- 25 jan 2023 22:51
#2840333
Hoi,
Ik heb een probleem met mijn golf 4 1.8 20v 1998 motorcode AGU.
Soms start hij slecht, soms loopt hij slecht stationair.
Probleembeschrijving:
Slecht starten
Hij start goed, of slecht, op willekeurige momenten (koud en warm).
Als hij slecht start gaat dat als volgt: Je start de motor door de sleutel om te draaien, loopt heel kort (minder dan een seconden) en voor je de sleutel terugdraait valt hij weer uit.
Ik krijg de auto dan wel gestart door de sleutel langer vast te houden, het volgende gebeurd dan:
Motor slaat even aan (net zoals hierboven omschreven), en daarna hoor je de startmotor lopen, na ongeveer 3 seconden startmotor slaat de motor aan, maar alleen als je het gaspedaal ingedrukt houdt.
Slecht stationair
Willekeurige momenten
Op de snelweg rijdt de auto prima, maar mist wel turbodruk (ik heb circa 0,2-0,3 bar; noodloop? Heel af en toe heb ik wel turbodruk van circa 0,7 bar)
Als ik dan moet stoppen voor een stoplicht, dan valt het toerental terug naar ca 600 tpm, en soms daarna uit. Dit gebeurt vrij vlot, waardoor ik met gas bij de toeren weer omhoog kan helpen, of de auto corrigeert zichzelf. Als de auto uitvalt, start deze vervolgens heel slecht (zie probleem 1). Soms knippert het accu lampje als hij onder de 600tpm komt. (maar waarschijnlijk zit er vertraging op de teller en het daadwerkelijk aantal toeren).
Er branden geen lampjes op het dashboard, lampjes werken wel.
De problemen spelen ongeveer sinds november, en zijn sindsdien erger geworden (eerst was het 1x per week dat de auto moeilijk startte, nu is het 7 van de 10 keer).
Geprobeerd tot nu toe en uitlezen
Toen de eerste 2 weken dit probleem optrad, heb ik daarna onderhoud uitgevoerd, dit was nodig, maar heeft het probleem niet verholpen of verminderd:
Luchtfilter, interieurfilter, bougies
Uitgelezen op 4-11-2022, alle foutcodes gewist, om schoon te beginnen. Voor deze uitlezing is het 2+ jaar geleden dat de auto voor het laatst is uitgelezen.
muv de 16487 Mass Air Flow Sensor en 00544 Maximum Boost Pressure Exceeded zijn geen van de onderstaande meldingen teruggekomen in de afgelopen 3 maanden.
Hieronder toch even voor achtergrondinfo:
Uitgelezen: 7-11-2022, nadat de problemen zich een aantal keren hebben voorgedaan.
16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -
00544 Maximum Boost Pressure Exceeded 35-10 - - - Intermittent
Op basis hiervan Luchtmassameter losgekoppeld, hiermee traden de problemen minder op (en minder erg), maar was het niet weg.
Op dit moment de LMM en gasklephuis voorzichtig schoongemaakt, laten drogen en teruggebouwd.
Gasklephuis opnieuw ingeleerd.
Uitgelezen: 22-11-2022
Alleen: 16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -
Als ik met afgekoppeldel LMM rij, krijg ik de melding Mass Air Flow Sensor (G70): signal too low, wat logisch is natuurlijk.
Begin december
Heb ik 2 gebruikte bobines gekocht, en heb ik deze geplaatst op cil 1 en 2. Geen verschil. Ik kan deze nog eens wisselen met cil 3 en 4, maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit.
In januari even pauze van dit probleem gehad, omdat ik nog wat dingen moest oplossen voor de apk, maar inmiddels weer apk goedgekeurd.
Kort filmpje van het stationair probleem:
Ik ga er vanuit dat de 2 problemen dezelfde oorzaak hebben.
Wie kan me in de goede richting helpen?
Ik heb een probleem met mijn golf 4 1.8 20v 1998 motorcode AGU.
Soms start hij slecht, soms loopt hij slecht stationair.
Probleembeschrijving:
Slecht starten
Hij start goed, of slecht, op willekeurige momenten (koud en warm).
Als hij slecht start gaat dat als volgt: Je start de motor door de sleutel om te draaien, loopt heel kort (minder dan een seconden) en voor je de sleutel terugdraait valt hij weer uit.
Ik krijg de auto dan wel gestart door de sleutel langer vast te houden, het volgende gebeurd dan:
Motor slaat even aan (net zoals hierboven omschreven), en daarna hoor je de startmotor lopen, na ongeveer 3 seconden startmotor slaat de motor aan, maar alleen als je het gaspedaal ingedrukt houdt.
Slecht stationair
Willekeurige momenten
Op de snelweg rijdt de auto prima, maar mist wel turbodruk (ik heb circa 0,2-0,3 bar; noodloop? Heel af en toe heb ik wel turbodruk van circa 0,7 bar)
Als ik dan moet stoppen voor een stoplicht, dan valt het toerental terug naar ca 600 tpm, en soms daarna uit. Dit gebeurt vrij vlot, waardoor ik met gas bij de toeren weer omhoog kan helpen, of de auto corrigeert zichzelf. Als de auto uitvalt, start deze vervolgens heel slecht (zie probleem 1). Soms knippert het accu lampje als hij onder de 600tpm komt. (maar waarschijnlijk zit er vertraging op de teller en het daadwerkelijk aantal toeren).
Er branden geen lampjes op het dashboard, lampjes werken wel.
De problemen spelen ongeveer sinds november, en zijn sindsdien erger geworden (eerst was het 1x per week dat de auto moeilijk startte, nu is het 7 van de 10 keer).
Geprobeerd tot nu toe en uitlezen
Toen de eerste 2 weken dit probleem optrad, heb ik daarna onderhoud uitgevoerd, dit was nodig, maar heeft het probleem niet verholpen of verminderd:
Luchtfilter, interieurfilter, bougies
Uitgelezen op 4-11-2022, alle foutcodes gewist, om schoon te beginnen. Voor deze uitlezing is het 2+ jaar geleden dat de auto voor het laatst is uitgelezen.
muv de 16487 Mass Air Flow Sensor en 00544 Maximum Boost Pressure Exceeded zijn geen van de onderstaande meldingen teruggekomen in de afgelopen 3 maanden.
Hieronder toch even voor achtergrondinfo:
Spoiler!
Uitgelezen: 7-11-2022, nadat de problemen zich een aantal keren hebben voorgedaan.
16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -
00544 Maximum Boost Pressure Exceeded 35-10 - - - Intermittent
Op basis hiervan Luchtmassameter losgekoppeld, hiermee traden de problemen minder op (en minder erg), maar was het niet weg.
Op dit moment de LMM en gasklephuis voorzichtig schoongemaakt, laten drogen en teruggebouwd.
Gasklephuis opnieuw ingeleerd.
Uitgelezen: 22-11-2022
Alleen: 16487 Mass Air Flow Sensor (G70): signal too high, P0103 - 35-00 - -
Als ik met afgekoppeldel LMM rij, krijg ik de melding Mass Air Flow Sensor (G70): signal too low, wat logisch is natuurlijk.
Begin december
Heb ik 2 gebruikte bobines gekocht, en heb ik deze geplaatst op cil 1 en 2. Geen verschil. Ik kan deze nog eens wisselen met cil 3 en 4, maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit.
In januari even pauze van dit probleem gehad, omdat ik nog wat dingen moest oplossen voor de apk, maar inmiddels weer apk goedgekeurd.
Kort filmpje van het stationair probleem:
Ik ga er vanuit dat de 2 problemen dezelfde oorzaak hebben.
Wie kan me in de goede richting helpen?