VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#918485
Ik heb een vreemd probleem waar ik niet helemaal uitkom.

Situatie:
Bij een warme motor (80c-90c) op de motor remmen van 2750tpm naar 2000tpm, daarna zachtjes gas geven resulteert in een redelijke grijze rookpluim.

Symptomen/kenmerken:
- Alleen bij warme motor
- Bij gas terug geen rook, pas bij gasgeven daarna
- Uitlaat roffelt
- Grijzige rook (Niet wit, niet blauw)
- Geen overdreven olieverbruik
- Geen overdreven vloeistofverbruik
- Koppakking reeds vervangen
- Rookt houdt bij gas geven een halve seconde aan (Pluim van een meter hoog)

Zelf gekeken:
Alle slangen van het inlaattraject nagekeken en schoongemaakt
- Carterontluchting
- EGR slang
- etc.
Oliepeil gecontroleerd (Niet te veel)
Koelvloeistof gecontroleerd (Op niveau)
Olie: 10W40
Brandstof: Euro95

Nog steeds blijft het probleem. Staat steeds erg lullig wanneer ik rustig gas terug neem voor een rotonde en daarna met een pluim rook wegrijd..
Gebruikersavatar
door Capo
#918495
Ik had het toen ook met mijn VR6, weet niet of het hetzelfde is......

Bij volgas met een warme motor besloeg de achteruit en even later was dat weer weg....... Niet echt rook maar misschien bedoel je hetzelfde!?!?!
Gebruikersavatar
door gloom
#918497
Nee het is echt rook afkomstig van een verbranding en het doet zich alleen voor bij gasgeven ná het remmen op de motor.
door mikegti
#918505
ik heb dat zelfde probleem! precies de zelfde klachten, alleen heb ik een 1,8 8v gti

Mijne doet ook precies het zelfde,

Stinkt die rook niet? ook niet een beetje naar olie?
Bij mijne zijn we erachter gekomen, dat ik last heb van een kantelende zuiger, dus als ik op de motor afrem, dan word de zuiger onbelast waardoor die gaat kantelen, en er olie langs komt, naar de verbrandingskamer boven de zuiger, dus zodra ik op het gas stap verbrand hij de olie, en krijg je die grijze pluim, (bij mij ruik je de olie verbrand worden)
Gebruikersavatar
door leongti
#918576
je test zo ook altijd je klepseals toch? Eerst op de motor afremmen en dan vol het gas intrappen. Als je dan een pluim krijgt zijn je seals versleten...
Gebruikersavatar
door gloom
#918631
leongti schreef:je test zo ook altijd je klepseals toch? Eerst op de motor afremmen en dan vol het gas intrappen. Als je dan een pluim krijgt zijn je seals versleten...
Die klinkt plausibel, bij mij oude 205 GTI Mi16 waren de klepseals ook versleten. Het enige verschil was dat daar de rook een wat wittere kleur had..
Gebruikersavatar
door gloom
#918632
mikegti schreef:ik heb dat zelfde probleem! precies de zelfde klachten, alleen heb ik een 1,8 8v gti

Mijne doet ook precies het zelfde,

Stinkt die rook niet? ook niet een beetje naar olie?
Bij mijne zijn we erachter gekomen, dat ik last heb van een kantelende zuiger, dus als ik op de motor afrem, dan word de zuiger onbelast waardoor die gaat kantelen, en er olie langs komt, naar de verbrandingskamer boven de zuiger, dus zodra ik op het gas stap verbrand hij de olie, en krijg je die grijze pluim, (bij mij ruik je de olie verbrand worden)
Ik kan de pluim helaas niet ruiken, dan kon ik ook denk ik wat beter beoordelen of het olie, of carterrotzooi was..

Bij gas terug trekt de kop zoals te verwachten vacuum, als er ergens dan iets lek is wordt daar rotzooi door aangezogen. De vraag is nu alleen nog maar, waar het lek zit.

De volgende opties begin ik nu aan te denken:
1. Slechte klepseals
2. Versleten zuigerveren

Maar de volgende zaken spreken deze opties weer tegen:
1. Geen overmatig olieverbruik.
2. Geen blauwe rook of verbrandde olie lucht.

Iemand nog een suggestie?
Gebruikersavatar
door gloom
#919049
Anyone?
Gebruikersavatar
door leongti
#919335
de kop trekt zoals je zegt inderdaad vacuum bij afremmen op de motor. Echter heerst dit vacuum tot de gasklep. De carterventilatie zit pas na de gasklep, dus ik denk niet dat het cartertroep is die je zomaar ineens meeverbrand. Dit gaat meestal of geleidelijk, of het koekt allemaal vast in de slangetjes.

Ik blijf nog steeds bij de klepseals. Wat is het olieverbruik?

Olierook is trouwens een beetje een blauwe pluim. Wittig is koelvloeistof. Versleten zuigerveren zouden het eventueel wel kunnen zijn maar dan moet je even een compressietest laten uitvoeren. Je kan ook nog een cilinderlektest doen. Dan weet je uiteindelijk wel wat het probleem is.
door mikegti
#919381
Wat gebeurd er als de motor op bedrijfstemperatuur is, en je de motor stationair laat draaien met de oliedop los op de opening?

ik zou een compressie en cillinderlektest doen (just in case) net zoals leongti hierboven zegt
Gebruikersavatar
door gloom
#919662
Thanks voor de input. Komende maandag krijgt ie een compressietest en wordt de motor doorgespoeld met reinigingsmiddel.

Olieverbruik is normaal, de olie raakt na verversing en nieuw filter alleen wel heel snel vervuild. De honing-achtige olie verandert al na een week in een donkere kleur.
Gebruikersavatar
door leongti
#919835
als olie donker van kleur wordt dan komt het volgens mij in aanraking met water of brandstof. Misschien heb je veel vocht in je olie. Dan zie je die wolkjes omdat het water uit de olie verdampt door de carterventilatie. Rijd je alleen maar korte stukjes? Ga eens lekker een uurtje 130 op de teller rijden op de snelweg.
door Bluepower
#919840
Olie die erg snel donkerder wordt duidt aan dat er veel verbrandingsgassen in worden opgenomen(en ander slijtage materiaal), dit kan heel goed met het al bekende probleem...
Olie dat in contact komt met water geeft een mayonaise-achtige smurrie(komt door bv vaak korte stukjes rijden, waarbij de motor niet warm wordt, en de condens, die in iedere motor ontstaat, neerslaat in je olie, remedie zoals Leon al aangeeft: poosje met een lekker warme motor rijden...)
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]