VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
door Duijf58
#2848303
Hallo allemaal,

De ventilator van mijn Golf IV (2000) hapert: soms doet hij het een tijdje, dan weer niet. Als de ventilator het doet, dan functioneren alle vier de snelheden van de draaischakelaar; doet ie het niet, dan functioneert geen enkele stand.

Heeft iemand hier ervaring met deze storing? Met een aanstaande APK is dit een afkeur... :-/

Grtz, Rob
Gebruikersavatar
door JUUL
#2848307
Indien echt noodzakelijk voor de apk....een 12v losse ventilator op het dash moet voldoende zijn voor de ontwasseming van de voorruit.

Het probleem kan aan de schakelaar zelf liggen, aan de bedrading/connectoren of mss ook het kachelmotor weerstand. Het weerstand bevindt zich achter het dashboardkastje in de buurt van de aanjagermotor. Zie onderstaande afbeeldingen (onderdeel nr 28).

P.S: Bij een defecte weerstand zou stand 4 het altijd moeten doen. Dus misschien is het toch de draaiknop of de verbinding tussen de twee.

Afbeelding
Afbeelding
Duijf58 vinden dit leuk
door Duijf58
#2848333
Dag Juul,

Dank je wel voor je antwoord en het montageschema. Ik denk niet dat het aan de voorschakelweerstand ligt, want alle ventilatorstanden doen het. Ik vermoed zelf ook een slecht contact. Dus dat wordt wellicht meten, maar dan moet ik achter het dashboard en dat is een flinke klus, denk ik?

Aan een losse ventilator (als tijdelijke oplossing) heb ik nog niet gedacht. Volgens mij is een defecte ventilator een afkeurpunt voor de APK... Enfin, we gaan het zien, want ik ga zo naar de garage voor de keuring. Fingers crossed... 🤞🤞🤞
door Duijf58
#2848344
Dag Juul,

Ik ga er maar vanuit dat de storing wordt veroorzaakt door een slechte connector in het circuit van de ventilator. Om dat door te kunnen meten, is nogal wat uitbouw nodig, zie ik op YouTube-fimpjes. Ik heb geen werkplaatshandboek en bedradingsschema. Is dat ergens te downloaden? Waar haal jij je plaatjes vandaan?

Grtz, Rob
door Duijf58
#2848348
Duijf58 schreef: 02 mar 2024 18:08 Hallo allemaal,

De ventilator van mijn Golf IV (2000) hapert: soms doet hij het een tijdje, dan weer niet. Als de ventilator het doet, dan functioneren alle vier de snelheden van de draaischakelaar; doet ie het niet, dan functioneert geen enkele stand.

Heeft iemand hier ervaring met deze storing? Met een aanstaande APK is dit een afkeur... :-/

Grtz, Rob
De Golf is APK-goedgekeurd! De ventilator werkte op het moment dat het nodig was... :-D En daarna stopte hij er weer mee. Ik bedacht dat het probleem wellicht wordt veroorzaakt door versleten koolborstels. Dat zal ik moeten uitsluiten. Koolborstels kunnen 180° worden gedraaid; vervangen is wellicht beter. Weet iemand op voorhand waar deze koolborstels verkrijgbaar zijn?

Grtz, Rob

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]