VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1004967
Beste,

Soms heb ik met mijn volkswagen T3 net na het starten een tikkend geluid, ik vermoed hangende kleppen oid.

Ik moet zeggen dat de motor (2.0 CU) altijd erg goed start, 2x gaspompen en de motor draait na 1x sleutel 'aantikken'. Verder trekt de motor erg goed, en klimt in een vloeiende lijn in toeren.
Het tikkende geluid is (als het er al is) na 2 a 3 sec weg, heb 1x gehad dat het langer aanhield. Maar altijd verdween het geluid vanzelf weer.

De vorige einenaar heeft het odnerhoud niet te letterlijk genomen, vermoed is, dus ik denkd at er verschillende soorten/viscositeiten/merken olie door elkaar zitten.

Wat zou dit kunnen zijn?
En wat is de juiste olie voor de 2.0L boxer?
Waar zit het aftappunt? Onder aan het blok zie ik 3 mogelijkheden, heb geen idee welke het is... :oops:


Alvast mijn hartelijke dank!!
Gebruikersavatar
door kevertje
#1008284
doe 1/4 liter peterolium bij je motorolie in laat dan je motor goed warm lopen en daarna aftappen, onderste plug bij cu motor
daarna de motor afvullen met een 10 w40 olie

aanrader is de kendall super D3
Gebruikersavatar
door patateke
#1048102
kevertje schreef:doe 1/4 liter peterolium bij je motorolie in laat dan je motor goed warm lopen en daarna aftappen, onderste plug bij cu motor
daarna de motor afvullen met een 10 w40 olie

aanrader is de kendall super D3
Hallo,
Toevallig lees ik je bericht hier....
Ik hoop niet dat je hebt gedaan wat "kevertje" adviseerd. :shock: Een motor laten draaien met te hoog oliepeil, danwel olie/petroleum peil kan desatreus zijn: veel te hoge carterdruk. Motor zou hierdoor best wel eens in soep kunnen draaien. :cry:
Wat je hoort is het volgende: je motor is een CU type 4 motor welke voorzien is van hydraulische klepstoters. Na het starten moeten deze klepstoters eerst oliedruk krijgen zodat de klepspeling normaal wordt en het tikken voorbij is.
Je hoort de eerste paar seconden dus gewoon een motor draaien met veel te grote klepspeling. Dit is volstekt normaal!
Een storing die met dit type motor relatief vaak voorkomt is dat een klepstoter blijft "hangen" en zorgt voor een blijvende tik + verhoogde slijtage.
Let wel alle auto's met hydraulische klepstoters van de VAG groep die is heb gehad tikten bij koude start ik noem een paar:
golf D ('93) golf 1.4 benzine ('94) audi 80 2.0 E ('95) deze was zeer goed hoorbaar
polo SDI (2001) golf tdi '98
Als je één keer weet wat het is, is het niet storend meer.
Groet Richard
#1211262
DoubleDee schreef:Be

1. Soms heb ik met mijn volkswagen T3 net na het starten een tikkend geluid :D

2. Ik moet zeggen dat de motor (2.0 CU) altijd erg goed start, 2x gaspompen :?

3. En wat is de juiste olie voor de 2.0L boxer? :roll:

Alvast mijn hartelijke dank!!
Hoi DoubleDee,

1. De CU heeft inderdaad hydrolische klepstoters die zich moeten vullen wat met tikkeren gepaard kan gaan!
2. De motor behoord te starten na 1x het gas ingetrapt te hebben, de chokekleppen draaien dan al dicht en er moet dan al voldoende brandstof zijn om te kunnen starten.
3. Zelf heb ik Valvoline 20W50 olie in mijn CU waarmee het blok stiller is als met 10W40.

Gr. Dre1600
Gebruikersavatar
door t42
#1687007
KaRaKaN schreef:tikken met koude motor is zeer normaal. Begrijp niet dat mensen gelijk bang worden...

nou jah het klinkt echt alsof er iemand een bus spijkers in je motoer heeft gegooit hoor ;)
leken schrikken daar echt wel van
Gebruikersavatar
door Artinmotion
#1687097
t42 schreef:
KaRaKaN schreef:tikken met koude motor is zeer normaal. Begrijp niet dat mensen gelijk bang worden...

nou jah het klinkt echt alsof er iemand een bus spijkers in je motoer heeft gegooit hoor ;)
leken schrikken daar echt wel van

Niet alleen leken, het is en blijft een vervelend geluid ;)
Gebruikersavatar
door t42
#1689183
Artinmotion schreef:
t42 schreef:
KaRaKaN schreef:tikken met koude motor is zeer normaal. Begrijp niet dat mensen gelijk bang worden...

nou jah het klinkt echt alsof er iemand een bus spijkers in je motoer heeft gegooit hoor ;)
leken schrikken daar echt wel van

Niet alleen leken, het is en blijft een vervelend geluid ;)

klopt vind ik zelf ook nog alijd
#2370963
mh
het beste is olie aftappen met warme motor dan afvullen met spoel olie poosje laten lopen
dan weer aftappen olie filter vervangen en dan weer met gewone olievullen
oorzaak is dat er een vuiltje zit bij het afsluit kogeltje van de hydrauliche klep stoter
kan op zicht geen kwaad is alleen een rot gehoor
succes er mee
#2371010
HenkZweers schreef:mh
het beste is olie aftappen met warme motor dan afvullen met spoel olie poosje laten lopen
dan weer aftappen olie filter vervangen en dan weer met gewone olievullen
oorzaak is dat er een vuiltje zit bij het afsluit kogeltje van de hydrauliche klep stoter
kan op zicht geen kwaad is alleen een rot gehoor
succes er mee
Snap niet waarom je hier nog gaat posten..Topic is bijna 5 jaar oud..

En gezien de TS taal noch teken van zich laat horen, zal dat hok wel op de sloop staan ofzo..
Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]