VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
#2838373
Mijn motor heeft last van kantelende zuigers en dat maakt natuurlijk altijd iets lawaai natuurlijk.
Maar het hevige getik bij koude motor stoorde mij enorm en dus maar een set nieuwe klepstoters besteld.
Deze er vorige week ingezet, is nog wel even een klusje maar prima te doen.
Hiervan maar even een sleutel verslag gemaakt, misschien heeft iemand er iets aan. ;-)

Multiriem verwijderen, krukas poelie er af, dan de kappen van de distributie er af, maar eerst de riemspanner van de multiriem verwijderen, deze bout zit verstopt net boven het oliefilter in een insparing sleutel 16.dan pas kan de onderste riemkap er af. Dan de stuurbekrachtiging en koelvloeistof reservoir losgemaakt krik onder de motor geplaatst en motorsteun verwijderen, dan de motor op tijd zetten door de krukas te verdraaien en het tandje met afgeschuinde kant van de krukas tegenover het rechtse streepje te plaatsen en dan de nokkenas poelies te vergrendelen met officieel het tooltje maar kan ook met 2 m8 boutjes. Dan kun je de distributieriem verwijderen door de spanrol te lossen en de riem er voorzichtig af te halen. de riem van de nokkenassen kun je laten zitten maar deze moet wel ontspannen worden en de spanrol verwijderen. zelf heb ik hem er wel afgehaald omdat ik gelijk een nieuwe distributieset heb geplaatst.
Dan ga je de schermkap van de motor er af schroeven, bougiedoppen evt. met bobines verwijderen en alle stekkers lossen, van nokkenas sensor, oliedruk sensor, en de massakabel van de kabelbundel die naar de bougies gaat.
Dan kun je het kleppendeksel losmaken en in omgekeerde volgorde van vastzetten, dus kruislinks van buitenaf naar binnen toe.
Bij montage wordt aanbevolen nieuwe kleppendekselbouten te gebruiken omdat deze op 15nm en dan 90 graden moet worden aangesjord omdat deze 2 ingebouwde nokkenassen heeft en dus de druk aan moet kunnen van de kleppen die hij indrukt door de nokken.
Anders heb je ook kans dat bij de niet juiste montagevolgorde en aanhaalmoment het kleppendeksel gaat lekken en dit in je bougiegaten loopt.
Dat heb ik dus wel gedaan, de kosten wogen wel op tegen de ellende als er eentje knapt.
Dan kun je het kleppendeksel met de 2 ingebouwde nokkenassen verwijderen, de nokkenassen controleren op slijtage.
Van het kleppendeksel en de motor de oude pakking verwijderen met een breekmesje wat je vlak over de randen haalt, maak er geen krassen in.
voorkom zo veel mogelijk dat de oude pakkingsresten niet in het kleppendeksel en motor komt.
Werk schoon en netjes.
Dan de klepstoters met tuimelaars verwijderen, tuimelaars controleren op slijtage. en eventueel ook vervangen.
Daarna eerst wat olie inde gaten van de klepstoters gieten en dan de klepstoters er voorzichtig in plaatsen, de olie loopt uit de klepstoter gaatjes maar dat is goed.
Dan de tuimelaars er opklikken door en op te drukken en hoor je ze in het nokje klikken.
let er op dat deze goed op de klepsteeltjes komen te liggen.
Dan de randen waar de nieuwe vloeibare pakking zal worden geplaatst goed schoonmaken met remmenreiniger zowel de motor als het kleppendeksel.
Dan op het kleppendeksel de vloeibare pakking aanbrengen in een dikte van ongeveer 2 a 3 mm maar niet meer om te voorkomen dat de oliekanaaltjes worden dichtgedrukt met vloeibare pakking want dan heb je geen smering meer en kun je binnen de kortste keren weer de rommel er af halen.
Dan van binnenuit naar buiten kruislings langzaam aan de bouten gelijkmatig op spanning brengen en met de voorgeschreven spanning van 15nm vastzetten en dan later nog het hele rondje natrekken met 90 graden.

Dan in omgekeerde volgorde de zaken weer monteren, spanrollen op 20nm vastzetten en dan eerst de motor een paar omwentelingen met de hand ronddraaien en daarna zonder bougiedoppen even starten omdat de klepstoters zich nog moeten zetten en van de juiste hoeveelheid olie moet voorzien zodat de kleppen de zuigers niet gaan raken in het ergste geval.
Dan kan alles weer worden aangesloten en starten maar.
Succes mannen , en dames. :-)

Groet Jan.
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]