VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2840333
Hoi,

Ik heb een probleem met mijn golf 4 1.8 20v 1998 motorcode AGU.
Soms start hij slecht, soms loopt hij slecht stationair.

Probleembeschrijving:
Slecht starten
Hij start goed, of slecht, op willekeurige momenten (koud en warm).
Als hij slecht start gaat dat als volgt: Je start de motor door de sleutel om te draaien, loopt heel kort (minder dan een seconden) en voor je de sleutel terugdraait valt hij weer uit.

Ik krijg de auto dan wel gestart door de sleutel langer vast te houden, het volgende gebeurd dan:
Motor slaat even aan (net zoals hierboven omschreven), en daarna hoor je de startmotor lopen, na ongeveer 3 seconden startmotor slaat de motor aan, maar alleen als je het gaspedaal ingedrukt houdt.

Slecht stationair
Willekeurige momenten
Op de snelweg rijdt de auto prima, maar mist wel turbodruk (ik heb circa 0,2-0,3 bar; noodloop? Heel af en toe heb ik wel turbodruk van circa 0,7 bar)
Als ik dan moet stoppen voor een stoplicht, dan valt het toerental terug naar ca 600 tpm, en soms daarna uit. Dit gebeurt vrij vlot, waardoor ik met gas bij de toeren weer omhoog kan helpen, of de auto corrigeert zichzelf. Als de auto uitvalt, start deze vervolgens heel slecht (zie probleem 1). Soms knippert het accu lampje als hij onder de 600tpm komt. (maar waarschijnlijk zit er vertraging op de teller en het daadwerkelijk aantal toeren).

Er branden geen lampjes op het dashboard, lampjes werken wel.

De problemen spelen ongeveer sinds november, en zijn sindsdien erger geworden (eerst was het 1x per week dat de auto moeilijk startte, nu is het 7 van de 10 keer).

Geprobeerd tot nu toe en uitlezen
Toen de eerste 2 weken dit probleem optrad, heb ik daarna onderhoud uitgevoerd, dit was nodig, maar heeft het probleem niet verholpen of verminderd:
Luchtfilter, interieurfilter, bougies

Uitgelezen op 4-11-2022, alle foutcodes gewist, om schoon te beginnen. Voor deze uitlezing is het 2+ jaar geleden dat de auto voor het laatst is uitgelezen.
muv de 16487 Mass Air Flow Sensor en 00544 Maximum Boost Pressure Exceeded zijn geen van de onderstaande meldingen teruggekomen in de afgelopen 3 maanden.
Hieronder toch even voor achtergrondinfo:
Spoiler!
00544 Maximum Boost Pressure Exceeded
35-10 - - - Intermittent
16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high
P0103 - 35-00 - -
00515 Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
17973 Throttle Actuator (J338) Lower Stop not Reached
P1565 - 35-10 - - - Intermittent
17967 Throttle Valve Control part (J338) Fault in basic settings
P1559 - 35-10 - - - Intermittent
00282 Throttle Position Actuactor (V60)
27-10 Implausible Signal - Intermittent
18259 Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
P1851 - 35-10 - - - Intermittent


Uitgelezen: 7-11-2022, nadat de problemen zich een aantal keren hebben voorgedaan.
16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -
00544 Maximum Boost Pressure Exceeded 35-10 - - - Intermittent

Op basis hiervan Luchtmassameter losgekoppeld, hiermee traden de problemen minder op (en minder erg), maar was het niet weg.
Op dit moment de LMM en gasklephuis voorzichtig schoongemaakt, laten drogen en teruggebouwd.
Gasklephuis opnieuw ingeleerd.

Uitgelezen: 22-11-2022
Alleen: 16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -

Als ik met afgekoppeldel LMM rij, krijg ik de melding Mass Air Flow Sensor (G70): signal too low, wat logisch is natuurlijk.

Begin december
Heb ik 2 gebruikte bobines gekocht, en heb ik deze geplaatst op cil 1 en 2. Geen verschil. Ik kan deze nog eens wisselen met cil 3 en 4, maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit.

In januari even pauze van dit probleem gehad, omdat ik nog wat dingen moest oplossen voor de apk, maar inmiddels weer apk goedgekeurd.

Kort filmpje van het stationair probleem:

Ik ga er vanuit dat de 2 problemen dezelfde oorzaak hebben.
Wie kan me in de goede richting helpen?
#2840338
Ik twijfelde tussen gasklephuis en lmm, en de melding van turbodruk, gezien de foutcodes die er nog in stonden. Misschien dat er een achterliggend probleem is.
Bobines willen ook wel eens kapot gaan, en die waren niet heel duur om te vervangen, die heb ik nu op voorraad liggen, voor als er in de toekomst een sneuvelt.
Zojuist LMM besteld, zodra ik die heb ingebouwd zal ik een update posten.
#2845090
Hey Jeroen,

Er gaat hier een hoop mis!
Als ik het zo lees en hoe je het omschrijft geef je zelf ook al aan dat er foutcodes zitten op de luchtmassameter zitten.
Ik zie dat het een 1.8T AGU is, dit zijn wel echt de simpelste motoren.
Hier kan dus echt bijna niks fout gaan, gaat er iets fout kan het nooit aan veel liggen omdat er amper elektronica op zit.
Als je de luchtmassameter loskoppelt zijn de problemen minder en als je de luchtmassameter weer aansluit zijn de problemen weer erger, dan weet je toch eigenlijk al gelijk waar de fout hem in zit?
Ik zou zeggen zet er een nieuwe bosch luchtmassameter op en je kunt weer zonder problemen plezier hebben van je auto.

Voor de rest zou ik gelijk stoppen met het gebruiken van gebruikte bobines & bougies.
Op zulke dingen moet je gewoon niet besparen het is ten slotte een 1.8T en die zijn in onderhoud heel goedkoop.

En het opnieuw inleren van je gasklephuis heeft weinig zin als je een gasklephuis met gaskabel hebt ;-)
Er zijn mensen die beweren dat je het gasklephuis van zo een 1.8T AGU opnieuw kan inleren maar dit is totale waanzin want je ziet letterlijk de gaskabel lopen.
Ja er zit ook een sensor op het gasklephuis maar dit is een gasklepstandsensor die kijkt alleen hoe je gasklephuis staat.
Deze kun je niet opnieuw inleren etc, die ken je enkel vervangen :-).

Als je er niet mee uitkomt kun je me altijd op instagram contacteren en kan ik even met je verder kijken.

Instagram: Thimo.R33
Mari vinden dit leuk
#2845666
Ik was hier op zoek naar het antwoord op het probleem van degene die het topic begon en hoop dat diegene nog een conclusie zal schrijven, en tegelijkertijd wil ik even tackelen wat hierboven geschreven staat.

Een 1.8t AGU heeft inderdaad een gasklephuis met een gaskabel die WEL ingeleerd kan en moet worden nadat deze gereinigd of vervangen is. Ja er zit een kabel aan maar dat heeft ermee te maken dat het een semi-automatisch gasklephuis is. De stand van de klep wordt namelijk dmv de potentiometer in het gasklephuis doorgegeven aan de ecu en die regelt de stationair regeling doordat er een klein motortje in zit. Als je met uitleesapparatuur de basisinstellingen opnieuw configureert zul je ook zien dat het gasklephuis zich calibreert en dus beweegt zodat ie de uiterste standen juist opgeslagen heeft.

De golf 3 2.0 ADY en vergelijkbare motoren hadden al deze gasklephuizen die ingeleerd moesten worden omdat er dan geen aparte stationair regeling meer nodig was. Genoeg (originele) werkplaatshandleidingen geven dit ook aan en voor andere mensen die deze topics door zullen lezen is het belangrijk om de juiste informatie te ontvangen dus hierbij mijn deel (bij de Gerrit Speek website staat hier ook genoeg over geschreven als mensen het na willen zoeken).

Nogmaals, ben benieuwd of de topic starter het probleem gevonden heeft! :-D
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]