VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Faabvk
#2836686
Besten,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Golf III, met een 1.4L ABD blok, 115xxx km, uit 1994. Een paar weken nadat ik de auto had begon de auto af en toe te stokken uit het niets, tijdens het rijden. Toerenteller viel helemaal naar nul toeren, en kwam hij later netjes weer op. Het begon met een enkele paar keren, maar het werd steeds heftiger en heftiger, tot ik in een keer op de A4 stilstond. Hij begon erg heftig te stokken, en de snelheid zakte daardoor. Ik wou terugschakelen en met het intrappen van de koppeling deed hij helemaal niks meer. Accu had ik met opnieuw proberen te starten helemaal leeg getrokken. Na wat hulp van een voorbijganger kon ik de auto weer starten maar toen ik de weg op wou draaien kapte hij er weer mee. ANWB gebeld, die hadden mij in eerste instantie voorzien van een nieuwe bobine. Die was beschadigd en ik wist nog niet beter dus ik ging ook uit van een ontstekingsprobleem. Wederom toen ik de weg wou opdraaien kapte hij er weer mee. Tweede ANWB bezoek wees erop dat er een scheur zat in de flens tussen gasklephuis en inlaat spruitstuk. Daar zou hij valse lucht pakken en daardoor stil vallen. Ook dat klonk erg logisch. Van het weekend heb ik zelf die flens vervangen. Alles leek weer goed te werken, motor stokte niet een keer op de terugweg van 60km, tot ik gister een stukje ging rijden om iets op te halen. Hij stokte onderweg een keer, en toen ik aankwam en weer terug richting huis wou startte de auto niet meer. Genoeg juice in de accu dus daar lag het probleem niet. Mijn bevindingen:

- Tijdens rijden: Motor kan uit het niets beginnen te stokken en als ik de koppeling indruk valt hij helemaal stil
- Bij stilstand: Stationair in z'n vrij kan de auto ook besluiten om er mee te kappen, dit keer geen gestok, gewoon gelijk stil.
- Op het moment dat de auto stil valt wil hij niet meer starten.
- Als de auto gestart wordt mbv een andere auto (startkabels) wil hij wel starten. Het lijkt erop dat dan de ECU zichzelf reset en hij het dan wel weer durft.
- Het volgende heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat als ik de accu zou loskoppelen en weer zou verbinden, dat de auto weer start zonder problemen, zie vorige punt over ECU reset.
- Het lijkt erger te zijn/vaker voor te komen met koud weer.
- Zoals eerder genoemd heeft het vervangen van de flens tussen gasklephuis en inlaat spruitstuk niks veranderd.


Dingen die ik al geprobeerd heb:
- Bobine vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Flens tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk vervangen

Andere theorieen die ik heb:
- Toch nog valse lucht ergens?
- Als het niet luchttoevoer is, zou het dan brandstoftoever kunnen zijn?
- Krukas sensor: Een bekende van mij die een Golf 3 cabrio heeft heeft soortgelijke problemen gehad, hier was het de krukas sensor waar het probleem vandaan kwam. Zou dit in mijn geval een rol kunnen spelen?

Ik beschik helaas niet over VCDS of de juiste kabel dus ik kan ook niet codes uitlezen. Eventueel iemand in regio Rotterdam die me daarmee zou kunnen helpen?
Ik hoor graag jullie meningen en ideeen over waar het probleem vandaan kan komen. Extra vragen zijn uiteraard wekom.
Bijlagen:
Rechts de oude flens
Rechts de oude flens
Snapchat-1276091691.jpg (256.42 KiB) 710 keer bekeken
Gebruikersavatar
door mano
#2836697
Krukas sensor is mogelijk, gezien je zegt dat toeren volledig weg zakken.

Contactblokje (achter je contact sleutel) is ook een euvel.
#2836725
mano schreef:Krukas sensor is mogelijk, gezien je zegt dat toeren volledig weg zakken.

Contactblokje (achter je contact sleutel) is ook een euvel.
Bedankt voor je reactie Mano. Ik heb al een vervangende sensor gevonden, zal ik binnenkort bestellen. Weet jij toevallig de positie van die sensor?
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]