VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#982077
Sinds twee maanden heb ik een 1.6 74Kw atlanta sport uit 1996.

Het is me opgevallen dat de motor temperatuur heel erg langzaam naar 90*C loopt. Als ik op de snelweg blijf rijden wordt de motor niet warmer dan 70/80*C. Pas in de stad loopt de temperatuur op naar 90*C, maar dat duurt dan wel een kwartier. Kan het zijn dat er iets met de thermostaat is?
De auto houd ook een klein beetje in als je met koude motor onder de 2000 toeren rijd. De motor reageerd dan een beetje sloom op het gas en schokt af en toe een beetje bij het acceleren totdat het toerental over de 3000 gaat. Als de motor warm is zijn er geen problemen. Kan het zijn dat de vervroeging van de ontsteking niet helemaal goed is, of dat de motor te weinig lucht krijgt?
Laatst gewijzigd door MCR op 27 okt 2008 08:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Gerald1300
#982081
controleer je bobine, je verdeelkap en je rotor ff.

en wat de temperatuur betreft...
Grote kans dat je thermostaat de boosdoener is !
Gebruikersavatar
door Marcel_VW
#993492
je temperatuur is 99% de thermostaat ;)

ontsteking heb ik geen idee van
Gebruikersavatar
door ReneGrr
#1009772
waar zit bij een AFT de thermostaat, ik kan dat gekke ding niet vinden.
Hij zit iig niet aan de rechterkant van de kop, er zit wel een kunstof huis met een rubber ring en de nodige waterslang aansluitinegn maar er zit niks in?!?

EDIT:
Heb m al gevonden, om de thermostaat te vervangen moet je de stuurbekrachtigingspomp verwijderen.
Daar zit hij nl achter verstopt.
Heb m zojuist vervangen.
Gebruikersavatar
door Gateway
#1010522
ik heb de thermostaat ook vervangen, maar de meter in het dashbord blijft ook bij de 70 a 80 graden hangen, en echt heet is de lucht uit de roosters ook niet. (1.9 diesel) me broertje heeft een 1.8 benzine en die is beduidend sneller warm, en dus ook warmere lucht.
Gebruikersavatar
door nemesis
#1010732
Gateway schreef:ik heb de thermostaat ook vervangen, maar de meter in het dashbord blijft ook bij de 70 a 80 graden hangen, en echt heet is de lucht uit de roosters ook niet. (1.9 diesel) me broertje heeft een 1.8 benzine en die is beduidend sneller warm, en dus ook warmere lucht.
een benzine is in veel gevallen sneller warm dan een diesel. Mijn benzine is na 5 minuten warm, maar mijn vader (1.9 SDI) moet een kwartier rijden voordat de motor warm wordt.
door MCR
#1010953
ReneGrr schreef:waar zit bij een AFT de thermostaat, ik kan dat gekke ding niet vinden.
Hij zit iig niet aan de rechterkant van de kop, er zit wel een kunstof huis met een rubber ring en de nodige waterslang aansluitinegn maar er zit niks in?!?

EDIT:
Heb m al gevonden, om de thermostaat te vervangen moet je de stuurbekrachtigingspomp verwijderen.
Daar zit hij nl achter verstopt.
Heb m zojuist vervangen.
Hmm, ik dacht dat de termostaatklep aan de rachterkant van de motor zat. Ik heb daar wel een behuizing met een 4 polige connector (en bedrading) zitten.
Gebruikersavatar
door ReneGrr
#1010961
Dat dacht ik dus ook, maar als je dat losmaakt zit er helemaal niks..
Na wat zoeken bleek hij achter de powersteering pomp te zitten... heel fijn .. NOT :?

EDIT: vandaag ff met dn Golf gereden, in no time warm en ongeveer 90 graden op teller.
Topic starter kan er dus wel vanuit gaan dat als het bij hem te lang duurt, het aan de thermostaat ligt.
door MCR
#1013128
Ik heb de klep inmiddels ook vervangen. Met de kou van afgelopen dagen werd hij niet warmer dan 70 graden. Nu weer lekker snel op de 90 :)

Ik heb gezien dat er een zwarte vlek zit op de voorkant van mijn crossflow kop waar de twee delen aan elkaar zitten. Het lijkt of de pakking daar iets lekt. Kan het zijn dat daar valse lucht wordt aangezogen?
Gebruikersavatar
door ReneGrr
#1013164
Zou heel goed kunnen natuurlijk, tijdens stationair wat WD40 erop spuiten... als je een vreemde schommeling merkt in het toerental zit er waarschijnlijk een vacuumlek..
door MCR
#1095312
Het inhouden is weer terug van weg geweest. Het vreemde is dat het zich alleen bij een koude motor voor doet en alleen tussen ongeveer 1500 en 2800 toeren. waar ik nu aan denk is het volgende:
Ontsteking verdelerkap (bobine is inmiddels nieuw)
vacuumlek luchtinlaat
vuile LMM

Heeft iemand nog een ander idee?
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]