VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
door JoJoris
#2839317
Beste forumleden,

Ben dus net een nieuwe lid op het forum en zit met wat vragen over een nieuwe accu.

Mijn huidige 1.4 TSI 150pk Passat uit 2016 heeft een EFB accu van 59A capaciteit/startkracht640A van Exide (origineel).

1. Kan ik de EFB accu "zo maar" vervangen voor een Varta AGM explaar met 60A/680A?
2. Bij een keuze tussen Varta AGM met 70A/760A of 60A/680A, wat heeft dan technisch de voorkeur?
3. Is het gebruik van een memory saver noodzakelijk?

Alvast dank voor de hulp!

Groet, Joris
door Mari
#2839320
Heeft je Passat een Battery Management Systeem? Bij nieuwere auto's moet bij plaatsing van een nieuwe accu dat even verteld worden aan de auto...
door JoJoris
#2839321
Jazeker, de accu moet worden aangemeld in de boordcomputer zodat het BMS weet dat er nieuwe in zit. Maar mijn vraag ging meer over de vervanging van EFB naar AGM accu, of dat zomaar kan...?
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2839345
JoJoris schreef: 27 okt 2022 12:10 Had zojuist gevonden dat je een EFB accu prima kan vervangen door een AGM exemplaar. https://batteryworld.varta-automotive.c ... gm-battery

Verder adviseert Varta op zijn eigen site alleen een 60A variant voor mijn auto, dus dat is ook helder.

Welke vraag dus rest: Is of een memory saver nodig is bij accu vervanging?
Een EFB kun je wel vervangen voor een AGM accu, maar is niet echt te adviseren, mits de accu zich in de motorruimte bevindt.
Een AGM accu kan namelijk veel slechter tegen (motor)warmte dan een EFB accu, en zal/kan daardoor een kortere levensduur hebben.
Als jouw accu in de kofferruimte of ergens in het interieur zit, is een AGM accu geen probleem.

Als er oorspronkelijk een EFB accu in zit, zou ik die persoonlijk ook vervangen door een EFB accu van ongeveer dezelfde capaciteit, want dit is ook weer afhankelijk van de capaciteit van de dynamo, waardoor een accu met een te hoge capaciteit, dan niet helemaal VOL kan worden geladen...

Met de huidige moderne auto's kan een memory saver handig zijn om geen gegevens te verliezen, maar over het algemeen worden foutmeldingen na een aantal km's gereden te hebben vanzelf weer gereset.

Wat ik echter niet zou doen is de accu vervangen met lopende motor !!! want dat verhaal heb ik hier ook al eens voorbij zien komen.
door Mari
#2839349
... weet je 100% zeker dat een accu met een hogere capaciteit niet volledig kan worden opgeladen?
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2839351
Mari schreef: 29 okt 2022 18:41 ... weet je 100% zeker dat een accu met een hogere capaciteit niet volledig kan worden opgeladen?
De accu zal bij langere ritten op een gegeven moment wel vol raken, maar bij korte (stads) ritjes, en dan ga ik gemakshalve van mijn eigen woon-werk afstand (vice-versa 15 km) uit, zou dit wel eens een probleem kunnen zijn.

Zeker indien de bestuurder b.v. een zware audio installatie met extra bass-booster heeft ingebouwd en van luide muziek houdt, in de winter de achterruitverwarming aanzet , de kachelblower vol open heeft, stoel- en/of stuurverwarming gebruikt, dan gaat 't volgens mij wel een tijdje duren... voor de accu volledig is opgeladen.

Ongeveer hetzelfde principe als met een "te zwakke" acculader je accu opladen: 't kan wel, maar duurt "te lang"

Dit is slechts MIJN advies, dus doe ermee wat je wilt ! :wink:
door JoJoris
#2839353
Dank voor alle informatie, ik denk dat ik toch een Varta AGM 60A accu ga proberen. Mijn huidige passat zit de accu redelijk ver weg van veel warmte en zit er een jasje om. Mocht de accu snel het leven geven wordt deze tzt weer vervangen door een EFB.

Heb inmiddels een Carista dongle binnen om de accu aan te melden(battery registration) zodat de auto de accu niet als "oudje" ziet maar weet dat er een nieuwe in zit.

De memory saver gaat het niet worden, dan maar een paar foutmeldingen na het plaatsen.
door JoJoris
#2839379
Accu zit er in en lijkt prima te laden op 14.7-14.8V als de motor aan staat. Start-stop werkt ook weer.

Memory saver leek niet nodig paar minuten rijden en de fouten zijn weg. Komende tijd hou ik batterij het laadpercentage even in de gaten (via Carista app), want de accu moet juist vol geraken om snelle slijtage te voorkomen.

Carista app valt ergens wat tegen. De app kent geen VAG specifieke foutcodes. Misschien dat ik m terugstuur en voor een odbeleven ga...
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2839387
Mooi dat 't goed gegaan is !

Nog een tip:

Die Start-Stop functie bespaart zogenaamd brandstof en is 'beter voor 't milieu'...

Echter... je accu en startmotor, ondervinden hiervan extra slijtage, ook zorgt dit telkens opnieuw starten van de motor, met name bij een koude motor en op korte ritjes voor extra slijtage aan overige motoronderdelen.
Zie o.a. https://www.anwb.nl/experts/juridisch/4 ... or-je-auto
en Google ook maar eens op "nadelen start stop systeem".

Nieuwe accu's en startmotoren produceren door vroegtijdig overlijden hiervan (door overmatig vaak starten), doet dit milieuvoordeel in mijn ogen weer helemaal teniet...

Ik heb deze functie op mijn auto al enige tijd geleden uitgeschakeld, zonder dat ik elke keer opnieuw die knop moet indrukken.
Hiervoor zijn in meerdere webshops (o.a. AliExpress) kleine kabeltjes te koop, die je tussen de 'start-stop schakelaar' in je dashboard en de bedrading zet.
Je kunt via die schakelaar dan kiezen voor:
- 1 x drukken: Altijd UIT
- 2 x drukken : Altijd AAN
- 3 x drukken: De laatst gekozen optie toen je de vorige keer je motor startte.
Dit instellen / configureren hoef je maar 1 x te doen.

Montage is een kwestie van hooguit 10 minuten.
Het uitzoeken hoe je de Start-Stop schakelaar los haalt uit het dashboard is het meeste werk.
Maar daar zijn ook weer merk-gerelateerde YouTube filmpjes van op het internet te vinden.

Voordat er zometeen bepaalde forumleden weer gaan vragen of ik dit "wel zeker weet":
Dit is MIJN mening en advies, doe er vooral je voordeel mee..... of niet! :wink:
door JoJoris
#2848298
#LATEREACTIE:
De start/stop moet je echt alleen gebruiken als inderdaad de motor goed warm is en je heeeel lang stil gaat staan. Hoe dan ook.
Korte update: De AGM accu zit er alweer ruim 17 maanden in en deze werkt prima. Heb ook gecontroleerd dat de accu goed laad, standaard wordt tot 90% geladen en daarna gaat het nog maar heel langzaam.

De accu wordt regelmatig gecontroleerd met een beurt, en dat lijkt goed te zijn. Ook start stop systeem werkt nog steeds prima.

Carista dongle heb ik retour gedaan, het ding kraakt bij een volledige scan door de speakers, beetje half-bakken oplossing. Als ik de computer moet uitlezen haal ik een odbeleven.
Vreemd geluid bij wegrijden

2 dagen geleden weer geweest, ze hebben niets gevo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]