VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen ID3
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Paul65
#2848599
Ik heb mijn ID3 nu een week en geniet nog van elke rit behalve als ik op die binnenwegen kom die vroeger 80km/h waren en nu terug gebracht zijn naar 60km/h dmv brede suggestie stroken. Precies op 60km/h gaat de lane assist aan en begint de auto vrij aggressief terug te sturen als ik de suggestie strook op moet vanwege een tegenligger. Gevaarlijk in mijn ogen. Als het me nu zou lukken om precies 59km/h te rijden wordt de lane assist niet actief. Dat is dus niet doenlijk. Ook omdat de gemiddelde snelheid op die wegen meestal toch al boven de 60 zit en je door het overige verkeer (locals) wordt opgejaagd. Zou het niet mogelijk zijn om de lane assist pas op 80km/h te activeren? Op de snelweg mag de lane assist het namelijk van mij best doen.
#2848621
Lane assist veranderen kan volgens mij niet, maar je kan wel je limit controle instellen op 59 km/uur.
Dan rijd je nooit harder dan 59 km/uur.

Peter
door Paul65
#2848625
Dat is inderdaad ook een optie. Dat maakt me dan wel minder populair bij de lokale scheurneuzen maar dat is hun probleem. Via OBDeleven is het blijkbaar wel mogelijk om de auto te laten onthouden dat je de lane assist uitzet maar dat wil ik eigenlijk niet. Buiten de wegen met suggestie stroken is lane assist best nuttig. Helaas hebben we hier best veel van die wegen die kunstmatig versmald zijn met suggestie stroken sinds ze van 80 naar 60 gegaan zijn. Hopelijk ziet de overheid ook een keer in dat de wegbelijning rijhulpsystemen in de weg zit. Om nog maar niet te spreken over (ooit) autonoom rijden.
door Mari
#2848627
je kan het ook omdraaien, misschien moeten de fabrikanten hun rijhulpsystemen aanpassen aan de wegbelijning... heb namelijk het idee dat er behoorlijk veel verschillen zitten tussen de rijhulpsystemen van de verschillende merken... en wetende dat bij VW niet altijd alles even logisch verwerkt wordt in de software...
door Paul65
#2848628
Ik heb hiervoor een Toyota C-HR gehad en die stuurde lang niet zo aggressief terug als de ID3. Ik kreeg dus wel een duwtje maar daar was wel mee te leven.
Gebruikersavatar
door Antera
#2848711
Kan hem om coderen dat lane assist de stand onthoud waarin je hem hebt achter gelaten. Dan voorkom je dit wat makkelijker als je op veel van dit soort wegen rijd, Zie mijn website voor meer vcds-coding.nl
door Paul65
#2848853
Blijft zo'n aangepaste instelling (lane assist memory) behouden bij een software update van VW? Ik heb vandaag eens gereden met uitgeschakelde lane assist en wat is dat een genot. Geen tegenstribbelend stuur meer. Los daarvan vraag ik me af of, tzt, bij de APK gekeken wordt of lane assist niet telkens opnieuw geactiveerd wordt? Het is tenslotte een voorwaarde voor de 5 sterren van NCAP. Zit dus in de type goedkeuring.
Gebruikersavatar
door Antera
#2848859
Bij OTA update altijd. Heb ook bij dealer bezoeken zelden tot nooit gehoord dat dit terug zet
door Mari
#2848868
Paul65 schreef: 11 apr 2024 18:34 Blijft zo'n aangepaste instelling (lane assist memory) behouden bij een software update van VW? Ik heb vandaag eens gereden met uitgeschakelde lane assist en wat is dat een genot. Geen tegenstribbelend stuur meer. Los daarvan vraag ik me af of, tzt, bij de APK gekeken wordt of lane assist niet telkens opnieuw geactiveerd wordt? Het is tenslotte een voorwaarde voor de 5 sterren van NCAP. Zit dus in de type goedkeuring.
https://news.mgmotor.eu/nl/wat-zijn-de- ... oordeling/

Dat een auto 5 sterren heeft zegt niets over de uitrusting specifiek... lees het stukje direct onder de uitleg wat die 5 sterren behelst eens door... APK staat geheel los van de NCAP...
door Paul65
#2848883
Gelukkig! In ieder geval in mijn regio Z-O Brabant is lane assist echt een ramp. Vroeg of laat zal de wegbeheerder ook wel doorkrijgen dat de wegbelijning anders moet voor rijhulp assistenten maar ik vrees dat het eerder laat dan vroeg zal zijn. Tot die tijd mag de mijne uit staan.
Gebruikersavatar
door Antera
#2848921
dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto productenten moeten daar iets aan doen :-)
door Paul65
#2848937
Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost, binnen de lijntjes houden. Maar als die lijnen niet goed staan heb je al minimaal Ai nodig om een beslissing te nemen of niet je alsnog over de streep mag. En uiteraard ook camera systemen die de echte rand van de weg kunnen onderscheiden van de wegbelijning. Het is ook vooral in Nederland dat we die psychologische wegversmallingen hebben. Bij de overgang van 80 naar 60 waren die lijnen snel genoeg gezet.

Voor dit moment lijkt me de oplossing vrij eenvoudig. Lane Assist gaat precies bij 60 aan en het probleem speelt vooral op 'nieuwe' 60 wegen. Geef een beetje marge voordat lane assist aan gaat. Zeg 65km/h. Als je dan braaf rond de 60 gaat rijden heb je geen last.

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]