VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door roy_hartman
#1077961
beste leden,

afgelopen vrijdag kwam ik van de snelweg afgereden en begon mijn motor enorm te tikken, echt vanuit het niets.
ik ben toen gestopt en heb de motorkap open gemaakt en het geluid leek vanuit mijn cilinderkop te komen.
nu heb ik eenmaal thuis aangekomen het kleppendeksel gedemonteerd en ik kan niets vreemds ontdekken behalve dat mijn distributieriem redelijk slap lag.
ik vermoed dat mijn riem een tand is versprongen, maar kan een kr motor dit hebben?
er zijn namenlijk merken waarbij de kleppen de zuigers raken bij een verkeerde timing van de distributie riem.

nu is mijn vraag of iemand dit ook eens heeft meegemaakt en of dat dit op te lossen met een nieuwe riem met spanner, of is het erger in dit geval?

alvast bedankt,

roy hartman
Gebruikersavatar
door vwgolfjeII
#1078144
nou ik denk eerder dat dit je hydrolische kleppenstotters zijn.
Hoe heb je gereden op de snelweg??(welke toeren)

En bij welke toeren hoor je het het ergste?
Gebruikersavatar
door ThomasVR6
#1078149
Waarschijnlijk je hydrostoters... Als je bij de automaterialen zaak een motorflush haalt, de motor even goed spoelt en nieuwe olie met een toevoeging speciaal voor dit soort mankementjes erbij doet kan het al heel gauw over zijn! Bij die flush zit wel een beschrijving hoe je hem moet gebruiken! Meestal met flush half uurtje stationair laten draaien, absoluut niet rijden!

Goedkopere oplossing is een beetje ATF (Automatic Transmission Fluid) bij de olie. Dit reinigt je motor ook. Tijdje mee rijden en dan de olie en oliefilter weer vervangen.
door roy_hartman
#1080974
hoi,

allereerst bedankt voor de reactie's

ik heb ongeveer 10 km ca 180 km/u gereden.
en het tikken begon pas nadat ik het gas los liet bij de afrit.
ik heb de motor al gedeeltelijk geopereerd en ben er achter gekomen dat de distributieriem veel te los lag.
ik heb de bougie van de eerste cilinder eruit gehaald om het bdp te bepalen.
nu staat het nokkenas tandwiel 1 tandje verkeerd.

bestaat de kans dat de zuigers de kleppen hebben geraakt?

ik weet niet hoeveel een kr motor kan hebben, er zijn namenlijk ook merken auto's bij waar de riem eraf kan lopen zonder verdere motorschade.

alvast bedankt,

gr roy
Gebruikersavatar
door niels16v
#1080981
Bij een 16v kr raken de kleppen de zuiger als de riem eraf loopt.

bij het verspringen van de riem (1 tand) is er volgends mij nog niks geraakt.

Wat je hoort zijn dus waarschijnlijk toch de hydrolische klepstoters,misschien te weinig olie druk of te weinig olie. :roll:
door passatgti
#1081255
beetje atf olie bij de motorolie gooien, heeft ook een reinigende werking, warm laten draaien (olie op bedrijfstemp) dan aftappen en een goedkoop merk olie er in gooien.
weekje door rijden en dan de olie en het filter vervangen voor goed merk spul.

je dis-riem kan een tand of 4 verspringen voordat je kleppen de zuiger raken, dus daar hoef je je niet ongerust over te maken.
maar 10 min met 180 dat vinden de meeste oude blokken niet fijn, ze worden ook een dagje ouder dus daar zou ik wat rekening mee houden.

suc6
Gebruikersavatar
door arthur
#1081393
klepstoters is maar een licht tikje over het algemeen hoor,
vaak vooral hoorbaar bij stationair. probeer iig even de oorzaak te vinden.


maar van me reed 10 minuten 210 teller met zijn 16v
en toen is ze onderblok stuk gelopen, beetje voorzichtigheid aub :mrgreen:
door roy_hartman
#1081602
hallo,

bedankt voor al jullie reacties.

ik weet nu in ieder geval wat ik kan doen.

ik houd jullie op de hoogte.

bedankt,

gr roy
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#1081605
als een motor goed loopt moet die dan kunnen hebben

mijne tikkerd de laatste tijd ook tussen de 2de en 3 de cil

denk een ligt vast zittende klep
loopt er verder niet beroerd om

alleen kwam het bij mij zo in eens
niet hard gereden gewoon normaal

maar klap wel vanaf zwolle met 220 naar nijmegen
uurlang volgas die kant op nergens last van

dus jah daar hoeft het niet aan te liggen

ligt er meer aan hoe je er mee rijd

trap je hem nooit in dan zal die het niet fijn vinden idd


zou je kleppen vervangen als ik jou was ;)
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]