Pagina 1 van 1

❗️Opgelost: Golf 5 1.6 Fsi BLP - Foutcode 17439:008 (P1031) + motormanagement lampje

Geplaatst: 19 jul 2024 11:30
door robr
Goedendag,

Wij hebben een Golf V Hatchback (1K1) 1.6 FSI Benzine 115 PK , Motortype: BLP, bouwjaar 2004

Sinds langere tijd brandt er het oranje motorlampje met foutcode:
"17493:008 - Actief/statische - Klep voor inlaatspruitstukklep, luchstroomsturing Voorg. waarde n. ber. Onderaannemelijk"

Dit speelt al langer en wij hebben destijds na overleg met garage dit zo gelaten omdat de auto al wat ouder is en verder prima reed.

Nu de auto wellicht weggaat wil ik deze goed afleveren en de foutcode oplossen zonder daar veel geld aan uit te geven. Da's ook wel een leuke uitdaging nadat ik al de distributieketting met tandwielen etc. al heb vervangen van deze golf.

Ik ben minder bekend met de elektronica en vacuum systeem. Mijn eerste neiging was om gehele inlaatspruitstuk te demonteren etc. Maar garage geeft aan dat het wellicht kleiner is dan dat.

De vacuumpot bedient de stang als ik aan vacuumslang zuig. Ik kan niet goed zien of de aansluiting gebroken is. Moet je daarvoor de vacuumpot demonteren?

Heeft er iemand tips of een stappenplan om dit gestructureerd aan te pakken?

Groet

Re: Golf 5 1.6 Fsi BLP: Foutcode 17439:008 + motormanagement lampje

Geplaatst: 20 jul 2024 08:59
door robr
Update:
Stap 1:
Ik heb de code weer gereset en een stuk gereden. Tijdens het rijden kwam de melding niet terug. Na weer starten was het motorlampje er weer.

Stap 2:
Daarna rookpot gemaakt om het vacuüm systeem te controleren op lekken. Eerst slang 41 van koolstof filter naar solenoide (39) Daarna de slang die van solenoïde naar inlaathuis 1.
Geen lekkage in leidingen voor zover te zien behalve bij de gasklep, daar kwam veel rook uit, maar dat lijkt sowieso niet perfect af te dichten. Misschien moet ik daar een prop in doen om verder af te testen.

Stap 3:
Verder stekkers los gehaald van solenoïde (39 en 10 op de tekening) en weer vastgemaakt om zeker te zijn van goed contact.

Stap 4:
stangetje van vacuumpot (14) heen en weer bewogen. Klep mechanisme bewoog mee onderin. Als ik aan slangetje zuig dan beweegt het stangetje ook. Het is in ieder geval niet afgebroken.

Wat nu verder te doen?
Golf V vacuum systeem.jpg
Golf V vacuum systeem.jpg (176.89 KiB) 10235 keer bekeken

Re: Golf 5 1.6 Fsi BLP: Foutcode 17439:008 + motormanagement lampje

Geplaatst: 20 jul 2024 09:41
door robr
Video van stap 4:
https://youtu.be/wle360vKih0

De rooktester werkt:
https://youtu.be/2TDuju8F8No

De gasklep moet nog met een plug dicht gezet worden om het verdere systeem te testen.

Re: Hulp gevraagd: Golf 5 1.6 Fsi BLP - Foutcode 17439:008 + motormanagement lampje

Geplaatst: 20 jul 2024 22:44
door robr
Update 20-7:

Vandaag heb ik het gasklephuis schoongemaakt en twee magneetkleppen (nr 39 en 10 op de tekening) gecontroleerd. Beide werkten toen ik spanning op de contacten zette.

Magneetventiel 10: toen ik op de inlaat blies die naar de zijkant wijst, werd er lucht naar de binnenkant van de klep geleid. De onderste inlaat was dan gesloten, er kon geen lucht doorheen stromen. Toen ik spanning op de contacten zette, ging er lucht van onder naar de zijkant en omgekeerd.

Wat mij is opgevallen is dat slang nr. 12 in de tekening erg zacht was en gemakkelijk samengedrukt kon worden. Niet goed als er vacuüm in deze slang zit. Ik denk dat ik die voor de zekerheid ga vervangen...

Re: Hulp gevraagd: Golf 5 1.6 Fsi BLP - Foutcode 17439:008 + motormanagement lampje

Geplaatst: 21 jul 2024 09:25
door robr
Verdere tips of aanbevelingen zijn welkom 🙏🏻

Re: Hulp gevraagd: Golf 5 1.6 Fsi BLP - Foutcode 17439:008 (P1031) + motormanagement lampje

Geplaatst: 23 jul 2024 11:38
door robr
Opgelost!!!

Uiteindelijk bleek de oplossing simpel, zoals zo vaak.

De vacuümslang (nr 12 in de tekening) die van de luchtinlaat solenoïde (037906283C) naar het inlaatspruitstuk gaat was te slap geworden en klapte dicht wanneer er vacuüm op kwam te staan. Dat gaf uiteindelijk de foutmelding. Ander slangetje erop en opgelost! 🙏🏻

Het slangetje wat ik tussen mijn vingers heb is de oorzaak
IMG_5380.jpeg
IMG_5380.jpeg (402.85 KiB) 3383 keer bekeken
Hier zit het aan het inlaat spruitstuk. aan achterzijde zit daar een gleuf waardoor je met een kleine schroevendraaier de slang eraf kan halen. Niet te hard drukken! als deze pin afbreekt ben je erg ver van huis!
IMG_5390.jpeg
IMG_5390.jpeg (307.71 KiB) 3383 keer bekeken
Het slangetje los
IMG_5410.jpeg
IMG_5410.jpeg (427.89 KiB) 3383 keer bekeken