VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Polo, Lupo, Fox & UP!
  • Gebruikersavatar
#2850460
Lieve dames en heren,

mijn hobby Lupo is weer zonder problemen door de apk keuring gekomen. Heb er ondertussen een trekhaak op gemonteerd, grote beurt gegeven, remmen rondom vervangen en ben nu bezig aan het distributieset incl de waterpomp.

Daar heb ik een vraagje over, op het krukastandwiel zie ik het bultje waar hij mee op tijd gezet moet worden, maar ik zie ook een tandje waarbij het hoekje afgeschuind is. Waar dient deze voor? Heeft dat tandje ook iets met de timing te maken?

Lees het graag, liever een keertje extra vragen dan een keertje extra de kop reviseren :-D

Vriendelijke groet, Jean de Haan
#2850463
Het bultje is enkel bedoeld om de krukas riempoelie correct te monteren, hij kan er maar op 1 manier op namelijk. De schuine tand op de krukaspoelie is jouw merkteken. Ik heb het voor de zekerheid nagezocht en vond deze video. Het schijnt dat de 8v's en 16v's hetzelfde onderblok gebruiken...dit wist ik niet. Dus, de schuine tand moet gelijk staan met het 2v (2 kleppen per cilinder) merkteken op het blok. Als je auto probleemloos loopt, zou ik zelf een extra merkteken toevoegen. Dat doe ik altijd omdat ik het afdekkap niet 100% vertrouw.
JPMdeH vinden dit leuk
#2850465
ja.
krukaspoelie lupo.png
krukaspoelie lupo.png (271.16 KiB) 352 keer bekeken
Pas trouwens even op met de montage van de nieuwe spanrol, dat komt precies en als je dat niet goed doet en hij zit verkeerd dan raakt de riem iets en vreet ie de riem weg en dan ben je verder van huis.
JPMdeH vinden dit leuk
#2850469
Juul, Martijn, beide bedankt voor dit duidelijke antwoord. Gisteren was de twijfel plots aanwezig, mede door een filmpje op YouTube van een Polo waar ze dus het bultje als markeerpunt gebruikten. Weet alleen niet of het ook een AUD motor was. Ik heb even alles gelaten voor wat het was en a.s. woensdag als ik terug ben van het werk ga ik het monteren zoals jullie beschrijven.

Mijn dank is groot! (:
VW Caddy 2015

Goededag Lezers, Kan iemand mij helpen aan een ele[…]

Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]

Ik ben op zoek naar T20 schroeven voor het interie[…]