Tja, die 500km WLTP is belachelijk om heel eerlijk te zijn... Je weet dat het altijd lager uitvalt, maar 500km zit nu wel 'tussen je oren'... Maar de praktijk?
WLTP zegt:
500km
Pratkijk leert: (in de zomer) zegt:
420km
Ok, dat is minder, maar misschien dat je dit nog wel acceptabel vindt. Maar...
420KM (zomer) is wel op basis van
0-100% lading:
- Advies acculading is
80%
- Je rijdt je accu nooit helemaal leeg, je auto gaat rond de
70-100km adviseren om te gaan laden
Dus:
- Zomer: 80% aanbevolen lading geeft
330km bereik
- Bij 70-80km resterend wil je wel een laadpaal opzoeken, en dus
250km praktisch bereik, in de zomer
Het is nu een soort van winter, en mijn 80% capaciteit geeft
250-260km bereik aan en ik gebruik nauwelijks de snelweg... En als je bij 70km wilt gaan laden, dan is je praktisch bereik dus zo'n
180km...
En zo kom je dus van een 500km WLTP naar een 180km praktisch gebruik in de winter...
Het is maar hoe je naar de getallen kijkt
.
Is dat een probleem? Ach, zolang je maar geen enkele ritten van langer dan zo'n 200km maakt en tussentijds gelegenheid hebt om te laden. Is het een soort van ontgoocheling? ABSOLUUT.
Mijn echte zorg is hoe dit plaatje er over een paar jaar uitziet, wanneer je accu nog eens 20% capaciteit heeft verloren.
Erik