VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
#2838165
Al een tijdje brand op het Dashboard een melding over de Kentekenverlichting, ik dacht net even de lampjes te vervangen en het probleem op te lossen. Het viel mij op dat de lampjes intact leken, toch maar vervangen. Helaas…..ze gingen nog steeds niet branden en het dashboard signaal bleef ook staan.

Ik heb een golf 5 1.4 tsi 140 pk uit 2008, de lampjes lijken hierop, die je eruit schroeft en erin klikt als het ware
https://www.amazon.nl/Originele-Volkswa ... 0385&psc=1

Kan iemand mij op weg helpen met de te nemen vervolgstappen? Heb al gezocht en begrepen dat er geen zekering hiervoor is, dus dit het niet kan zijn. Ik heb eventueel een multimeter. Ik weet alleen niet precies hoe te meten mocht dit een stap zijn.
Gebruikersavatar
door PaulusB
#2838182
Ik heb een keer bij mijn oude Leon 1p gehad dat het signaal onderbroken bleef en het systeem de spanning bleef onderbreken todat ik het met vcds de boel gereset. Dit krijg je vaak ook met niet canbus ledjes. Kijk ook even op de contact puntjes waar het lampje in klemt blank zijn.
door Mari
#2838183
reneovertoom schreef: 24 jun 2022 14:24 Niemand?
Niet alle forumleden bezoeken dagelijks het forum en anderen weten wellicht niet waar het aan kan liggen of wat de oplossing is.

In dit soort gevallen geef ik altijd als tip om de auto met VCDS uit te lezen, wellicht dat er dan duidelijkheid komt in jouw probleem.

Met een multimeter kom je tegenwoordig niet ver als verlichting niet werkt, simpel kijken of er spanning op staat werkt niet omdat het systeem bij detecteren van defect de spanning uitschakelt...
reneovertoom vinden dit leuk
door RRider
#2838185
Bij de Golf (en vele andere auto's met achterklep) gaat de bedrading tussen het carosserie en de achterklep stuk. Je kunt het rubbertje lostrekken en kijken hoe de bedrading eruit ziet.
door Mari
#2838188
... laat nu de kentekenplaat inclusief verlichting in de achterbumper zitten...

Kan zijn dat het niet branden van deze verlichting veroorzaakt wordt door een defect elders, maar daar is wellicht achter te komen wanneer de auto met VCDS wordt uitgelezen....
#2838190
Thx voor de reacties! Heb hem uitgelezen, enkele foutmeldingen echter niet die duiden op kentekenplaat verlichting in mijn beleving/google zoektocht.

00883
01305
01300
01304
00096
00928

Tav de rubbers @RRider , zie foto ik heb deze verlichting die zitten niet in rubbers volgens mij?
Bijlagen:
883A671F-3B09-4C1F-A557-13586392ED8A.jpeg
883A671F-3B09-4C1F-A557-13586392ED8A.jpeg (32.63 KiB) 1004 keer bekeken
door Mari
#2838193
RRider heeft het over de rubber tules die van het chassis naar achterklep lopen... zet de klep maar eens open, dan zie je ze zitten... Daarom ook mijn opmerking dat de kentekenplaat inclusief verlichting in de achterbumper zit en dus niet op de achterklep ;-)


Je zegt de auto uitgelezen te hebben... dan komt uiteraard de vraag waarmee? Want sommige uitleestooltjes weten er een zooitje van te maken in betrekking tot de foutcodes...

Neem aan dat er naast de foutcodes ook omschrijvingen gegeven werden? Je verwacht nu van ons dat we een voor een al die codes gaan opzoeken om te weten waar ze over gaan...

De website van Gerrit Speek heeft een mooie verzameling van foutcodes met uitleg erbij, doe er je voordeel mee: https://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Foutcode 00883 zegt mij al een hele boel, namelijk dat je problemen hebt met je contact slot. Via je contactslot worden een aantal voedingsspanningen geschakeld dus als daar wat mis mee is kan het zijn dat bepaalde zaken in je auto niet werken.

Had je de auto met VCDS uitgelezen en de volledige scan hier geplaatst, dan hadden we het waarschijnlijk heel snel gezien dat de meeste foutcodes een en dezelfde oorzaak hebben... mag jij gokken welke ;-)

De Golf 5 heeft 1 makke, namelijk dat met regelmaat de deurslotmodules kapot gaan... kijk er dus niet vreemd van op dat deze ook in het lijstje van foutcodes staan bij jou. Controleer de bedrading die van het chassis naar de deur loopt, is deze in orde dan is de kans groot dat je een defecte module hebt. --> http://www.deurslotreparatie.nl/

Begin maar met vervangen van het contactblokje achter het contactslot, wis dan de foutcodes en kijk welke terug komen en of je kentekenplaat verlichting brand...
reneovertoom vinden dit leuk
door RRider
#2838200
Bedankt voor de correctie Mari, ik ging er automatisch vanuit dat het kenteken in de klep zit. Bij de hatchback zit die inderdaad in de bumper.

Dat kentekenlampje heb ik ook in mijn Caddy 2K, (2 stuks). Voor de APK deed de ene niet. Dit lampje heeft geen draadjes, maar plaatjes die weer tegen een ander stel plaatjes geklemd zitten, wanneer het lampje gemonteerd is. Om het werkend te krijgen, moest ik de boel goed opschuren, contactspray spuiten, en de plaatjes in de achterdeur (daar zitten ze bij mij) opkrassen met een schroevendraaier.

Mocht dit niet werken, dan zul je toch met de multimeter moeten meten, en kijken of je massa hebt.
En als je hier niet mee verder komt, dan moet je toch echt bij de bedrading komen, om een en ander uit te sluiten.
reneovertoom vinden dit leuk
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]