Pagina 1 van 2

Is ie het nog waard?..

Geplaatst: 15 jul 2008 22:55
door TomTom
Hallo allemaal,
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een vw golf 2 uit '89 met iets over de 1,5 ton op de klok, mijn eerste vw.

Nu heb ik blijkbaar niet goed opgelet tijdens de proefrit, want de auto trekt naar rechts, de band linksvoor maakt bij vrijwel elke bocht naar links een gillend geluid (uitlijning?) en de teller geeft bij snelheden boven de +/-60km per uur een flinke afwijking.

Vanmiddag ben ik ook bij een garage langsgeweest om de auto uit te laten lijnen maar op het moment dat de wielen van de grond af werden gelicht zagen we dat de veren loskwamen uit de veerpoten, die waren dus gewoon afgeslepen..

Nu heb ik (vanavond pas) de bekleding in de kofferbakruimte losgetrokken, en ik heb aan de rechterzijde op de wielkast een flinke roestplek (nog niet doorgerot) aangetroffen van ong. 10/12 cm doorsnee :|

Alle dingen die nog moeten gebeuren wil het nog een veilige auto worden opgesomd:
- Roest wielkast verwijderen en lassen
- Vering rondom vervangen door (goede) schroefset oid
- Uitlaat lekt, lassen en eventueel einddemper vervangen (momenteel remus)

Het interieur vertoont ook wat scheuren, het uiterlijk (vervangbare onderdelen als achterklep, motorkap, deuren, voorbumper en voorschermen) heeft enkele krassen, deuken en roest.
Voor het lassen van de wielkast achter lijkt me dat ook de tank eronder vandaan moet, het lassen kan ik opzich wel zelf zolang ik maar ergens de ruimte heb, maar is deze auto het allemaal wel waard?..

Zelf twijfel ik momenteel er nog aan, dus graag jullie mening. Apk gekeurd tot volgend jaar mei! vreemd genoeg :roll:

Geplaatst: 15 jul 2008 23:48
door Jerry
Ik zou gewoon opzoek gaan naar een gebruikte verlagingsset voor +/- 150 euro

Uilaat goedkoop (laten) maken en het plekje (laten) lassen.

Uiltijnen 40 euro?

Het kost allemaal niet veel, maar moet wel ff gebeuren.

Geplaatst: 18 jul 2008 00:26
door Gout
Oprijden tot de apk verlopen is dan lekker naar de sloop brengen !!
Miss nieuwe veren voor de veiligheid :ninja:

Geplaatst: 18 jul 2008 00:34
door lord_of_the_rings
gewoon opknappen natuurlijk :shock:

- schroefset van tec-tuning (SKG) kost je iets meer als 200 en dan kijken of ie nog gilt naar links. Heb je hem gelijk op z'n buik. :smokin:
- stuk in laten lassen kost ook niet de hele wereld.
- kijk voor de tellerafwijking of wel de juiste banden maat er onder ligt....
- uitlaat repareren met gungum of laten lassen.

komt allemaal weer goed :lol:

Geplaatst: 18 jul 2008 20:36
door TomTom
Allemaal bedankt voor de reacties! Oke, er zijn nog wat meer dingen waar ik achter ben gekomen deze week, eens zien of jullie nog steeds zo optimistisch blijven:

- Het gat in de wielkast ben ik begonnen met schoonmaken, deze blijkt toch doorgerot te zijn tot een plek van ongeveer 9cm doorsnee

- De kabel van de km teller is na een dag of 2 geknapt, ik heb het dashboard losgehaald en er een andere ingeplaatst die iemand nog had liggen, maar nog steeds geeft de teller een flinke afwijking, net als eerder (andere teller geplaatst? kan km stand misschien ook niet kloppen..)

- Olieverbruik! Naast een flinke herrie ook blauwe walmen uit de uitlaat, middendemper is blijkbaar vervangen door een holle pijp, lekt wel bij de aansluitingen maar heb het grotendeels gedicht met gungum voor nu. Hoe ernstig het is weet ik nog niet, ik heb de tank nog niet leeg gereden.

- En de grootste tegenvaller: Nog een paar gaten met flinke roest eromheen rond het kriksteunpunt rechtsvoor.. De steun lijkt iets scheef naar binnen te zijn gedrukt door een flinke klap oid. en de scheuren die eromheen zijn ontstaan zijn gaan roesten, ik kan van onderaf de bekleding een beetje zien zitten :| ..
Stel, ik zou een stuk opnieuw in (laten) lassen, is dit dan verantwoord vanwege het steunpunt wat er zit?

Ik zit te twijfelen om of een andere auto te zoeken, of om deze opnieuw op te knappen. De motor verbruikt olie, maar hier kan evt. met de tijd wel een andere ingehangen worden als dit verstandiger blijkt, de apk loopt nog tot mei 2009 dus dat zou me in ieder geval genoeg tijd geven aan de auto te werken 8) .
Op deze punten na ziet de carrosserie er qua uiterlijk opzich wel aardig uit, maar het uiterlijk begin ik niet aan wanneer de techniek nog niet in orde is uiteraard.

@ LotR: Plat op zn bek gaat ie sowieso ;). Dat ligt ie nu ook, maar dan natuurlijk met een fatsoenlijke set :roll:
Bandenmaat is overigens 185/60/14 rondom, en een reservewiel met de maat 195/65/14 :? , wat is nou de goede maat die erop hoort?..

Geplaatst: 18 jul 2008 20:48
door subdubber20VT
tja...

je had natuurlijk ook iets beter kunnen kijken voor aankoop...

ik zou de apk tijd volmaken en um een keer door het bos jagen en vervolgens op de bult erbij gooien :mrgreen:

wat heb je voor dit gebakje betaald als ik vragen mag ?

Geplaatst: 18 jul 2008 20:50
door stalker
185/60/14 is de standaard maat die er onder hoort, als reserve wiel heb je normaal gesproken een thuiskomertje.

Wat voor moter heb je er in hangen en tot hoeveel km/h gaat je teller ? Aan de hand van die gegevens kunnen we wel zien of er mee geknoeid is.

Staat die kilometerstand ook op je apk papiertje ?

Geplaatst: 18 jul 2008 21:11
door TomTom
keep_it_intercooled schreef:tja...

je had natuurlijk ook iets beter kunnen kijken voor aankoop...

ik zou de apk tijd volmaken en um een keer door het bos jagen en vervolgens op de bult erbij gooien :mrgreen:

wat heb je voor dit gebakje betaald als ik vragen mag ?
Ja klopt, zelf niet veel ervaring met het aanschaffen van auto's bij een particulier, en op te korte termijn afgesproken om te komen kijken waardoor ik niemand mee kon nemen die er wel het nodige vanaf weet..
Heb er net onder de 500 euro voor betaald trouwens, stom van me om er blind vanuit te gaan dat bij een verse apk alles ook goed is qua bodem enzo, overkomt me geen 2e keer in ieder geval :roll:
stalker schreef:185/60/14 is de standaard maat die er onder hoort, als reserve wiel heb je normaal gesproken een thuiskomertje.

Wat voor moter heb je er in hangen en tot hoeveel km/h gaat je teller ? Aan de hand van die gegevens kunnen we wel zien of er mee geknoeid is.

Staat die kilometerstand ook op je apk papiertje ?
Er hangt een 1800 8v motor in met 66kw, de teller loopt tot 200km/h en de kilometerstand op het apk papier komt wel gewoon overeen met de huidige tellerstand..

Geplaatst: 18 jul 2008 21:17
door subdubber20VT
ach overal leer je van...

probeer iemand te vinden die er met een kennersblik naar kijkt.. misschien dat het nog relatief goedkoop te fixen is..

zorg zowiezo dat je rijgedrag goed komt, want veiligheid eerst...

daarna kan je altijd nog zien.. zowiezo ff de apk tijd opmaken ;)

Geplaatst: 18 jul 2008 21:43
door TomTom
Ja idd, maar gewoon de apk tijd vol gaan maken :) dan ga ik maar gewoon bezig met een degelijke 2e hands schroefset te zoeken (nog suggesties?)

Morgen ff zien dat ik hem ergens op een brug kan rijden ofzo, eens zien of we nog meer verrassingen aantreffen daar :roll:

Geplaatst: 18 jul 2008 21:46
door Gerald1300
Heb nog wel een Vmaxx schroefset voor je die 2 week gemonteerd heeft gezeten..

PB maar als je vragen hep

Geplaatst: 19 jul 2008 04:24
door Gout
Klinkt misschien lullig maar je kan beter kijken voor iets anders want hier geld in stoppen is zonde van je geld hij is aan alle kanten rot en die blauwe olie wal is ook niet goed ( Klepseals I think )

Je kan beter kijke als je hem weer kan verkopen en dan iets beters kan aanschaffen.

Maar voor onder de 500 euro dan moet je natuurlijk ook niet te veel verwachten.
Zou gewoon rustig je apk oprijden en dan kijken voor iets anders.

Geplaatst: 19 jul 2008 11:51
door dennisjuh01
ik zou hem oprijden en dan kijken wat je weer kan beuren,
staan wel zat andere te koop voor weinig die beter zijn als deze.
want als ik dit zo hoor mankeerd er redelijk wat aan en wat komt er na korte tijd nog weer bij ? :roll:
want als de veren afgeslepen zijn i.p.v. normaal verlagingset monteren, heeft hij vast ook geen onderhoud gehad. :oops:

Geplaatst: 19 jul 2008 18:53
door TomTom
Het is al 'opgelost', ik ben vandaag wezen kijken bij een andere golf 2, een 1800 gt.
Dit was bij een garagebedrijf, er zijn nog wel wat punten waar iets aan moet gebeuren, maar dat zal wel lukken met de hulp van een paar vrienden :mrgreen:

Ik heb hem daar voordat ik hem kocht toch maar even op de brug laten zetten waar we hem goed hebben nagelopen, behalve behoorlijk wat laswerk aan het uitlaatsysteem verder geen minpunten gevonden.

Hij is weliswaar een jaartje ouder, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken 8)

Geplaatst: 19 jul 2008 18:56
door subdubber20VT
laswerk aan het uitlaatsysteen...

dan zeg ik op mijn beurt pleur er ff een andere uitlaat lijn onder anders sta je volgend jaar weer met de lasapparaat in de hand