VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Polo, Lupo, Fox & UP!
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2847409
Hallo! Ik heb sinds kort een VW Polo uit 2000 met Climatronic. Nu in de winter is de airco voor koeling uiteraard niet noodzakelijk maar ik begreep dat het wel goed is om de airco af en toe te gebruiken zodat deze goed blijft functioneren. De Climatronic heeft als laagste waarde 18ºC en vervolgens (door nog 1 keer op knop met blauwe blokje te drukken) LO (17ºC?). Maar als de binnentemperatuur onder de 17ºC zal deze waarschijnlijk niet aanspringen? Is er nog een andere manier of instelling waardoor ik alsnog de airco actief krijg?
#2847420
... climatronic gewoon op automatisch laten staan, bijvoorbeeld op 21 graden... zo lang ik climatronic heb zijn ze nooit van de auto stand af geweest....
#2847421
Dank voor reply Mari.
Maar.. als je 'm auto hebt op 21º en het is binnen bijvoorbeeld 14º, dan slaat airco toch niet aan om te koelen?
Maar goed, ik ben niet heel bekend met airco's moet ik eerlijk zeggen, dit is pas de eerste auto waar er 1 in zit.
#2847436
Van internet:

Sommige auto’s zijn uitgerust met een airconditioningsysteem dat als verwarming kan fungeren. Dit soort airconditioningsystemen wordt ‘dual-zone airconditioning‘ of ‘automatische airconditioning‘ genoemd. Hiermee kan de temperatuur in de auto worden geregeld door de lucht zowel te koelen als te verwarmen.

In dit geval gebruikt de airconditioning dezelfde onderdelen als die voor de koeling, maar dan in omgekeerde modus. Dit proces is mogelijk dankzij een speciale terugslagklep en een regelsysteem waarmee de richting van de warmtestroom kan worden gewijzigd. Airconditioning met twee zones kan een verwarming gebruiken om de lucht op te warmen voordat deze in de cabine wordt gebracht.

Bij auto’s die zijn uitgerust met dual-zone of automatische airconditioning kun je de gewenste temperatuur instellen en het systeem zorgt er dan zelf voor dat die temperatuur behouden blijft, of het nu gaat om koelen of verwarmen. Als je de optie ‘AUTO’ ziet op het paneel van de airconditioning, betekent dit dat het systeem de werking van de airconditioning automatisch aanpast om de temperatuur in de auto op het door jou geselecteerde niveau te houden.
#2847455
Bij airco of climatronic wordt het aangeraden om deze altijd aan te zetten. Bij herfst en winterse omstandigheden helpt dit overigens bij het ontwasseming van de ruiten wegens de droge lucht die wordt uitgeblazen. Bij climatronic gaat de airco volgens mij pas uit zichzelf uit wanneer er een sneeuwvlok in het display scherm verschijnt, dus als het vriest.
#2847456
Airco staat niet voor air cooling, maar voor air conditioning. Het heeft weinig met de (buiten) temperatuur te maken.

De airco kan bij koude temperaturen ook ontvochtigen bijvoorbeeld. Handig als je ramen zijn aangeslagen.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]