Pagina 1 van 1

Voorstellen + update ID4 2024

Geplaatst: 27 okt 2024 16:43
door Funky242
Even voorstellen : leasingcontract op de huidige BMW X1 (plug-in) loopt af, dus op zoek gegaan naar een vervanger. Na testritjes met Mercedes EQA (premium, maar zeer kleine koffer en oncomfortabele houding achterin), en gaan kijken bij BMW - iX1 en i4, toch gegaan voor een ID.4 Pro Business Premium vanwege de ruimte, en de overwegend goede reviews van het geüpdatede model. Daarnaast zeer complete uitrusting en ik vind 'm gewoon mooi.

Ik ben op de hoogte van de (vele) problemen met de originele versie, maar volgens wat ik gelezen heb is er veel goedgemaakt door VW bij de update, dus ik hoop op een goeie ervaring. De testrit was in ieder geval overtuigend. Vergis ik mij dat er veel minder klachten te vinden zijn over het gefacelifte model?

Wat levertijd betreft zal ik - zodra ik er meer van weet - in het betreffende topic de termijnen plaatsen. De verkoper sprak van levering in januari 2025. Dat is te vroeg voor mij gezien de huidige lease loopt tot mei 2025, dus er is wel wat marge...

Re: Voorstellen + update ID4 2024

Geplaatst: 13 nov 2024 02:15
door Mertens
Hoi Funky. Aan de auto zal het niet schorten. Ik rij nu 3 jaar met veel plezier en luxe een ID.4 (first max, één van de eerste in Nederland). Waar het probleem zit is bij de importeur, het dealernetwerk en de ondersteuning. PON zegt zonder blikken of blozen dat mijn auto 4 jaar oud is terwijl dat 2 jaar en 11 maanden is. Komt ze beter uit. Een krakend onderstel (paar maanden geleden) kwam door versleten rubbers. Moeten allemaal even vervangen worden: rekening 650 euro. Geen garantie. Dat heb ik in 30 jaar Volkswagen Passat (3 stuks) nog nooit gehad. Voorwielen volledig weggesleten met 15.000 kilometer. 2e set ook. Blijkt dat Volkswagen een verkeerde band heeft geadviseerd (geven ze niet toe of publiceren ze niet) maar de rekening ligt gewoon bij jou. Krakend panorama dak. Heeft Volkswagen een kit voor om het op te lossen. Ja, maar wel elk jaar weer opnieuw als het kouder is dan 4 graden en nu kost het geld. Volkswagendealer (in mijn geval Vallei Autogroep) totaal niet bereikbaar voor hulp. Ook geen directe nummers, moet allemaal via telefoniste die de betreffende vestiging ook niet kan bereiken. Update naar 3.7 gehad, software maakt functies stuk. Wil je het opgelost hebben? Dan valt het niet onder garantie. Mijn beeld is dat Volkswagen de connectie naar 'het volk' is verloren en alleen nog maar de 'Wagen' levert. Het zal niet de kwaliteit zijn waar Volkswagen op stuk gaat maar op deze houding en gedrag.

Over de ID.4 zul je écht tevreden zijn. Rijdt goed, goeie vering, stil, echt een pracht auto. Maar de arrogante houding van PON, de dealer(s) en de software ondersteuning is op z'n zachtst gezegd discutabel. In dat opzicht leeft Volkswagen echt nog in de vorige eeuw, niet te vergelijken met bijvoorbeeld Tesla, de chinese of aziatische merken. Heel eerlijk gezegd vind ik bijvoorbeeld de ID.7 erg mooi maar zal 'm niet kopen. Niet door het product zelf maar door wat ik hierboven geschreven heb.

Succes met de afweging!