, kun je eigenlijk niet missen, zijn twee slangen naast elkaar).

Normaalgesproken zou je alleen daar twee slangen moeten zien, maar in het verleden zijn er schijnbaar problemen geweest met lek rakende kachels (door te hoge druk in het koelsysteem) en is er een terugroepactie geweest, waarbij ze een terugvoerklepje in de slangen naar de kachel gezet hebben.

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat bij jou ook aan de hand kan zijn. Vaak raken die klepjes verstopt of sluiten/openen niet meer goed, waardoor je precies dat probleem krijgt als wat jij omschrijft.

Wat doet de temperatuurmeter in het dashbord? Blijft die mooi in het midden staan of zakt ie ook in als de kachel afkoelt?
Gebruikersavatar
door Senior
#1226695
Voel ook even aan de matten bij de bestuurdersplek en bij de bijrijdersplek. Als het daar nat is, dan is je verwarmingradiateur binnenin het dashboard lek... Lijkt me sterk trouwens, aangezien je verwarming het in het begin wel doet. Maar goed, controleren kan geen kwaad!
Gebruikersavatar
door HVB
#1228138
zoals golfje2 zegt idd, overdruk klep. Gaan heel vaak stuk en gaan dan na een paar km dicht. Je kan een nieuwe proberen te krijgen anders adviseert vw om het ding er tussenuit te halen.
door golfje2
#1228237
Probleem is alleen dat die klep er toendertijd dus ingezet is om te voorkomen dat de kachelradiateur lek raakt door teveel druk.

Kan zijn dat VW adviseert om de klep weg te halen, maar dat is eigenlijk geen goed idee. Als je ze toch wilt verwijderen moet je eigenlijk de kachelradiateur ook vervangen door een nieuwe (die hebben dat probleem niet meer). Radiateurtje zal iets tussen 25 en 50 euro kosten, maar het vervangen is op z'n zachts gezegd een vervelend klusje...

Nieuw is die klep overigens niet meer verkijgbaar en gebruikt heb je vaak kans op hetzelfde probleem.
door Thibaut
#1230318
In ieder geval zit er genoeg koelvloeistof in het circuit, de temperatuur van de motor blijft volgens het metertje normaal en de radiator is al zeker niet lek want van vocht/ stoom heb ik nog geen last gehad.

Wat moet ik dan doen om het probleem van de baan te krijgen? Een andere 2dehandse overdrukklep zoeken en uitproberen of het probleem daarmee is opgelost?

Of direct de radiator vervangen? Kan je eigenlijk controleren of deze verstopt is?
(Ik zie er wel een beetje tegenop om deze te demonteren zeker als je al aangeeft dat het een vervelende klus is.)

Alvast bedankt
Thibaut
door golfje2
#1230491
Het eenvoudigst is om de klep er gewoon tussenuit te halen en de slangen weer gewoon met elkaar door te verbinden. MAAR...dan loop je dus het risico dat de kachelradiateur de druk misschien niet aan kan en lek raakt.

Dus of je gaat op zoek naar een (gebruikte) klep die nog werkt, maar je weet gewoon van te voren niet of die klep wel of niet goed zal werken. Maar als je voor een paar euro zo'n klep ergens kunt krijgen zou je het allicht een keer kunnen proberen, wie weet werkt di klep gewoon en is je probleem, al dan niet tijdelijk, opgelost.

Of je haalt de klep dus ertussen uit, verbindt de slangen weer door en vervangt de radiateur, wat dus redelijk wat werk is, maar dan ben je voorgoed van het probleem af (er staan trouwens wel goeie handleidingen hier op het forum hoe je dat moet doen).
door KJ-Golf
#1245358
golfje2 schreef:Wat doet de temperatuurmeter in het dashbord? Blijft die mooi in het midden staan of zakt ie ook in als de kachel afkoelt?
Ik heb exact hetzelfde probleem, alleen mijn temperatuurmeter loopt wel weer helemaal terug als hij eenmaal in het midden gestaan heeft en het hierna weer begint af te koelen.

Alleen duurt het bij mij overigens wel gerust een half uur tot de temperatuur, warme lucht en metertje eindelijk eens opkomen.... en hierna dus weer terugloopt en de warme lucht veranderd in koude lucht.
Gebruikersavatar
door frankon
#1245971
Ik heb even het internet afgespeurd en het kan ook zijn dat het alluminium pijpje (hieronder) het probleem is.
Ook ik heb het kachelprobleem, en ga vanavond even kijken of dit het probleem en laat het dan wel even weten.

Afbeelding

Iemand enig idee hoe ze dat deeltje noemen?
#1250167
dat is nou het bypass klepje, wat voor de elende zorgt,
In mijn Jetta ('88) zit ook zo'n klep met bypass en ik heb hetzelfde probleem.
eerst wilde ik ze eruit halen en vervangen voor koperen pijpjes,
maar er staat op het forum ook een reactie van iemand die dat had gedaan, en binnen 2 dagen stond de koelvloeistof onder zijn koppelingspendaal....

dus ik ga eerst op zoek naar een andere radiateur (de nieuwere zijn sterker en dus kan de bypass eruit.)
door tjappie
#2245201
hallo,
thermo probleem ken ik nieuwe gehaald wou die plaatsen eerst kijken kachel werd niet meer warm

de vin slaat pas aan op 110 graden
slangen hard
geen terugvoer meer
nu thermostaat en waterpomp vervangen koelvloeistof erin blijf ik lucht houden en kachel word nog niet warm. geen lek ergens blijft vloeistof eruit gooien gaan nu kachelpijpjes doorspoelen kijken of die goed doorstroomt..
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2245357
tjappie schreef:hallo,
thermo probleem ken ik nieuwe gehaald wou die plaatsen eerst kijken kachel werd niet meer warm

de vin slaat pas aan op 110 graden
slangen hard
geen terugvoer meer
nu thermostaat en waterpomp vervangen koelvloeistof erin blijf ik lucht houden en kachel word nog niet warm. geen lek ergens blijft vloeistof eruit gooien gaan nu kachelpijpjes doorspoelen kijken of die goed doorstroomt..
Waarom begin je nu in een topic van dik 3 jaar oud ?? :SCRATCH:
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]