VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2850886
Wat er is gebeurd:
Bij 200.000 km heb ik de distributieriem laten vervangen bij een bekende in het buitenland. Kort daarna begon de motor een tikkend geluid te maken. De monteur zei dat dit kwam door het gebruik van 5W30 olie, dus heb ik de olie laten vervangen door 0W20 Castrol en meteen ook de bougies laten vervangen. Helaas bleef het geluid.

Sindsdien heb ik ongeveer 8.000 km gereden zonder foutmeldingen of andere merkbare problemen. De auto rijdt verder prima, maar het geluid blijft aanwezig.

Ik vermoed dat de distributieriem niet goed is afgesteld, maar elke monteur geeft een andere verklaring. De ene wijst naar de nokkenas, de andere naar een los onderdeel bij de nokken, en weer een andere naar de kleppen.

Ik ben nog niet bij een Volkswagen-dealer geweest, omdat de wachttijd voor een afspraak enkele maanden is. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of een idee wat de oorzaak kan zijn?

Video link van de tikkende motor.
https://youtu.be/exAtpSjc4xE?feature=shared

https://youtube.com/shorts/z2uKMBcP1eA?feature=shared

Slowmotion video;
https://youtu.be/fcaarXxq8MA?feature=shared
#2850902
Vervelend probleem. Je zegt een bekende, bedoel je dit als een garage of iemand die dit soort werkzaamheden af en toe erbij doet? Niet om jouw bekende in twijfel te brengen, maar de TSI motoren staan erom bekend lastig te zijn bij ketting- of riemwissel. Ik heb even op jouw motorcode gezocht en ik las dat bij dit type motor men heel goed opletten bij het wisselen van de timing. Men moet speciale timing gereedschap gebruiken en een stappenplan volgen zodat de timing niet verspringt bij het verwijderen van de riem. Er zit namelijk lichte spanning op de twee nokkenassen, als je ze niet correct blokkeert dan verspringt de timing sowieso. Is er (voor zover jij weet) wel timing gereedschap gebruikt tijdens het vervangen van de distributieriem?
#2850910
Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik via een bekende ben doorverwezen naar een garage.

Volgens de garage is er wel een timingapparaat gebruikt, maar ik vind het erg vreemd dat dit tikkende geluid direct na de vervanging van de distributieriem is ontstaan, ( ik merkte het na 1 of 2 dagen na de vervanging maar kon helaas niet mwer terug naar de garage omdat ik alweer terug moest rijden) ik weet niet of het echt aan de timing light maar heb vermoden van wel tenzij er iets anders mis is.

Bij vervanging is alleen de riem en de spanrol vervangen dus geen waterpomp.
Voorstellen + update ID4 2024

Hoi Funky. Aan de auto zal het niet schorten. Ik r[…]

Dag mijnheerdeJonge, Ik heb ongeveer 2 weken geled[…]

Dankjewel ga ik proberen!

Update 12/11/2024 - Golf wederom naar Dealer […]

Golf 5 GTI

De onderhoudsmelding is inmiddels aangesprongen, d[…]

Mijn mk1 gti werkt mijn rechter achterlicht alleen[…]

Oke bedankt Gr Cas

OTA update 3.7

Nee, geen problemen.