Travel Assist - Emergency Assist - Stuur Overnemen - Onterechte Melding
Geplaatst: 18 aug 2024 10:08
Model: VW Golf 8 Variant R-Line 1.5 eTSI - 96 kW (130 PS) - DSG-7 automaat.
Modeljaar: 2022.
Inclusief o.a.: Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control), IQ.DRIVE pakket incl. semi-automated vehicle assistance in a medical emergency (Emergency Assist).
Softwareversie: 1899
Probleem.
Varianten in gedrag.
Variant 1:
Soms komt het voor tijdens de witte en rode melding dat het stuur ALSNOG detecteert dat ik het vast heb, ZONDER het herpakken van het stuur. De melding verdwijnt dan spookachtig alsof deze nooit verschenen is.
Variant 2:
Daarnaast gebeurt het ook dat wanneer ik tijdens de witte en rode melding het stuur helemaal LOSLAAT het juist daarmee detecteert dat ik het vastheb en de melding verdwijnt. Omgekeerde wereld dus.
Variant 3:
Soms lukt het bij de rode melding met het herpakken van het stuur NIET om de auto op tijd te laten weten dat het ik stuur vastheb en tikt de auto vanzelf op de rem.
Elk van deze varianten heb ik op video vastgelegd. Het gedrag is op de snelweg vrij gemakkelijk te reproduceren. Mijn gevoel is dat er wat speelt met de sensoren in het stuur.
Onderzoek bij Dealer.
Vervolgens heb ik mijn auto 3,5 week vrijwillig bij Vallei Auto Groep in Nijmegen laten staan zodat er grondig onderzoek gedaan kon worden. Mijn klachten worden door hen absoluut serieus genomen en ze hebben door zelf in de auto te rijden deze ook deels vast kunnen leggen. Het probleem wordt ook deels erkend dat het niet werkt zoals het zou moeten, en deze en soortgelijke meldingen worden ook verzameld en richting Volkswagen Nederland (Pon) doorgestuurd en gebundeld.
TPI.
Op dit moment is het echter nóg niet zo dat er een TPI beschikbaar is om dit probleem te tackelen. (TPI=Technical Product Information: een intern VW document, oftewel een bekend en erkend probleem, met daarbij een oplosinstructie.)
De auto is nog onder garantie, en daarom is er voor werkzaamheden goedkeuring nodig vanuit de importeur, en dus is erkenning van dit probleem erg belangrijk, anders gebeurt er weinig aangezien de uren niet betaald worden. Als klant zit je dus vast.
Heel toevallig had zich een andere klant met vrijwel een identieke Golf zich op hetzelfde moment gemeld bij Vallei Auto Groep Nijmegen met exact dezelfde klacht. Om maar aan te geven dat dit probleem breder speelt dan alleen bij mij. Ik zou met deze post op dit forum dan ook een oproep willen doen aan mensen met hetzelfde probleem dit hier te melden en op die manier Volkwagen en elkaar te helpen dit probleem serieus te erkennen zodat er wel een TPI komt. Het is wat mij betreft een systeem wat niet werkt zoals het bedacht is, meer oncomfort dan comfort oplevert en ook nog eens onveilige situaties kan veroorzaken, wanneer je schrikt van onterechte meldingen en het plotselinge remmen van de auto.
Hoe hoort dit systeem te werken?
Zowel vanuit het instructieboekje van de auto als bijvoorbeeld in onderstaande instructievideo, beiden van Volkswagen zelf, wordt duidelijk dat het systeem zo bedacht is, dat de meldingen alleen horen te verschijnen wanneer je het stuur met beiden handen loslaat. Dus licht tegensturen, herpakken van het stuur of met beide handen het stuur verplicht vastpakken zou niet nodig moeten zijn om het systeem te laten weten dat je "nog aanwezig bent" om te voorkomen dat de meldingen verschijnen en uiteindelijk Emergency Assist zijn werk gaat doen. Het werkt in mijn ogen dus niet zoals bedacht en al helemaal niet zoals gewenst. Het biedt op deze manier niet meer, maar minder comfort, en ook nog eens minder veiligheid.
How to activate Travel Assist on your VW - YouTube:
Find out how to activate the Travel Assist on your Volkswagen , which combines Adaptive Cruise Control and Lane Assist, in this helpful tutorial video:
https://www.youtube.com/watch?v=Vnz9eA58snI
Digitaal Instructieboekje Golf 8 Variant over Travel Assist:
Vraag:
Heb of had jij deze klacht ook? Is dit bij jou opgelost? En op wat voor manier? Ik hoor het graag!
Modeljaar: 2022.
Inclusief o.a.: Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control), IQ.DRIVE pakket incl. semi-automated vehicle assistance in a medical emergency (Emergency Assist).
Softwareversie: 1899
Probleem.
- Tijdens het rijden met Travel Assist AAN komt het regelmatig voor dat het stuur NIET detecteert dat ik het vasthoudt, terwijl dit WEL het geval is.
- Na 10 seconden stuur vasthouden zonder detectie verschijnt de witte melding “Stuur overnemen.” in het dashboard.
- 5 seconden later zonder detecteren van het vasthouden verschijnt de rode melding “Stuur overnemen!” en klinkt er een hinderlijk piep-signaal.
- Weer 5 seconden later zonder detecteren van het vasthouden tikt de auto vanzelf op de rem om je als bestuurder alert te maken.
Varianten in gedrag.
Variant 1:
Soms komt het voor tijdens de witte en rode melding dat het stuur ALSNOG detecteert dat ik het vast heb, ZONDER het herpakken van het stuur. De melding verdwijnt dan spookachtig alsof deze nooit verschenen is.
Variant 2:
Daarnaast gebeurt het ook dat wanneer ik tijdens de witte en rode melding het stuur helemaal LOSLAAT het juist daarmee detecteert dat ik het vastheb en de melding verdwijnt. Omgekeerde wereld dus.
Variant 3:
Soms lukt het bij de rode melding met het herpakken van het stuur NIET om de auto op tijd te laten weten dat het ik stuur vastheb en tikt de auto vanzelf op de rem.
Elk van deze varianten heb ik op video vastgelegd. Het gedrag is op de snelweg vrij gemakkelijk te reproduceren. Mijn gevoel is dat er wat speelt met de sensoren in het stuur.
Onderzoek bij Dealer.
Vervolgens heb ik mijn auto 3,5 week vrijwillig bij Vallei Auto Groep in Nijmegen laten staan zodat er grondig onderzoek gedaan kon worden. Mijn klachten worden door hen absoluut serieus genomen en ze hebben door zelf in de auto te rijden deze ook deels vast kunnen leggen. Het probleem wordt ook deels erkend dat het niet werkt zoals het zou moeten, en deze en soortgelijke meldingen worden ook verzameld en richting Volkswagen Nederland (Pon) doorgestuurd en gebundeld.
TPI.
Op dit moment is het echter nóg niet zo dat er een TPI beschikbaar is om dit probleem te tackelen. (TPI=Technical Product Information: een intern VW document, oftewel een bekend en erkend probleem, met daarbij een oplosinstructie.)
De auto is nog onder garantie, en daarom is er voor werkzaamheden goedkeuring nodig vanuit de importeur, en dus is erkenning van dit probleem erg belangrijk, anders gebeurt er weinig aangezien de uren niet betaald worden. Als klant zit je dus vast.
Heel toevallig had zich een andere klant met vrijwel een identieke Golf zich op hetzelfde moment gemeld bij Vallei Auto Groep Nijmegen met exact dezelfde klacht. Om maar aan te geven dat dit probleem breder speelt dan alleen bij mij. Ik zou met deze post op dit forum dan ook een oproep willen doen aan mensen met hetzelfde probleem dit hier te melden en op die manier Volkwagen en elkaar te helpen dit probleem serieus te erkennen zodat er wel een TPI komt. Het is wat mij betreft een systeem wat niet werkt zoals het bedacht is, meer oncomfort dan comfort oplevert en ook nog eens onveilige situaties kan veroorzaken, wanneer je schrikt van onterechte meldingen en het plotselinge remmen van de auto.
Hoe hoort dit systeem te werken?
Zowel vanuit het instructieboekje van de auto als bijvoorbeeld in onderstaande instructievideo, beiden van Volkswagen zelf, wordt duidelijk dat het systeem zo bedacht is, dat de meldingen alleen horen te verschijnen wanneer je het stuur met beiden handen loslaat. Dus licht tegensturen, herpakken van het stuur of met beide handen het stuur verplicht vastpakken zou niet nodig moeten zijn om het systeem te laten weten dat je "nog aanwezig bent" om te voorkomen dat de meldingen verschijnen en uiteindelijk Emergency Assist zijn werk gaat doen. Het werkt in mijn ogen dus niet zoals bedacht en al helemaal niet zoals gewenst. Het biedt op deze manier niet meer, maar minder comfort, en ook nog eens minder veiligheid.
How to activate Travel Assist on your VW - YouTube:
Find out how to activate the Travel Assist on your Volkswagen , which combines Adaptive Cruise Control and Lane Assist, in this helpful tutorial video:
https://www.youtube.com/watch?v=Vnz9eA58snI
Digitaal Instructieboekje Golf 8 Variant over Travel Assist:
Vraag:
Heb of had jij deze klacht ook? Is dit bij jou opgelost? En op wat voor manier? Ik hoor het graag!