VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door Stefan92
#2846143
Beste Forumleden.

Sinds mei dit jaar eigenaar van een VW Touran 5T1 1.4 TSI DSG bj 2018 bij aanschaf 126000 km. Helaas ervaar ik een trilling in de auto welke vrij storend is, en waarvoor ik uiteraard deze auto niet heb gekocht.

Trilling is vanaf ca. 80km/h in het stuur te voelen. Het lijkt erop alsof de wielen niet goed gebalanceerd zijn. Vanaf ca. 130km/h begint de auto tijdens acceleratie hefig te trillen. Dit voel je door de hele auto heen. Indien je gas los laat dan is dit vrijwel direct verdwenen, echter blijft het schudden in het stuur aanwezig. ook als je de auto tijdens rijden in N zet blijft stuur schudden/slingeren. Ik heb het idee dat de trillingen erger worden naarmate je langer met de auto rijdt. Net alsof het iets is wat erger wordt naarmate het warmer wordt.

Wat is er gebeurt aan de auto:
- 4x nieuwe banden (michelin crossclimate 2)
- Na monteren banden nog 2x laten balanceren.
- Onder garantie is koppeling en vliegwiel vervangen (garage dacht dat de trilling hier weg kwam).

Garage heeft op dit moment niet direct een oplossing. Ook ik weet zo niet waar we verder moeten zoeken. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad, en de oplossing weten?

In de volgende link zie je de trilling die optreedt bij accelereren: https://www.youtube.com/watch?v=9OavTTquHxs.
#2847050
Helaas geen reactie mogen ontvangen op het forum. Auto is nogmaals naar de garage geweest en deze hebben niets kunnen vinden. Hun vermoeden was dat de naven vervuild waren en dat de wielen opnieuw geballanceerd moesten worden. Het balanceren was echter al 3x gedaan en hierbij is geen reden gevonden om de naven schoon te maken. Ik heb zelf voor de zekerheid de naven aan de voorzijde nog schoongemakt en de velgen ook. Dit had zoals verwacht geen effect. Uiteindelijk is besloten door de garantie firma Autotrust bv. om de auto te laten onderzoeken door Autodiagnose Twente. Hier is de auto bijna anderhalfe week geweest om trillingen te meten en te lokaliseren. Uiteindelijk was de diagnose dat de binnenste homokineet van de rechter aandrijfas deze trilling veroorzaakt (99% zekerheid). Op dit moment wordt door mijn eigen garage een nieuwe aandrijfas besteld. Tevens gaf Stephen van autodiagnose Twente aan dat het ook beter was om de motorsteun aan de rechterzijde te vervangen, deze is doordat er al geruime tijd met een "kapotte" homokineet wordt gereden ook slecht geworden. ook deze is besteld. Zodra de onderdelen zijn gemonteerd (staan in backorder). Zal ik hier een update plaatsen.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]