VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
#2846546
Goedenavond forummers,

Ik ben in het bezit van een Golf 4 1.6 16V (motorcode AUS).
Nu Ik ben op zoek naar raad / advies bij onderstaand probleem:

- Bij koude start moeizaam aanslaan en bij (iets) gas geven valt die stil.
- Enorm veel (witte) rook ontwikkeling uit de uitlaat, zowel bij koude en warme motor.
- Motor stottert / schokt met doorrijden / opschakelen, alleen bij “volgas” pakt die redelijk vermogen en kan je doorrijden, maar rookt dan enorm.

Ik heb de auto uitgelezen ondanks dat deze geen storingen aangeeft op het instrumentenpaneel:

- Lambda sensorverwarmingscircuit B1 S1 elektrische storing.
- Lineaire O2 sensor - referentiespanning - open circuit.

Zelf heb ik al een en ander aan onderzoek gedaan op internet en de forums, maar krijg de volgorde niet helemaal helder. Vandaar jullie hulp gevraagd.

- Gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren?
- EGR klep schoonmaken?
- Carter ventilatie / ontluchting probleem?
- Bougies / bobine probleem?

Graag hoor ik of jullie wellicht soortgelijke problemen / oplossingen hebben gehad.

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,
Dominic
#2846548
... wat denk je ervan om te beginnen met de gevonden fouten? Als sensoren in een inlaat of uitlaat traject niet de juiste waardes geven gaat de boordcomputer van alles bijsturen... Dat er nog geen lampje is gaan branden zal te wijten zijn dat alles nog net binnen de grenzen valt.

Je kan er van alles bij gaan halen omdat je daar toevallig op internet wat over leest... maar de harde waarheid zijn de dingen die bij uitlezen zijn aangetroffen... Twijfel je daar aan, wis ze dan, ga stukje rijden en kijk daarna wat er terug komt...
#2846551
Dank voor jullie reacties.

Als antwoord op de vraag van @Mari: Ik heb deze storingen uitgelezen die ik benoemd heb in mijn vorige bericht en vervolgens gewist. Deze stonden er nog in en zijn tot op heden nog niet teruggekomen. Helaas blijft het probleem zelf tot op heden nog gewoon aanwezig en zit daar ook geen verandering in.
Het is het ergste wanneer de motor helemaal koud is. In principe slaat hij dan helemaal niet aan. Pas na de 3e keer (en vaak ietwat gas bijgeven) slaat die aan. Dan blijft die gewoon stabiel lopen, maar op het moment dat ik iets gas probeer te geven (al is dat stilstaand) begint die te rommelen en slaat die af.

@JUUL Ik heb wel wat gelige sludge op de oliedop zitten, al is dit niet heel extreem. KVS reservoir lijkt schoon en de vloeistof is gewoon rood van kleur. De peilstok heeft overigens geen geen gele sludge erop zitten. Kan ik hierin wellicht nog meer controleren?

Ik ben in het bezit van een HEX-V2 kabel met VCDS, deze heb ik nog niet aangesloten gehad, maar wellicht kan ik hier meer mee zien dan de algemene uitleeskasten, naast wat er al uitgekomen is geweest? Moet ik nog ergens specifiek naar kijken in VCDS?

Alvast dank voor jullie reacties weer!
#2846553
dompiv schreef: 29 okt 2023 02:01@JUUL Ik heb wel wat gelige sludge op de oliedop zitten, al is dit niet heel extreem. KVS reservoir lijkt schoon en de vloeistof is gewoon rood van kleur. De peilstok heeft overigens geen geen gele sludge erop zitten. Kan ik hierin wellicht nog meer controleren?
Sludge is zeker een aanwijzing van een lekke koppakking, maar ook van korte afstanden rijden. Er is een redelijk goedkope en snelle manier om uit te sluiten of de koppaking lek is. Klik hier voor de video, al weet ik niet zeker waar je zoiets in NL koopt. Of je kunt het koelsysteem op druk (laten) zetten. Hiermee herken je ook een lekkage.
#2846563
@JUUL Wederom dank voor je advies. Ik heb dit na laten zien bij een kennis monteur van mij en die heeft het koel systeem op druk gezet. Hier kwamen geen lekkages of indicaties uit voort die wijzen op een lekke koppakking. Net zoals jij, vertelde hij dat deze types golf er wel bekend om staan dat bij korte afstanden of niet tijdig verversen van deze olie deze sludge ontstaat.

Tot op heden nog niet verder kunnen komen met het probleem. Ik zal vandaag de bougies eens eruit gaan halen om deze eens na te zien op vervuiling of defecten.
Tevens zijn ze eerder benoemde storingen nog niet teruggekeerd.
#2846564
Op zich wel goed nieuws dan. Me een lekke koppakking ben je je auto een paar dagen en een paar honderd euro kwijt.

dompiv schreef: 28 okt 2023 22:01 - Lambda sensorverwarmingscircuit B1 S1 elektrische storing.
- Lineaire O2 sensor - referentiespanning - open circuit.
Deze storingen zijn weg zei je? Anders zou ik me hier verder in verdiepen.

dompiv schreef: 28 okt 2023 22:01 - Gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren?
- EGR klep schoonmaken?
- Carter ventilatie / ontluchting probleem?
- Bougies / bobine probleem?
Als je dit nog niet hebt gedaan, zou ik het nog gerust doen. Los van het feit dat het probleem ermee opgelost wordt of niet (zou mooi zijn) zal je auto sws beter gaan lopen, minder uitlaatgassen en zuiniger worden in verbruik. Dus sws aan te raden.

Verder heb ik niets gehoord over de katalysator. Als deze verstopt raakt of niet optimaal werkt kan het ook allerlei problemen geven, al vind ik dit nogal ver gezocht bij jou verhaal...maar je weet maar nooit.
#2846565
@JUUL Vanochtend heb ik een flink stuk gereden om eens te kijken wat die nu deed. Nog steeds moeizaam starten bij koude motor en gelijk haperen / inhouden bij rustig gas geven. Ook de storingen van de lambdasonde die eerder benoemd zijn kwamen beide weer terug, al brand er nog steeds geen motormanagement lampje oid.

Ik kreeg de tip om de EGR klep eens af te koppelen om te kijken of dat verschil maakte... En wat denk je?! Hij rijdt na wat haperingen in het begin weer "stabiel" door! Geen haperingen meer voelbaar en na nog een rondje is zowat alle dikke witte rook verdwenen. Ook (na wissen) zijn de lambdastoringen verdwenen en tot op heden niet teruggekomen.

Alles wijst erop dat de EGR klep dus in ieder geval niet goed zijn werk doet, lees kapot, is.
Voordat ik een gebruikte ga bestellen, zou ik graag willen weten of jij @JUUL hetzelfde zou doen?

Tevens zit ik ook alsnog te denken aan nieuwe olie met oliefilter, nieuwe bougies en het gasklephuis te reinigen.
Nadat de auto weer beter liep zoals hierboven beschreven heb ik de olie op peil gebracht voor nu (stond net iets boven MIN).
Ook wil ik nog even testen wanneer de auto helemaal afgekoeld is of die dan nog steeds in een keer / normaal start zoals die nu telkens doet zonder EGR.

Graag hoor ik jouw advies hierin.
Alvast bedankt!

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]