VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
#2848231
Hallo,

ik bracht zopas een oude Passat terug in het verkeer, het betreft een TDI 66 kw break van '98. Koppeling en een cardan werden vervangen, probleem met de deur links achter die niet meer open ging opgelost, en de raam mechaniek rechts vanvoor werd ook vervangen.

Nu rest nog lakschade en een aantal rubbers om te vervangen, en een deel 'praktische probleempjes':

*Als ik de auto met de sleutel ontgrendel, aan de koffer of aan de voordeur kant bestuurder (andere deur nog niet getest), gaan de twee elektrische ruiten (vooraan, dus) open. Een bekend euvel bij Volkswagen?
*Met het knopje aan de kant van de bestuurder kan je de ruit in de deur aan de passagierskant niet naar beneden laten gaan, enkel naar boven, of je nu naar boven duwt of naar beneden.
*De naald van de toerenteller beweegt maar staat op compleet de verkeerde plaats.
*De naald van het brandstofniveau staat ook verkeerd, geeft veel minder aan dan er in de tank zit.
*Het kleine rode display werkt niet.

Ik kan me voorstellen dat er eerder meldingen waren van gelijkaardige problemen maar vind toch niet direct iets terug en aangezien ze wel eens gerelateerd zouden kunnen zijn leek het me een goed idee dit topic te starten.
Ik ken één en ander van electriciteit maar heb weinig ervaring met elektrische/elektronische systemen in auto's, en ben benieuwd of ik hier tips zou kunnen krijgen die me op weg helpen...

Alvast bedankt!
#2848234
brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *Als ik de auto met de sleutel ontgrendel, aan de koffer of aan de voordeur kant bestuurder (andere deur nog niet getest), gaan de twee elektrische ruiten (vooraan, dus) open. Een bekend euvel bij Volkswagen?
Bedoel je dat de ramen open gaan door enkel het slot te bedienen? De meeste VW's vanaf 1998 zijn standaard voorzien van comfort sluiting. Door de sleutel (of de knop van de ab) iets langer vast te houden in open/dicht stand gaan de ramen ook mee open/dicht. Als iets er niet klopt, vermoed ik een defecte slotcilinder. Zo niet, kan de comfortmodule wel eens problemen geven. Deze bevindt zich in het voetruim van de bestuurder onder het tapijt. De module kan onder water komen te zitten door een ontwerpfout, al helemaal als je een dakraam hebt. Hierdoor corroderen de verbindingen en gaan je sloten en ramen 'spoken' door kortsluiting of slecht contact. Controleer of alles onder het tapijt op vocht of slechte verbindingen.

brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *Met het knopje aan de kant van de bestuurder kan je de ruit in de deur aan de passagierskant niet naar beneden laten gaan, enkel naar boven, of je nu naar boven duwt of naar beneden.
Waarschijnlijk een defecte schakelaar. Probeer de stekker van de bijrijderskant in een andere schakelaar, als het raam dan goed werkt heb je de boosdoener te pakken.

brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *De naald van de toerenteller beweegt maar staat op compleet de verkeerde plaats.
*De naald van het brandstofniveau staat ook verkeerd, geeft veel minder aan dan er in de tank zit.
*Het kleine rode display werkt niet.
Ik denk dat je beter een andere teller kan fixen. Let op, de nieuwe teller moet wel ingeleerd worden anders rijdt je auto niet meer. Zorg ervoor dat je de pincode hebt van de nieuwe teller.
brainmess vinden dit leuk
#2848235
JUUL schreef: 26 feb 2024 19:45
brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *Als ik de auto met de sleutel ontgrendel, aan de koffer of aan de voordeur kant bestuurder (andere deur nog niet getest), gaan de twee elektrische ruiten (vooraan, dus) open. Een bekend euvel bij Volkswagen?
Bedoel je dat de ramen open gaan door enkel het slot te bedienen? De meeste VW's vanaf 1998 zijn standaard voorzien van comfort sluiting. Door de sleutel (of de knop van de ab) iets langer vast te houden in open/dicht stand gaan de ramen ook mee open/dicht. Als iets er niet klopt, vermoed ik een defecte slotcilinder. Zo niet, kan de comfortmodule wel eens problemen geven. Deze bevindt zich in het voetruim van de bestuurder onder het tapijt. De module kan onder water komen te zitten door een ontwerpfout, al helemaal als je een dakraam hebt. Hierdoor corroderen de verbindingen en gaan je sloten en ramen 'spoken' door kortsluiting of slecht contact. Controleer of alles onder het tapijt op vocht of slechte verbindingen.
De auto heeft een tijdlang buiten gestaan en er waren duidelijk wat vocht problemen. Dit zou het dus best wel eens kunnen zijn, bedankt voor de uitleg!
Overigens werkten de ruitenwissers aanvankelijk niet naar behoren, na een half uur rijden of zo (met verwarming op, lucht van buiten) ging dit probleem wel weg. Wat me doet vermoeden dat ook daar vocht de boosdoener was.
JUUL schreef: 26 feb 2024 19:45
brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *Met het knopje aan de kant van de bestuurder kan je de ruit in de deur aan de passagierskant niet naar beneden laten gaan, enkel naar boven, of je nu naar boven duwt of naar beneden.
Waarschijnlijk een defecte schakelaar. Probeer de stekker van de bijrijderskant in een andere schakelaar, als het raam dan goed werkt heb je de boosdoener te pakken.
Ook een goede tip, dat kan ik zeker eens proberen.
JUUL schreef: 26 feb 2024 19:45
brainmess schreef: 26 feb 2024 16:40 *De naald van de toerenteller beweegt maar staat op compleet de verkeerde plaats.
*De naald van het brandstofniveau staat ook verkeerd, geeft veel minder aan dan er in de tank zit.
*Het kleine rode display werkt niet.
Ik denk dat je beter een andere teller kan fixen. Let op, de nieuwe teller moet wel ingeleerd worden anders rijdt je auto niet meer. Zorg ervoor dat je de pincode hebt van de nieuwe teller.
Daar vreesde ik eigenlijk een beetje voor. Tja het is een 'budget' projectje, althans voorlopig... tenzij ik ergens bij een auto afbraak één kan recupereren (maar dan zit je dus met dat pin code probleem, vermoed ik) ga ik eens kijken wat ik kan doen met OBD2 + RealDash (of een andere app). Ik heb een cheapo bluetooth dongle, de connectie werkt maar zoals te verwachten viel zit er wel redelijk wat vertraging op. Moet nog testen of bijv. het brandstofniveau correct uitgelezen kan worden etc. Zaken als huidig/gemiddeld brandstof verbruik, of andere zaken die eventueel op het display weergegeven worden zouden ook leuk zijn, maar zijn minder belangrijk.
#2848350
Dat de ramen open gingen kwam inderdaad door de comfort sluiting, en was dus geen probleem op zich, behalve tussen de sleutel en mijn schoenzolen in dan. :laugh:
It's not a bug, it's a feature :-) .

Ben nog met Realdash bezig geweest, maar spijtig genoeg is op m'n Passat de parameter id voor brandstofniveau niet beschikbaar via OBD. Bij sommige merken/modellen is dat blijkbaar wel het geval. Volgende wat ik kan proberen is een andere/betere adapter voor op de OBD poort, zoals een OBDLink, die de hele can bus uit kan lezen, Realdash kan daar goed mee om.
Gesteld dat info over brandstof niveau beschikbaar is op de can bus , maar ik veronderstel/hoop dat dat wel zo is.

Nu ja goed, het idee is eigenlijk om er op een makkelijke manier achter te geraken of de sensor dan wel de wijzerplaat het probleem is, en misschien kan ik beter eens proberen die sensor te inspecteren.
Is die makkelijk bereikbaar? En werkt dat met een vlotter? Een kameraad van me, die veel van auto's kent, dacht van wel.

Weet er trouwens iemand of er ergens een service manual te downloaden is voor mijn Passat (Variant, 3B5, 1900 TDI, 66kw, 1998)?
#2848392
Het 'can' protocol gebruikt op de Passat 3 is blijkbaar kw-1281. Proprietair, en slecht gedocumenteerd, maar als ik het goed begrijp wel reverse engineered.

Er is veel info te vinden online maar ondertussen zie ik met al die protocollen, adapters, software, ... door het bos de bomen niet meer. Moest er iemand meer info hebben hoor ik het graag; ik heb ook op het tdiclub forum de vraag eens gesteld aangezien OBD/CAN stuff daar wel vaker besproken lijkt te worden:
https://forums.tdiclub.com/index.php?th ... ns.532780/

De originele wijzerplaat vervangen zou op zich toch wel eens de interessantere optie kunnen zijn, weet iemand wat een originele kost, of dat er misschien goede aftermarket modellen zijn? De pin code invoeren, dat zal dan moeten via VCDS of eventueel kw1281test (https://forums.tdiclub.com/index.php?th ... ve.509151/ )?

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]