VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2840276
Tijdens de verschrikkelijke regenbuien van eind 2022 kwam ik er bij toeval achter dat de reservewiel bak van mijn golf mk7 van 6 jaar oud behoorlijk onder water stond.

Al googelend naar een mogelijke oorzaak stuitte ik op een post viewtopic.php?p=2839994#p2839994 in dit forum die mij in de goede richting heeft geduwd. Mijn ervaringen uit het verdere onderzoeken naar de oorzaak van de lekkage wil ik hier ter lering en vermaak verder toelichten.
Allereerst heb ik onderzocht hoe ik op een verantwoorde manier alle binnenbekleding uit de bagageruimte moest verwijderen (zie bijgevoegd document)
(2.26 MiB) 1819 keer gedownload
.

Daarna wilde ik zeker weten of de natte ellende niet van boven (achterklep-rubbers of achterlichten oid) kwam.
Daarvoor heb ik van dat dunne donkere inpakpapier (gratis bij de uitgang van elk ACTION filiaal voor breekbare aankopen) genomen en in de holle ruimten boven de ontluchtingskleppen gepropt tot in de kleinste hoekjes.
Na een paar flinke buien stond er weer een laag water in de reservewielbak maar alle papier was kurkdroog. De boosdoeners moesten dus de ontluchtingskleppen zijn.
Uit een belletje naar de VW dealer bleken de bewuste kleppen ongeveer 25 Euro per stuk te kosten en heb ik er gelijk maar 2 besteld.

Dezelfde kleppen blijken dus in alle VAG voertuigen te worden gebruikt, dus ook in Porsche's e.d. vandaar dat er sinds de fabricage van mijn Golfje in 2016 al wat verbeteringen in de rubber rand zijn aangebracht. Getuige twee versie ophogingen van D naar F.
Het grote verschil zit m in de dikte van de rubberen afsluitrand (zie bijgevoegde foto)
KLEPPEN.jpg
KLEPPEN.jpg (1.65 MiB) 7370 keer bekeken
.
Na volledig droogmaken van mijn kofferruimte de kleppen vervangen en getest in een wasstraat.
Tot mijn grote vreugde; volledig droog.
Advies bij een soortgelijke lekkage is dus: investeer gewoon 5 tientjes om in 1x van dit probleem af te zijn.

Doe er je voordeel mee of niet....

Grtz. Chris
RobVrhff, VWJ3R vinden dit leuk
#2840281
chrispie schreef: 22 jan 2023 13:45 Na volledig droogmaken van mijn kofferruimte de kleppen vervangen en getest in een wasstraat.
Tot mijn grote vreugde; volledig droog.
Juich niet vroeg... er komt eerst een laag water te staan in de ruimte waar het rooster zit, het loopt pas in de ruimte van het reservewiel als het daar over de rand loopt... Je kan het checken door de rubber afdichting vanaf onderaf eruit te peuteren, als er geen water in je mouw loopt zit je goed :-)

Nieuwe roosters zijn een verbetering, V-ring zit meer onder spanning waardoor deze wat beter zal afsluiten, maar... na verloop van tijd zal ook deze V-ring open gaan staan... Daarom heb ik besloten om geen nieuwe roosters te plaatsen maar de oude roosters middels kit vast te zetten ;-)

Ben er zeker van dat je medeforumleden blij zijn met het document hoe de bekleding verwijderd moet worden... ik heb het zelf uit moeten vogelen...

Bedenk me nu dat ik de bekleding van de kofferbak waar het reservewiel ligt nog terug moet plaatsen... die zal na ruim 1 jaar in de berging toch wel droog zijn...
chrispie vinden dit leuk
#2840283
Heb je 100% gelijk in!
VW heeft daar ook rekening mee gehouden; de bakjes zijn flink Inge-waxed.

Ook ik heb mijn vrouw een paar weken zonder kofferbak bekleding in haar golfie laten rijden in het dramatisch natte weer van de afgelopen tijd.
Al met al 3 weken hebben de nieuwe roosters, werkelijk waar, geen drup doorgelaten.
Het enige wat ik heb gedaan I’d de carrosserie randen met remmen reiniger schoongemaakt en flink ingespoten met siliconen spray.
#2844475
Mari schreef: 22 jan 2023 14:46
chrispie schreef: 22 jan 2023 13:45 Na volledig droogmaken van mijn kofferruimte de kleppen vervangen en getest in een wasstraat.
Tot mijn grote vreugde; volledig droog.
Juich niet vroeg... er komt eerst een laag water te staan in de ruimte waar het rooster zit, het loopt pas in de ruimte van het reservewiel als het daar over de rand loopt... Je kan het checken door de rubber afdichting vanaf onderaf eruit te peuteren, als er geen water in je mouw loopt zit je goed :-)

Nieuwe roosters zijn een verbetering, V-ring zit meer onder spanning waardoor deze wat beter zal afsluiten, maar... na verloop van tijd zal ook deze V-ring open gaan staan... Daarom heb ik besloten om geen nieuwe roosters te plaatsen maar de oude roosters middels kit vast te zetten ;-)

Ben er zeker van dat je medeforumleden blij zijn met het document hoe de bekleding verwijderd moet worden... ik heb het zelf uit moeten vogelen...

Bedenk me nu dat ik de bekleding van de kofferbak waar het reservewiel ligt nog terug moet plaatsen... die zal na ruim 1 jaar in de berging toch wel droog zijn...
Even een update; de nieuwe roosters zitten er nu al een flinke poos in, tot nu toe hebben ze nog niet gelekt.
#2844476
... eind januari, nu bijna eind maart... is 2 maanden... bij mij was de achterbak een half jaar droog voor het gedonder weer begon... ;-)

Hou het gewoon in de gaten, eventueel wip je de rubber dop er zo nu en dan uit om te zien of de ruimte bij het rooster zich met water vult...
#2844640
Herken dit probleem, mijn GTE heeft daar ook last van. Probleem is dat daar niet een reservewielbak inzit (want accu). Dus het water vindt zich een andere weg. Onder de PU-schuimbakken kan water blijven staan, dit zorgt op termijn voor roestvorming. Mijn achterbank werd na een flinke bui dus drijfnat. Enne ik ontdekte dat door het feit dat de achterbank begon te schimmelen. Dat wil je dus echt niet. Dus ik ga binnenkort die flappen ook lekker afkitten.
#2845357
bert2 schreef: 04 jul 2023 14:09 Die kleppen zitten toch in de achterbumper ? Hoe zijn die te bereiken/bekijken. Onder de auto noch in de kofferbak zie ik niets.
Die zitten in de carrosserie, achter de achterbumper... niet zichtbaar vanonder de auto of je moet de bumper er af halen en als je in de kofferbak kijkt zitten ze achter de bekleding...
#2845388
Mari schreef: 05 jul 2023 07:40
bert2 schreef: 04 jul 2023 14:09 Die kleppen zitten toch in de achterbumper ? Hoe zijn die te bereiken/bekijken. Onder de auto noch in de kofferbak zie ik niets.
Die zitten in de carrosserie, achter de achterbumper... niet zichtbaar vanonder de auto of je moet de bumper er af halen en als je in de kofferbak kijkt zitten ze achter de bekleding...
Ik heb op YouTube inderdaad filmpjes gevonden. Begreep ook dat het niet de kleppen zelf zijn die kunnen lekken maar meer de pakking met de carrosserie. Daar schijnt nu wel een modificatie op te zijn maar als het probleem zich al veel langer voordoet, net zoals lekkage van de deurspeakers, waarom heeft VW dan niet eerder ingegrepen.
Hopen dat de dealer het probleem zal oplossen.
#2845393
... de "pakking" van de roosters is een v-ring... de rooster wordt middels 4 nokjes op zijn plaats gehouden, door de klemming moet de v-ring de boel afsluiten. De vernieuwde roosters hebben een v-ring met een iets langere flap en zijn ook iets dikker, daardoor komt er meer klemming en zou de boel beter moeten afsluiten...

Bij de speakers zit een foam-achtige pakking, deze vergaat na verloop van tijd met lekkage als gevolg...

VW weet van beide problemen (daarom is er ook een nieuwer model rooster), maar de problemen treden veelal pas op latere leeftijd van de auto op, dus verschuilen ze zich daar achter... Dealer kan het oplossen, maar of dat onder coulance of garantie valt is nog maar de vraag...
#2845395
Zie hiervoor de foto's in mijn 1e post viewtopic.php?p=2840276#p2840276]

Afbeelding

Dit is een vergelijking van de revisie D uit 2016 (LINKS) met de revisie F uit 2023 (RECHTS)
Ik heb een foto van het dikteverschil van de waterkering tussen rev. D en rev. F gemaakt.

Actuele status van de verholpen lekkage sinds het monteren van de nieuwe kleppen (zonder kitten e.d.):
ondanks de zware regenbuien van enkele weken geleden en die van zondag 9 juli: nog steeds kurkie droog.

VW-Dealer prijs per stuk: ong. €25,00
En wat betrouwbaarheid betreft....: deze kleppen met dezelfde onderdeelnummers zitten volgens ETKA ook in de duurste Porches en Bentley's. :wacky:

Montage: even de kofferbak binnenbekleding L + R verwijderen.
Je kunt ze van binnenuit heel makkelijk vervangen en ook de buiten randen even goed schoon maken met remmenreiniger.
VWJ3R vinden dit leuk
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]