VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door kakashi
#1030289
Dag forumleden,

Heb sinds september een golf 2 gekocht en ben er uiterst tevreden mee! Er is echter één probleem. Zodra ik het gas loslaat en de koppeling intrap om terug te schakelen, valt de motor zomaar uit. Als ik dan, zonder de motor opnieuw te starten, weer op het gas trap, gaat de motor weer aan en loopt hij zo verder! Als ik stil sta en dit gebeurt, heb ik een probleem en moet ik een aantal keer opnieuw proberen de motor te starten....

Ik denk dat ik een onregelmatige verbranding heb. Als de auto namelijk stationair draait, hoor je af en toe een "harde brom" afgewisseld door een zachtere. Ook is denk ik te merken dat het aantal toeren verandert (heb geen toerenteller, getallen kan ik dus niet geven).

Wat ik wel weet, is dat een kennis van mij eens aan de bougies heeft lopen rommelen. De motor deed daarna niet veel, heb het zelf even goed gedaan, dacht ik, en toen liep ie weer. Ik heb verder begrepen dat de volgorde 1 - 3 - 4 - 2 moet zijn. Nu vroeg ik me af hoe ik kan zien welke kabel nou nr 1 is, welke 2 etc. Dan kan ik dat in ieder geval even controleren. Overigens neem ik aan dat de cilinder uiterst links kabel nr 1 moet hebben? Hieronder een paar foto's. Kan iemand aan de hand daarvan mij uitleggen welke bougie op welke cilinder aangesloten moet worden?

Afbeelding
Afbeelding

Nog wat details van de auto: VW Golf 1.6 CL (1990), 5-deurs hatchback, 5-bak. Als er meer dingen nodig zijn om te weten, hoor ik dat graag.

P.S. ben een leek op auto-gebied (dit is dan ook mijn eerste auto), hoewel het me leuk zou lijken om er een hobby van te maken. (nu nog tijd en geld :))
Gebruikersavatar
door leongti
#1030298
de ontstekingsvolgorde is inderdaad 1-3-4-2 en de cilinder aan de kant van de distributieriem is cilinder nummer 1. Bij de meeste vagblokken zet je gewoon alle markeringen gelijk (nokkenaspoulie, krukaspoulie etc) en dan moet de rotor naar een nokje wijzen. Dit nokje zie je pas wanneer de verdelerkap eraf is gehaald. Als je de verdelerkap erop zet moet de rotor wijzen naar bougiekabel nummer 1. Daarna rechtsom verder gaan met nummer 3, etc.

Als die loopt zit dat wel goed, anders zal die niet lopen. Mogelijk is wel je ontstekingstijdstip verkeerd, maar dit moet je laten meten.

Het uitvallen kan komen door je gasklep, kvs sensoren, lekke vacuum leidingen etc. Gewoon goed de sensoren doormeten en kijken naar lekke slangetjes.
Gebruikersavatar
door tomsta1488
#1031186
kan de stappenmotor hier ook niet iets mee te maken hebben? zo iets heb ik me eens laten vertellen :roll:

kakashi, ik heb trouwens het zelfde probleem gehad.
Ik rij zelf ook een 1990 1.6 CL (PN) en een kameraad van me heeft het uitvallen afgelopen jaar een keer verholpen, maar ik weet niet precies wat hij heeft gedaan....ik zal het em is vragen.
door kakashi
#1034641
Sorry dat ik zo laat pas reageer, maar ja, feestdagen er tussen, genoeg te doen, je kent het wel! ;)

Ik ga vandaag of morgen even langs een garage om te bekijken of het ontstekingstijdstip inderdaad verkeerd is.

Tomsta, ik zou graag willen weten hoe dat is gelukt! Ik wacht het af :)
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]